מתיחות בכל הגזרות: אזעקות צבע אדום הופעלו הערב (ראשון) בעוטף עזה בעיר שדרות, ביישוב איבים, בקיבוצים אור הנר, ניר עם, גבים ובמכללת ספיר. מצה"ל נמסר כי זוהו שלושה שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי כיפת ברזל יירטו שני שיגורים. בעקבות נפילת רקטה, החלה שריפה סמוך לכביש במועצה האזורית שער הנגב.



בעקבות האזעקות והשיגורים, פסטיבל לייב שדרות הסתיים מוקדם והתושבים פונו מהאזור. מתיעודים מהמקום, נראה יירוט בזמן המופע ואלפי אנשים שרצו לחפש מחסה. חובשים ופרמדיקים של מד"א מעניקים טיפול רפואי לשבעה בני אדם במקום, בהם: אישה כבת 30 במצב קל, עם חבלות בגפיים, שנפלה בדרך למרחב המוגן, ושישה נפגעי חרדה. 


ראש עיריית שדרות אלון דוידי אמר: "אנחנו בסיומו של ערב קשה. נאלצנו להפסיק פסטיבל עם אלפי תושבים שרצו לתפוס מחסה בזמן ההופעה. אני קורא מכאן לראש הממשלה ולשרי הקבינט לבוא חשבון עם החמאס. לא ייתכן ששגרת חיינו תופר פעם אחר פעם ללא תגובה הולמת. רק מבצע צבאי רחב יחזיר את השקט והביטחון לשדרות ועוטף עזה".

יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ אמר על האירועים: "הכסף זורם והשיירה עוברת. נתניהו- רד לדרום ותסתכל לילדים שלא ישנים בלילות בעיניים. ההרתעה לא נשחקה - היא נמחקה, ואנחנו נחזיר אותה ב-17.9".

האירועים הערב מגיעים על רקע המתיחות בצפון לאחר סיכול הפיגוע שתוכנן על ידי כוחות איראניים בסוריה. כזכור, כבכל יום שישי ב־71 השבועות האחרונים, גם שלשום התרחשו הפרות סדר במספר מוקדים על גדר המערכת בגבול רצועת עזה, בשעה שבה התקיימה הלווייתה של רינה שנרב ז"ל, שנרצחה בפיגוע במעיין דני, הסמוך ליישוב דולב שבחבל בנימין, שבו נפצעו גם אביה איתן ואחיה דביר.

כ־8,000 פלסטינים יידו עשרות מטענים ורימונים וחיבלו בגדר המערכת במסגרת מה שהם מכנים "צעדות השיבה". כוח צה"ל השתמש באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיק את המפגינים מן הגדר. 122 פלסטינים, בהם שלושה חובשים, נפצעו במהלך ההפגנות, רובם מירי של כוח צה"ל, כך נמסר ממשרד הבריאות בעזה.
 
העיתון הלבנוני "אל־אחבאר" דיווח אתמול כי ישראל סירבה להכניס את הכספים הקטאריים לרצועת עזה, עד שתתקבל התחייבות לשמירה על שקט עד לאחר הבחירות בחודש הבא. אולם גורמים בחמאס מסרו כי "הארגון עדכן את המתווכים כי בכוונתו להסלים את האירועים וכי בעזה בוחנים את האפשרות לחדש את פעולות הפגיעה בגדר, הפרחת בלוני התבערה וההטרדות הליליות". על פי הדיווח, הארגונים ברצועה דחו את הדרישה הישראלית. עם זאת, השליח הקטארי נמצא כעת ברצועה. מקור ברצועת עזה אמר ל"מעריב" כי המצב ברצועה על סף הסלמה, ותלה את האחריות במצב הכלכלי הקשה ומה שהגדיר כ"רמייה של ישראל בנוגע להסדרה בינה לבין חמאס". 
 
לדבריו, "סבב הלחימה הבא הוא עניין של זמן. המצב קריטי, ויכול להיות שחמאס יהיה מעוניין להסלים את המצב. המצב מראה שאנחנו עומדים בפני סבב הסלמה. העוני נהיה יותר חמור, הפלגים הפלסטיניים במבוכה, כיוון שהעזתים הבינו שישראל עובדת עליהם באמצעות המתווכים, והם עובדים על העם".
בתוך כך, בכאן 11 צוטטו מקורות בעזה, הטוענים כי חמאס דווקא הורה לפרוס כוחות ריסון בלבוש אזרחי במוקדי ההפגנות בגדר. מארגני ההפגנות קראו לצביון לא אלים של ההפגנות ועודדו את המשתתפים להישמע לסדרנים, לאחר שמוקדם יותר השבוע קראו ל"עימות פתוח עם הכיבוש" במהלך ההפגנות.
 
כך או כך, במהלך שישי בלילה פגעו לוחמי צה"ל במחבל שהתקרב לגדר רצועת עזה והשליך רימונים לעבר כוח שהיה במקום. על פי הודעת דובר צה"ל, תצפיות צה״ל זיהו מחבל חמוש מתקרב לגדר המערכת בצפון הרצועה. המחבל השליך מספר רימונים לעבר לוחמי צה"ל. הלוחמים, שנערכו בנקודה בעקבות הזיהוי, הסתערו לעבר המחבל ופגעו בו. באירוע לא היו נפגעים לכוחותינו.
 
יו"ר כחול לבן בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שקט תמורת כסף - זה הדיל של נתניהו עם חמאס. שקט עכשיו, טילים אחרי הבחירות". לדבריו, "ההרתעה הישראלית נמחקה ונתניהו מאבד שליטה. ממשלת כחול לבן מתחייבת לא לעשות עסקאות פוליטיות עם חמאס על גבם של תושבי הדרום. המשוואה פשוטה - או שקט, או הכרעת כוחו הצבאי של חמאס".