ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, התייחס היום (ראשון) לתקיפת ישראל בסוריה, וחשף כי "בימים האחרונים ניסו שלוחיה של איראן בסוריה לשגר רחפני נפץ לשטח ישראל". לדבריו, "מעקב מודיעיני חשף את היערכות החוליה במבנה איראני, בהובלת סולימאני, ואפשר את סיכול נסיון הפיגוע". בתוך כך, דוח מודיעין של חברת אימג'סאט אינטרנשיונל (ImageSat International - ISI) חושף את צילומי הלוויין של האזור שהותקף בסוריה אמש.



דובר צה"ל רונן מנליס הסביר כיצד חשפו בצה"ל את הניסיון האיראני לפגוע בישראל. לדבריו, ביום חמישי האחרון כוחות צה"ל בחזית צפון רמת הגולן זיהו ארבעה מחבלים כשהם עוסקים בניסיון לממש את הפיגוע, או חלק ממנו, זאת בהסתמך על ממצאי המודיעין. הוא סיפר כי חוליית המחבלים גרה בווילה עם גינה ענקית ובריכה.



בשלב זה, לדבריו, בצה"ל שיבשו את מאמצם, מתוך מטרה לשפר את האחיזה המודיעינית. הוא ציין כי "היה פה ריכוז מאמץ מודעיני ברמה הגבוהה ביותר, ובעקבותיו אנחנו מגיעים לנ"צ של מחסן ובית בכפר באמצע סוריה, שבו נמצאת אותה חוליית שיגור. הצלחנו לשבש את יכולתם לממש את הפיגוע המתוכנן ביום חמישי והמשכנו לעקוב אחריהם, עד שאמש התקבלה ההחלטה לתקוף את המבנים בעקרבא, מתוך ההבנה שהמודיעין שלנו מבוסס ויציב, ומתוך ההבנה שהמחבלים מתכוונים לממש את הפיגוע בשעות המיידיות שאחרי התקיפה".

היעדים שתקף צה"ל. צילום: דו"צ
היעדים שתקף צה"ל. צילום: דו"צ


בצה"ל עלו על עקבותיהם של חלק מהפעילים באזור דמשק והבחינו בחלק מהציוד בעקרבא, המקום שבו מתגוררת החוליה. דובר צה"ל הסביר כי מדובר בפעילות של כוח קודס, באישור של סולימאני, במעורבות בכירים בכוח על אדמת סוריה. הוא ציין כי משטר אסד מאפשר את הפעילות הזו באופן מלא ומעלים עין מצד אחד, כאשר במספר מקומות במדינה בצה"ל אף תיאום ושיתוף מידע בין הסורים לבין כוח קודס.

במקביל, בישראל ממשיכים בשלב זה בהיערכות למגוון תרחישים, כולל תרחישים הגנתיים, כמו גם התקפיים. דובר צה"ל הבהיר כי "צה"ל נמצא בקשר רציף עם ראשי הרשויות באזור הצפון". הרמטכ"ל אביב כוכבי קיים הערכת מצב במטה הכללי עם כלל המפקדים, בהם סגן רמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, ראש אמ"ן ומפקד פיקוד הצפון. כוכבי אמר בדבריו כי ראש כוח אל קודס פיקד על המבצע באופן אישי. "מי שהוביל את הפיגוע ופיקד עליו זה קאסם סולימאני באופן אישי. הוא מימן, אימן והכשיר פעילים שיעים שהיו אמורים לבצע את זה".
 
"רחפנים שרואים גם בסעודיה"

בתדרוך של דובר צה"ל עלו מספר נקודות מרכזיות. ראשית, הבהיר מנליס כי הפיגוע כלל הטסה של מספר רחפנים לעבר מטרות ישראליות, אשר נצפו גם בסעודיה. לדבריו, הציוד של החוליה הזו נחת בשבועות האחרונים בנמל התעופה בדמשק יחד עם מספר פעילים איראניים שהביאו אותו. כל הפעילים התאספו בעקרבה, שם יש מתחם מסודר שבו הם תכננו את כל הפעילות, ולידו ישנו מחסן עם כל הציוד וש.ג.
 
מנליס הוסיף כי במשך תקופה חברי החוליה התאספו שם, ולמעשה התחילו לבנות את הפיגוע, שהיה אמור לכלול שיגור של מספר רחפנים לעבר צפון ישראל.

ביום חמישי בערב, כאמור, זיהו בצה"ל את אותה קבוצת פועלים בחזית רמת הגולן, בניסיון לממש את הפיגוע, ושיבשו את הניסיון הזה. הוא סיכם את דבריו באומרו כי "האיראנים תכננו לקחת רחפנים עם חומרי נפץ ולהרוג ישראלים בשטח ישראל".