בשנים האחרונות התפתח שיח ציבורי סביב טיפול אסתטי חדש - מילוי קמטים. יותר ויותר אנשים התוודעו לטיפולים אלו והחלו להשתמש בהם לעתים בלי להבין את המשמעות, מבלי להכיר את השיטות השונות הקיימות ומבלי להתייעץ עם רופא. כשמדברים על טיפול בקמטים, המילה הראשונה שעולה לראש היא בוטוקס, אך מעבר לבוטוקס יש דרך נוספת שהיא חומרי מילוי.



הזרקות של חומרי מילוי ובוטוקס הם טיפולים אסתטיים הנעשים באמצעות זריקות ועל ידי רופאים מומחים. הם לא פולשניים שכן הם אינם כרוכים בניתוח, אולם כאן מסתיימים קווי הדמיון ביניהם. ההבדלים העיקריים בין המוצרים הם בתוצאה שהם מעניקים לעור הפנים, ובזמן הנדרש בין טיפול וטיפול. בעוד שבוטוקס מכיל חיידקים מטוהרים המקפיאים שרירים, וכך עוזר למזער את הופעת הקווים והקמטים הנגרמים על ידי הבעות פנים, חומרי מילוי מכילים רכיבים המוסיפים מלאות לאזורים שהתדלדלו בגלל ההזדקנות. דילול זה נפוץ בלחיים, בשפתיים וסביב הפה.



לדברי ליאת גולדשייד-זמירי, מנכ"לית חברת LUMINERA DERM, המתמחה בפיתוח וייצור מוצרים בתחום הרפואה האסתטית, "טיפולים אלו הפכו מאוד פופולריים בארץ ובעולם בשנים האחרונות. בשנת 2018, בוצעו בארה"ב כ-16 מיליון טיפולים אסתטיים (לא פולשניים) בקרב נשים וגברים. לעומת זאת, בישראל בוצעו באותה שנה כחצי מיליון הליכי אסתטיקה רפואית".



אז לפני שאתם רצים לרופא, החלטנו לעשות לכם סדר בבלאגן ולהסביר אחת ולתמיד מהי כל שיטה, מהם יתרונותיה, ומהי תדירות הטיפולים.



בוטוקס


מופק מבוטולינם טוקסין, חלבון המופק בתנאי מעבדה ממיקרו אורגניזם. הבוטוקס פועל על ידי חסימת אותות עצביים בשרירים שבהם הוא מוזרק. כאשר אותות עצבים אלה מופרעים, השריר המושפע הופך למשותק או קופא באופן זמני. ללא תנועה רבה של שרירים אלו בפנים, קמטים מסוימים עשויים להתרכך או אפילו להיעלם. הבוטוקס עובד רק על קמטים הנגרמים כתוצאה מתנועת שרירים. אלה ידועים כקמטים דינמיים ונקראים "קמטי הבעה".



האזורים הכי שכיחים המטופלים על ידי בוטוקס הם בחלק העליון של הפנים, כלומר, במצח, בין הגבות, ומסביב לעיניים. אלו הם קמטים הנגרמים מחיוכים, מצמוצים, והבעות פנים אחרות.



ליאת גולדשייד- זמירי, מנכ"ל חברת לומינרה. צילום: עמרי מרון
ליאת גולדשייד- זמירי, מנכ"ל חברת לומינרה. צילום: עמרי מרון



הבוטוקס לא יעבוד על קמטוטים הנגרמים על ידי אובדן נפח בפנים. אלה ידועים כקמטים סטטיים שמופיעים בעיקר בלחיים, בצוואר וקו הלסת. בוטוקס אינו טיפול חד פעמי או קבוע ולבוחרים בו נחוצים בדרך כלל טיפולים חוזרים. רוב האנשים מגלים שההשפעה של הבוטוקס נמשכת בין שלושה לארבעה חודשים.



חומרי מילוי: חומרי מילוי, או בשמם המוכר יותר פילרים (Fillers), הם חומרים המיועדים להזרקה מתחת לפני העור כדי להוסיף נפח ומלאות. החומרים שמשתמשים בדרך כלל כמילויים הם חומצה היאלרונית וקלציום הידרוקסיאפטיט. כל אחד מאלו מיועד לטיפול בסימני הזדקנות ובעיות קוסמטיות שונות.



חומצה היאלרונית:

חומצה היאלרונית היא חומר יוצא דופן ומיוחד. הוא דמוי ג'ל סמיך ומיוצר באופן טבעי בגופנו ובגופם של כל בעלי החיים. חומצה היאלרונית היא מולקולת ענק (עשויה מספר רב של אטומים) הנוטה לחבור למולקולות דומות לה וליצור מבנה אטומי גדול המסוגל לספוח אליו כמות אדירה של מים. מקובל כיום להתייחס אליה כדבר הקרוב ביותר שניתן להעלות על הדעת כמתאים להגדרה "מעין נעורים".



קלציום הידרוקסיאפטיט:



חומר מילוי נפוץ פחות (כ- 8% מהשוק) המבוסס על כדוריות מיקרוניות של קלציום הידרוקסיאפטיט – מינרל טבעי, הקיים בגוף האדם ומצוי בעיקר בשיניים ובעצמות. החומר נמצא בשימוש בעולם האסתטיקה הרפואית למעלה מעשור. יש לו יתרונות רבים, הכוללים, בין היתר, מיצוק והרמה משמעותיים באמצעות יכולתו להמריץ יצירת קולגן טבעי על ידי הגוף, ועיבוי הרקמה בשכבות העמוקות, המהוות את תשתית העור.



חומרים אלו בדרך כלל מטפלים באזורים בחלק התחתון של הפנים, כמו השפתיים, הלחיים, העיניים, והצוואר. חומרי מילוי יכולים להוסיף נפח לשפתיים דקיקות, למלא אזורים שהפכו "חלולים" בפנים, להפחית או להעלים את השקעים מתחת לעיניים ואת הסימנים השחורים, למלא קמטים סטטיים מסביב לפה ובלחיים הנגרמים מאבדן גמישות וקולגן בעור. חלק מהמילויים מחזיקים כחצי שנה ואילו אחרים יכולים להחזיק עד שנתיים ומעלה.



גולדשייד- זמירי מוסיפה: "מכיוון שבוטוקס וחומרי מילוי הם חומרים שונים המיועדים לשימושים שונים, ניתן לפעמים לשלב אותם בטיפול אחד, אך מאוד חשוב להתייעץ עם רופא לפני שמחליטים על סוג הטיפול".