הורים לתלמידי החינוך המיוחד הפגינו היום (שני) בקריית הממשלה בת"א, במחאה על הקיצוצים והפגיעה בתלמידים. המארגנים מחו על קיצוץ בשעות סייעות ושעות שילוב, רפורמת ביטול החזר כספי על טיפולים פרא רפואיים פרטיים, סגירת יחידות התפתחותיות, פגיעה במענה טיפולי לילדי החינוך המיוחד ועוד.



להורים מספר דרישות, בין היתר הם טוענים כי לאחר שמשרד החינוך טען כי קיים מחסור בגובה של כחצי מיליארד שקלים בתקציב החינוך המיוחד ואז אחרי מספר ימים הודיע כי נמצא לכך מענה, לדבריהם, נמצא מענה תקציבי חלקי בלבד והם דורשים שכלל התקציב יועבר כעת. עוד הם דורשים כי הסייעת המשלבת של תלמידי החינוך המיוחד תוגדר כפרופסיה מקצועית ושכרה ומעמדה יתוקן בהתאם. בנוגע ליישום הרפורמה בחינוך המיוחד המיועדת בין היתר להגביר את השילוב של תלמידי חינוך מיוחד בחינוך הרגיל, הם דורשים שהיא תדחה בשנה ושיתבצעו הכשרות לצוותים החינוכיים שיעסקו בהתמודדות ובתמיכה לתלמידים.



מחאת ההורים לתלמידי החינוך המיוחד. צילום: אלו"ט
מחאת ההורים לתלמידי החינוך המיוחד. צילום: אלו"ט



"ילדים נותרו ללא שיבוץ"


רויטל לן כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אומרת כי "שנים של הזנחה ומסרים סותרים הביאו למצב של חוסר הלימה בין צרכי תלמידים עם צרכים מיוחדים בשטח, לבין הקצאות משרד החינוך. אנו נמצאים במצב קשה שבו יש אפליה תקציבית מובנת עבור אותו תלמיד, אם יבחר בשילוב בחינוך הרגיל או במסגרת חינוך מיוחד. בחינוך המיוחד מושקעים יותר משאבים, לעתים מעבר למה שצריך תלמיד מסוים מאחר וזה עונה על קטגוריה כללית, בעוד שבשילוב יש משאבים דלים וכח אדם לא מיומן. כתוצאה מכך, הורים וילדים מצביעים ברגליים ומעדיפים את המסגרת רבת המשאבים שבחינוך המיוחד".



"התוצאה בשטח היא של ייבוש השילוב מחד, עם כיתות הטרוגניות גדולות ומורים ללא כלים להתמודדות עם תלמידים מאתגרים שהגדילו את כמות הילדים בחינוך המיוחד עד מאוד", מוסיפה לן כהן. "כיום אנו מרגישים בעוצמה אדירה את ההשלכות: מחסור בכיתות בחינוך המיוחד וילדים שנותרו ללא שיבוץ, תלמידים בשילוב ללא שעות מספיקות לליווי וללא תוכניות מתאימות, עם מורים מיואשים וחסרי אונים ומעל הכל, משרד שמדבר על יעדים להכלה והשתלבות אבל בפועל לא עושה פעולות אפקטיביות לשם כך, ולכן גם מסרב לקבוע יעדים מדידים לבדיקת עמידה ביעד. גם השנה, כמו בכל שנה, עבור ילדינו לא תפתח השנה כסדרה".



אלו"ט: "אי אפשר להפקיר את תלמידי החינוך המיוחד"

עו"ד הדס ארנון שרעבי מאגף קידום זכויות באלו"ט, מדגישה כי "תלמידי החינוך המיוחד והכללי כולם תלמידים שווי זכויות במשרד, אי אפשר להתייחס לתלמידי החינוך הכללי ולהפקיר את תלמידי החינוך המיוחד. ההורים עייפים, לא באמת יש להם כוח לצאת ולהפגין, זו קריאת מצוקה, קריאה לעזרה, צריך לשמוע את ההורים שכבר לא יודעים למי לפנות ומה לעשות, זו קריאה לציבור להתעורר. הילדים הם העתיד שלנו ולזעוק יחד איתנו".



עו"ד ארנון שרעבי מתייחסת לחוסר בתקציב המלא של החינוך המיוחד ואומרת כי "איך משרד החינוך חוגג את סיום המשבר אם חסרים לו עוד שני שלישים מהתקציב? מאיפה יגיע הכסף לפתיחת כיתות? מאיפה יגיע הכסף לסלי שילוב בהתאם לצורך? פשוט שערורייה. הורים עומדים ומחזיקים את הראש ולא יודעים איך יפתחו את השנה הנמצאת בפתחנו. משרד החינוך צריך לצאת עם תוכנית ברורה לתלמידי החינוך המיוחד ועם אוטיזם בפרט, לפחות לחמש השנים הראשונות הקרובות, להגדיר יעדים ברורים ומדידים ולהיערך לגידול. אין שום סיבה שבכל שנה נעמוד בפני אותה השוקת השבורה כאילו לא היו דברים מעולם".



יעל יוספסברג, יו"ר ועד מנהל באלו"ט ואמא של מיכאל בן ה-14 על הרצף האוטיסטי, אמרה בהפגנה כי "לא ברור איך משרד החינוך מכריז בחגיגיות על סיום המשבר בחינוך המיוחד כאשר על פי הודעתו הקודמת עדין חסרים 330 מיליון ש"ח למתן מענים מלאים לכל התלמידים הזכאים. רק השנה גדל מספר התלמידים עם אוטיזם ב-13%. כבר עכשיו ברור שהמשרד לא ערוך לטפל כראוי ב-22 אלף תלמידים על הרצף האוטיסטי: יש מחסור קשה במסגרות חינוך מיוחד, הכיתות עמוסות, לתלמידים רבים אין שיבוץ מתאים, ועדיין ישנם תלמידים רבים שממתינים לוועדות השמה ושילוב".