הבוץ העיראקי? דיווח של העיתון האמריקאי הניו-יורק טיימס מייחס לישראל תקיפות מחסני נשק איראניים צפונית לבגדד בירת עיראק, וממשיך לעורר הדים היום (שישי). בעקבות הפרסום, הפרשן הצבאי של חדשות 13, צביקה יחזקאלי, סיפר לנסים משעל בתוכניתו ב-103FM כי תועדה הפעם הראשונה שמיליציות שיעיות הקשורות למשמרות המהפכה בעיראק, ירו לעבר כלי טיס בלתי מאוישים של ישראל.

מה המשמעות הידיעה של הניו-יורק טיימס על התקיפה הישראלית בעיראק?
"זו ידיעה רבת משמעות. האמריקנים גם מוטרדים או לפחות אומרים את זה, וזה לא דבר שנוח לישראל. ישראל שמרה על זה בסוג של חשאיות. יש פה גם כוונות של האמריקנים לאמור, 'אתם לא תוכלו לשחק במגרש העיראקי כמו בסוריה'. בדיווח הזה גם כתוב שאותו בכיר אמריקני אומר: 'בסוף אנחנו נצטרך לצאת משם' או 'להוציא את מעט הכוחות שנשארו לנו בעיראק', למה? כי האמריקנים מוטרדים מאוד מחוסר היציבות במדינה שהם שמו במזרח התיכון כמדינה לדוגמה. יש פה סוג של מתיחות. למתיחות הזו מצטרף הרצון שיש בשטח לעיראקים לירות לעבר כלי טיס ישראלים. אתמול הם פרסמו סרטון שהם יורים לעבר כטב"ם".
אתמול העיראקים ירו לעבר מה שנראה כמטוס ישראלי?

"כן, בדיוק ככה. אנחנו לא יודעים מה זה היה, אני לא יודע מה היה הכלי הזה. אבל אם יש כלי טיס בלתי מאויש, זה מסוג כלי הנשק שאין לצד הערבי, זה או אמריקני או ישראלי".
 

לראשונה העיראקים יורים לעבר כטב"ם ישראלי?
"כן, חודש אחרי שלפי מקורות אמריקניים, ישראל חידשה את המתקפות או החלה במתקפות על בסיסים איראניים בעיראק, זו התנגדות אווירית ראשונה עיראקית. היא לא כזו יעילה, אבל אני רק אזכיר שלסורים לקח שנה וחצי להגיב באש נ"מ לישראל - הנה זה קורה תוך חודש. למה? המרחב מצומצם".
בעזה המתיחות גוברת, חמוש התקרב לגדר ונורה. לאן זה מוביל?
"המציאות בעזה היא מציאות שהיא בלתי נסבלת מבחינת מדינה ריבונית כמו ישראל. אם חמאס עכשיו יחליט שהריגת החמוש הזה, החיסול שלו או פציעתו, יביא לירי - הם יירו, ואנחנו נתמגן ולא נגיב. בסופו של דבר לא תהיה ברירה, ותזכור את מה שאני אומר לך עכשיו, אני לא יודע מתי זה יהיה, אם זה יהיה לפני הבחירות או אחרי הבחירות, או אחרי שאבו מאזן יעזוב את הזירה או אחרי תוכנית השלום של טראמפ. לא יודע מתי זה יקרה. בעזה יהיה מבצע צבאי שמטרתו תהיה לשנות את המשוואה ואת הנוסחה הצבאית שיש שם, להפיל את חמאס מכוחו הצבאי. יכול להיות שהוא ישלוט שם אזרחית.

"הכוח הצבאי שנאגר ברצועת עזה, הוא כוח שישראל לא יכולה לחיות איתו. זה אפילו מתחבר להקשר האיראני, זה כוח איראני, אלה טילים ארוכי טווח, אלה טילים שמרתיעים. יבוא היום שנצטרך לרוקן את כל המחסנים הללו ולסתום את כל המנהרות ולהפסיק בכך את כל היכולות הצבאיות של חמאס".
בעזה יהיה מבצע צבאי שמטרתו להפיל את כוחו הצבאי של החמאס?
"נכון. בכירים ישראלים כבר רומזים שזה הדבר. הכול הולך לשם, הכול הולך לכיוון הזה. מדינה שרוצה לחיות חיים מערביים, משגשגים, כלכליים, לא יכולה להיות מורתעת מגחמה של אדון יחיא סינוואר או אסמאעיל הנייה, או מה שנותר ממוחמד דף. אנו רואים את ההתנהגות של חמאס, הם מושכים אותנו לשם, ובסופו של דבר זה יקרה".