בלעדי ל"מעריב": דירקטוריון בנק לאומי התכנס היום (שלישי) לישיבה מיוחדת ובה אישר למנות את חנן פרידמן למנכ"ל, כך נודע לראשונה ל"מעריב". בזאת, אימץ הדירקטוריון את המלצת ועדת האיתור שבראשה עמד היו"ר החדש סאמר חאג' יחיא. מינויו של פרידמן כפוף לאישור הפיקוח על הבנקים. החפיפה בין המנכ"לית הפורשת רקפת רוסק־עמינח לפרידמן תבוצע במהלך ספטמבר, מתוך מגמה שתושלם עוד לפני החגים.
 
פרידמן מכהן כיום כראש חטיבת אסטרטגיה וחדשנות וכאחראי הרגולציה והייעוץ המשפטי בבנק. הוא הגיע לבנק לאומי מקבוצת הראל לפני חמש שנים ביוזמת רוסק־עמינח. על פי ההערכות, כבר אז הוא סומן על ידיה כמנכ"ל הבנק הבא - והדבר בא לידי ביטוי בהרחבת תחום סמכויותיו עם השנים. המהלך הבולט ביותר שהוביל היה הפרדת לאומי קארד מהבנק ומכירתה לקבוצת ורבורג־פינקוס. הוא ידוע כמנהל מוכשר וכאיש ביצוע שיודע להוציא אל הפועל במהירות החלטות עסקיות. מנגד, חסרונו בהיעדר ניסיון בולט בתחום האשראי העסקי והקמעונאי. בנושא זה הוא יצטרך להיעזר בראש החטיבה העסקית, שמוליק ארבל.
 
פרידמן גם ייאלץ לנצל עד תום את החפיפה עם רוסק־עמינח כדי להיחשף בדרך הטובה ביותר לאתגרי הבנק בתחום העסקי. עם מינויו לתפקיד צפוי הבנק לעבור כמה שינויים בקרב בעלי התפקידים הבכירים, כשהמשימה הראשונה תהיה לאתר מישהו שייכנס לנעליו בתפקידו הנוכחי.

פרידמן. צילום: דוברות הכנסת, יח"צ

 

מינוי המנכ"ל נעשה במהירות גדולה יחסית על רקע ההערכה שמבחינה ניהולית לא רצוי שרוסק־עמינח - שכבר הודיעה על פרישתה לפני כחודש - תמשיך בתפקיד תקופה ארוכה יחסית. על פי ההערכות, רוסק־עמינח בדרך להקים מיזם השקעות פרטי עם משקיעים מקומיים ובינלאומיים. המיזם חופף לניסיונה הבנקאי ולעולם הבנקאות הדיגיטלית, כך שהצטרפותה האפשרית לקבוצת Team8 לא תהיה למרכז פעילותה. 
 
החלטת ועדת האיתור להמליץ על פרידמן התקבלה מתוך עמדה כי עדיף שהמינוי ייעשה מבין חברי ההנהלה הנוכחיים, אלא אם כן אותר בעל כישרון יוצא דופן מבחוץ. חאג' יחיא הגיע לכלל מסקנה שמבחינתו עדיף לעבוד עם מנהל שהוא מכיר מקרוב. המועמדת החיצונית היחידה שביקשה להתמודד על התפקיד הייתה מיכל עבאדי־בויאנג'ו, אך הוחלט שלא לבחור בה למרות נתוני הפתיחה הטובים שלה. פניות לחברי הנהלה קודמים שנחשבו לבעלי סיכויים מצוינים, כמו דני כהן וקובי הבר, נענו בשלילה על הסף בגלל התחייבויות אחרות שלהם.
 
אבנר מנדלסון, שנחשב למועמד מוביל, החליט שלא להגיש מועמדות. מבחינתו, המשך תפקידו הנוכחי כמנהל בנק לאומי ארה"ב הוא הכדאי ביותר - הן מבחינת התגמול הכספי והן מבחינת השיקולים המשפחתיים. 
 
מינוי פרידמן לניהול בנק לאומי סוגר בפועל את מהלך מינוי המנכ"לים בשלושת הבנקים הגדולים. כזכור, בהפועלים מונה דב קוטלר למחליפו של אריק פינטו והוא ייכנס לתפקיד בחודש אוקטובר. אורי לוין ייכנס לתפקיד מנכ"ל בנק דיסקונט בסוף נובמבר. השינויים בקרב המנכ"לים יביאו במרוצתם השבועות הקרובים לשינויים פרסונליים בקרב הנהלות הבנקים וחברות הבת, שחלקם - כמו בבנק הפועלים - כבר יצאו אל הפועל.