מלחמת הגרסאות נמשכת בין הסתדרות המורים לנציגי האוצר. שישה ימים בסך הכל נותרו לפתיחת שנת הלימודים ונראה שאיומי השביתה עליה הכריזה הסתדרות המורים עלולים להתקיים ושנת הלימודים לא תפתח כסדרה עבור תלמידי הגנים ובתי הספר היסודיים, לאחר שלא חלה כל התקדמות במשא ומתן עם נציגי משרדי האוצר והחינוך.



לאור חוסר ההתקדמות במשא ומתן, הסתדרות המורים הודיעה כי תקיים הפגנה ביום חמישי "נגד הפגיעה המתמשכת ובמחאה על עושק ימי המחלה וגזל הפנסיה" ברחבת מוזיאון תל אביב, אך כעת באוצר שוקלים כמו במקרה של איומי השביתה של ארגון המורים שידונו מחר בבית הדין לענייני עבודה, להוציא צווי מניעה.



"משרד האוצר אינו מקדם את המשא ומתן בתום לב, אלא מורח את הזמן", מסרו הערב (שני) בהסתדרות המורים. "בעוד הם יושבים עם נציגי הסתדרות המורים בפגישה, פקידים אחרים עסוקים בהכנת הבקשות לצווי מניעה נגד השביתה המתוכננת ביום ראשון הקרוב בפתיחת שנת הלימודים".



"למה נתניהו לא דואג ששנת הלימודים תפתח?"


יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, התייחסה לקשיים במשא ומתן ואמרה כי "לא ניתן לאף גורם להתייחס ככה לעובדי הוראה, שהם חוד החנית של עובדי המדינה. עם כל הכבוד ויש לנו הרבה כבוד לפקידי האוצר, גם הם מחויבים לפעול לפי הסכמים וחוקי המדינה. אף פקיד לא נמצא מעל החוק. אנחנו לא מפחדים להילחם על זכויות עובדי הוראה ונעשה זאת בכל דרך שנוכל. איפה ראש הממשלה, למה הוא לא דואג ששנת הלימודים תפתח?".



מנגד, באוצר מבהירים כי "למרות ההצעות הרבות שהוגשו בימים האחרונים להסתדרות המורים, נקלע המשא ומתן למבוי סתום. מתוך דאגה לתלמידים ולציבור ההורים, נערכת המדינה להגשת צווי מניעה על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. יחד עם זאת, במשרד האוצר משוכנעים כי רצון טוב של הסתדרות המורים, והבנת המציאות הכלכלית בשעה זו, יבטיחו הגעה להסכמות בימים הקרובים".



האיומים בשביתה נעשים על רקע כמה סכסוכי עבודה בהם: ימי פנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד, מורות נודדות ומנהלי מרכזי מחוננים. בהסתדרות מסבירים כי משרד החינוך מבקש ליישם רפורמה בחינוך המיוחד כפיילוט במחוז צפון ללא היערכות ראויה וללא שיתוף פעולה. בנושא הפנסיה - דרישת ההסתדרות היא נוסחה קלה לחישוב שתהיה נגזרת מהמשכורת האחרונה. עוד הבהירו בהסתדרות המורים כי בנושא המורות הנודדות - הן נדרשות לעבוד עם תלמידים רבים ולא מקבלות את תנאי העבודה שלהם הן זכאיות. בנוגע למנהלי מרכזי מחוננים - לדברי ההסתדרות, בחודש מרץ 19' הגיעו להסכמות בנושא אך עד כה לא קיבלו טיוטת הסכם להתייחסות.



כזכור, במקרה של ארגון המורים הוצא צו מניעה בשבוע שעבר ע"י מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות המקומיות, עיריות ירושלים, תל אביב-יפו וחיפה, כאשר אתמול פרקליטות המדינה הודיעה כי היא תומכת בצו המניעה ומחר כאמור יתקיים דיון בנושא בבית הדין לעבודה.



בפרקליטות התייחסו לסכסוכי העבודה עליהם הכריז הארגון וכתבו כי "אין לארגון המורים זכות להעלות דרישות כלכליות חדשות, אין חובת קיום מו"מ עם הארגון להשגת הסכם קיבוצי חדש עד לשנת 2022 וכאשר אין חדש תחת השמש, אין להתפלא שהודעות הסכסוך חסרות תוכן ממשי, או פירוט קונקרטי ומשמשות כאמתלה בלבד לאיום בנקיטת אמצעים ארגוניים שתכליתם לוטה בערפל".



על עיתוי השביתה, לפני הבחירות לכנסת, נכתב כי "עולה החשש שהארגון מבקש לנצל את התקופה שלפני הבחירות כדי לנסות להשיג הישגים בדרכים שאינן עולות בקנה אחד עם הדרך המקובלת בניהול יחסי עבודה וסכסוכים קיבוציים".