בליכוד שוקלים לעתור לבית המשפט העליון נגד החלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, שהודיע אמש כי הוא אוסר על המפלגות השונות לצלם בקלפיות, והורה שתוקם יחידת פיקוח על טוהר הבחירות. בליכוד בדקו אמש גם אפשרות להעביר עוד לפני הבחירות הצעת חוק שתאפשר להציב מצלמות בקלפיות. התייעצויות בעניין נערכות עם יו"ר הכנסת ויועצים משפטיים.

שר המשפטים אמיר אוחנה (ליכוד) אמר הבוקר (שלישי) בגל"צ: "אני לא מבין איך השכל הישר מקבל שנמנע מצלמות ותיעוד ותחזור על עצמן תופעות של זיופי קולות. הקביעה שמפקחי טוהר הבחירות יתנו מענה זה לא ריאלי ולא יקרה. אנו לא מוותרים על היוזמה. שוקלים לעתור לבית המשפט העליון כנגד ההחלטה. יועמ"ש הליכוד דן בנושא ותתקבל החלטה. לעתיד נצטרך אולי לחוקק חוק אבל לא נוכל בלוח זמנים כל כך קצר. הסיכוי של זה נמוך".

שר התקשורת ח"כ דודי אמסלם, תקף גם הוא את מלצר: "כבוד השופט מלצר - קראתי בתדהמה את החלטתך השערורייתית. כנראה שהתבלבלת. תפקידך הכי חשוב הוא לשמור על טוהר הבחירות ולא לעודד תעשיית זיופים באצטלה של פגיעה בעיקרון ההצבעה החשאית. יואיל בטובו אדוני להודיע לעם ישראל מי אמור למנוע את הזיופים בבחירות, כפי שתועדו והובאו לידיעתך על ידי פעילי הליכוד שנכחו בקלפיות במגזר הערבי. אני שומע הגיגים על 'ניצחון לדמוקרטיה' - בפועל מדובר בתעודת עניות ופגיעה אנושה בטוהר הבחירות וכל זה קורה במשמרת שלך".

גורם בכנסת התייחס בשיחה עם "מעריב אונליין" לאפשרות של חקיקת בזק של חוק מצלמות עוד לפני הבחירות וטען כי ההיתכנות לכך נמוכה. "הסמכות הפורמלית של הכנסת לחוקק קיימת אך נראה שההיתכנות המעשית לכך נמוכה מאד. מסובך מאד פרוצדורלית ומורכב מדי מהותית לסד זמנים כל כך קצר", אמר. 

השופט מלצר ענה לטענות כלפיו בכאן ב' ואמר כי "השיקולים הם שלא רוצים לפגוע בפרטיות הבוחרים במתחם הקלפי. בכל מקרה אין אפשרות לצלם בשום תנאי בתוך תא ההצבעה. זה נשאר חשאי. הבהרתי שלצלם בתא ההצבעה זה אסור ומי שיעשה את זה זו עבירה פלילית. זה היה ברור גם בפעם הקודמת כשהפעילו את המצלמות במבצע שלא ידעתי עליו. זה מצב שקורה לאחר סיום ההצבעה, שם אפשרתי להפעיל מצלמות על ידי נציג מוועדת הבחירות המרכזית או באמצעות מזכיר ועדת הקלפי וזה באישור מראש שלנו. זו ההחלטה למעשה וכאן אני רוצה לומר כי לכל ועדת קלפי יש נציגים לכל המפלגות והתפקיד שלהם הוא לשמור אחד על השני ולכן אני מצפה שהם ימלאו את תפקידם".
 
אתה מדבר שתפקיד הנציגים והמשקיפים לשמור על טוהר הבחירות. שמענו על כל כך הרבה מקרים - לא השתנתה דעתכם?
"הגברנו את תהליכי הבקרה שלנו וזה יבוא לידי ביטוי בבחירות, כך מי שרוצה לעשות משהו לא תקין ונתפוס אותו, נעמידו לדין. דבר שני, ביקשנו שהמשטרה לא תשמור רק על הסדר אלא גם תיטול חלק באמצעות המצלמות שיש לשוטרים במניעת העבירות".
 
החלטתו של מלצר הגיעה בעקבות עתירתם של ארגונים שונים למתן הנחיות לשימוש במצלמות בקלפי. מלצר קבע כי אסור למפלגות ולרשימות המועמדים להציב מצלמות בקלפיות וכי הצבתן בשיטתיות בקלפיות טעונה חקיקה ראשית, בדומה לעמדתו של היועמ"ש. כמו כן הורה מלצר להכין תוכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחים על טוהר הבחירות מטעם ועדת הבחירות, שיהיו מצוידים במצלמות גוף ויפעלו רק במקרים חריגים. 
 
מלצר נדרש לנושא בעקבות כוונת הליכוד להציב כ־1,300 מצלמות בקלפיות במגזר הערבי. לפי הנחיות השופט, בשעות ההצבעה יהיו רשאים רק מזכיר ועדת הקלפי,  או מפקח טוהר הבחירות מטעם הוועדה, לצלם במקום הקלפי, ורק במקרים חריגים, שבהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית במקום הקלפי ורק אם קיבל אישור קונקרטי לצילום זה מטעם יו"ר הבחירות המרכזית לפני הצילום. בכל מקרה – לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד.