טלטלה בפסגת ה-G7: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ התייחס הערב (שני) במהלך אירוע נעילת פסגת המדינות המתועשות בעיר ביאריץ שבדרום צרפת, ואמר כי פגישה אפשרית בינו לבין מקבילו האיראני חסן רוחאני היא אפשרות ריאלית, וזאת לאחר מאמצי תיווך של נשיא צרפת עמנואל מקרון.



 "איראן היא לא אותה המדינה מלפני שנתיים וחצי, אז היא הייתה מפיצת הטרור מספר אחת בעולם", אמר טראמפ והוסיף, "לאיראן יש פוטנציאל גדול, ואני מוכן להיפגש עם רוחאני בתנאים הנכונים. אנחנו מחפשים אפס נשק גרעיני, אפס טילים בליסטיים והסכם ארוך יותר", הוסיף הנשיא האמריקאי ואמר, "יש לי תחושה טובה בנוגע לאיראן, הדבר האחרון שאני רוצה לראות זה צרות".



לפני טראמפף, דיבר הנשיא מקרון, שאירח את הפסגה, ואמר כי הסכם בין ארצות הברית לבין איראן אפשרי, ואף טען כי תיתכן פגישה בין שני מנהיגי המדינות, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומקבילו האיראני חסן רוחאני, בשבועות הקרובים. מקרון אמר כי הוא מקווה כי "בשבועות הקרובים, על פי השיחות שערכנו כאן, נוכל להביא לפגישה בין רוחאני לטראמפ". עם זאת, מקרון הבהיר כי צרפת מתעקשת על שני נושאים בשיחותיה עם איראן - שאיראן לא תתחמש בנשק גרעיני ושהיא לא תהווה סכנה ליציבות המזרח התיכון. בנוסף הבהיר מקרון כי הצדדים עדיין לא הגיעו להסכמות, אך "התקדמו בפן הטכני".



בתפקיד השדכן. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס
בתפקיד השדכן. עמנואל מקרון, צילום: רויטרס



 כזכור, במהלך הפסגה שנערכה בצרפת, בהשתתפות ארצות הברית, צרפת, קנדה, בריטניה, גרמניה, יפן ואיטליה, הגיע שר החוץ האיראני לפסגה וקיים פגישות עם בכירים אירופאים שפועלים להציל את הסכם הגרעין.  שר החוץ האיראני לא נפגש עם הנשיא טראמפ ובשלב זה לא ברור האם היה מודע לביקור מראש.



כזכור, היחסים בין ארצות הברית לאיראן התדרדרו בשנים האחרונות לאחר שטראמפ נבחר לנשיאות ארה"ב - וזאת בעקבות נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין שנחתם על ידי קודמו ברק אובמה ב-2017. מאז הפרישה האמריקאית והטלת הסנקציות בין הצדדים, ניסו האירופאים להשיב את ארצות הברית להסכם, או לפצות את איראן על הפרישה האמריקאית - בכדי לגרום לכך שאיראן לא תשוב להעשיר אורניום ברמה גבוהה, מאמצים שלא נתקלו עד כה בהצלחה - אך ייתכן  וההתקדמות האחרונה מהווה שינוי במצב הנפיץ במפרץ הפרסי.