מפקד כוח אל קודס האיראני הפועל בסוריה, קאסם סולימאני, הגיב הערב בחשבון הטוויטר שלו לסיכול הפיגוע בסוריה אמש על ידי חיל האוויר ותיאר את התקיפה "טירוף״. סולימאני כתב: "פעולות הציונים לא שפויות - ויהיו האחרונות שלהם".



שיבוש ניסיון הפיגוע אשר תוכנן על-ידי חוליה של כוח קודס האיראני. צילום: דובר צה"ל
כזכור, מעקב מודיעיני של צה”ל ומתקפה של חיל האוויר על וילה בכפר בסוריה מנעו שלשום בלילה פיגוע כבד של משמרות המהפכה האיראניים בשטח ישראל. לדברי דובר צה”ל, “האיראנים תכננו להטיס רחפנים עם חומרי נפץ לשטח ישראל ולהרוג אזרחים ישראלים בשטח ישראל”. במקביל, טוענים כלי תקשורת זרים כי שני מל”טים ישראלים תקפו את מרכז התקשורת של ארגון חיזבאללה ברובע דאחיה בלבנון זמן קצר לאחר התקיפה בסוריה.

 ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים אתמול סיור ביטחוני בצפון והערכת מצב עם הרמטכ”ל אביב כוכבי ובכירים נוספים, והבהיר כי צה”ל עומד מאחורי המתקפה בסוריה. יש לציין כי שרי הקבינט המדיני-בטחוני לא הוזמנו לישיבת החירום שכינס נתניהו שלשום בלילה בקריה בתל אביב וגם ולא קיבלו באותו לילה עדכון על המתקפה בסוריה. 
 

כך או כך, זה לא הפריע לנתניהו להכריז כי “הבא להורגך - השכם להורגו” ולהוסיף: “במאמץ מורכב של מערכת הביטחון חשפנו שכוח קודס של איראן שלח יחידה מיוחדת של פעילים שיעים לסוריה, כדי להרוג ישראלים בגולן באמצעות רחפני נפץ. “אני מבקש להדגיש - זו יוזמה של איראן, זה פיקוד של איראן, וזה בשליחות של איראן. הקדמנו אותם וסיכלנו את הפיגוע הזה, מנענו פיגועים קשים. כל מדינה שתאפשר את השימוש בשטחה להתקפות נגד ישראל תשא בתוצאות, ואני מדגיש - המדינה תשא בתוצאות”.
 דובר צה”ל הסביר כיצד נחשף הניסיון האיראני לפגוע בישראל. לדבריו, ביום חמישי האחרון זיהו כוחות צה”ל בצפון רמת הגולן ארבעה מחבלים כשהם עוסקים בניסיון לממש את הפיגוע, או חלק ממנו, זאת בהסתמך על ממצאי המודיעין. הוא סיפר כי חוליית המחבלים התגוררה בווילה עם גינה ענקית ובריכה בכפר עקרבא במרכז סוריה. “הגענו לנ”צ של מחסן ובית בכפר, שבו נמצאה אותה חוליית שיגור. הצלחנו לשבש את יכולתם לממש את הפיגוע המתוכנן ביום חמישי והמשכנו לעקוב אחריהם, עד שאמש התקבלה ההחלטה לתקוף את המבנים בעקרבא, מתוך ההבנה שהמודיעין שלנו מבוסס ויציב, ומתוך ההבנה שהמחבלים מתכוונים לממש את הפיגוע בשעות המיידיות שאחרי התקיפה”.
 
בצה”ל עלו על עקבותיהם של חלק מהפעילים באזור דמשק והבחינו בחלק מהציוד בעקרבא, המקום שבו מתגוררת החוליה. דובר צה”ל הסביר כי מדובר בפעילות של כוח קודס, באישור של מפקד כוח קודס, הגנרל קאסם סולימאני. גם הרמטכ”ל כוכבי הזכיר במהלך הערכת מצב במטה הכללי כי ראש כוח אל קודס פיקד על המבצע. “מי שהוביל את הפיגוע ופיקד עליו זה קאסם סולימאני באופן אישי. הוא מימן, אימן והכשיר פעילים שיעים שהיו אמורים לבצע את זה”.
מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם דווח כי היעד שהותקף בסוריה נמצא דרומית לשדה התעופה הבינלאומי בדמשק. לפי דיווחים בסוריה, אחד הטילים נפל במרחק פחות מקילומטר מאחד המקדשים החשובים ביותר