בכל שנה, הגעתו של חודש אוגוסט גורמת להורים רבים להיכנס למצב של דריכות. הקייטנות נגמרות, אך עדיין נותר חודש שלם לחופש הגדול, מה שהופך את אוגוסט לחודש ללא מסגרות, ואחד מהדברים הראשונים שיוצא מאיזון, הוא שעת השינה של הילדים. מחקרים רבים מראים קשר ישיר בין כמות שעות השינה של ילדים לבין בעיות השמנה, בעיות התפתחות שונות, בעיות בריאותיות וקשיים קוגניטיביים כמו הצלחה בלימודים ופגיעה ביכולת הריכוז. חודש זה אמנם נתפס אצל הורים רבים כהזדמנות לתת לילדים להתאוורר מהמסגרות התובעניות, להתגמש בשעת השינה ובהנאה מהחופש, אך הוא נגמר מהר, והקושי להסתגל לשעת השכמה מוקדמת ופעילות לימודית גדל.



על מנת להפוך את התחלת הלימודים לקלה יותר, הנה חמישה טיפים שיעזרו לכם ההורים לאזן בין הרצון להעניק מעט חופש והנאה, ולבין הצורך בהכנת הילדים למסגרת נכונה ובריאה, שתעזור לכם ולהם להסתגל במהירות לשנת הלימודים:



שמרו על מסגרת שינה מובנית


ילדים רגילים ללכת לישון בשעה מסוימת, זוהי שגרה מבורכת שנותנת להם מספיק שעות שינה, ובל נשכח – זמן הורים חשוב ויקר. כשאנו מותחים את שעת השינה בימי החופש והילדים קמים מאוחר לא נעשה נזק מהותי, אך המצב מחריף כשהילדים מתרגלים ללכת לישון מאוחר, וממשיכים לעשות זאת גם בימים בהם עליהם לקום מוקדם לבית הספר. ילד אשר לא ישן מספר מספיק של שעות שינה יסבול מתפקוד לקוי בדיוק כמו מבוגר הסובל משעות שינה מועטות. החל מעצבנות וחוסר יכולת להתרכז, ועד להכנסת הגוף למצב של סטרס שעלול לפגוע בגדילה.



צמצמו שימוש במסכים לקראת שעת השינה


אחד הנושאים השנויים ביותר במחלוקת הוא נושא המסכים לפני השינה. לגבי מבוגרים: הדעות חלוקות, ישנם מומחים הטוענים נחרצות נגד השימוש במסכים, קיימים אינספור מחקרים שתומכים בטענה זו, לעומתם ישנם שמכירים בעובדה כי יש אנשים מצליחים להירדם רק מול המסך ושינוי המצב עלול להזיק לשינה שלהם. אך כשמדובר בילדים קיימת תמימות דעים. השימוש של ילדים במסכים רק הולך וגדל בכל שנה, כשההמלצה היא לעד שעתיים עבור ילדים בגילאי העשרה, ועד שעה עבור ילדים מתחת לגיל חמש. השימוש במסכים הוכח כפוגע בשינה של ילדים. התכנים שבהם גורמים להם להתעורר במקום להירגע ולהיכנס להכנה לשינה, מקצר אותה ובכך פוגע בבריאותם. נסו לנתק את הילדים בהדרגה מהמסכים במיוחד לקראת השינה ולאמץ שגרה הכוללת משחקים, סיפורים וזמן משפחה משותף.



שנ"צ - כן או לא?


אין תשובה חותכת לכאן או לכאן, אך מחקרים חדשים מראים כי שנת צהריים עוזרת לילדים להתרכז יותר, תורמת להתפתחות הזיכרון ומונעת עצבנות לקראת סוף היום. הורים רבים נמנעים משנת צהריים כי הם מאמינים שהילדים שלהם יהיו עייפים יותר מוקדם בשעות הערב, עובדה נכונה, אך חשבו על כך: האם הייתם נמנעים מלאכול ארוחת צהריים בגלל שההימנעות תעשה אתכם יותר רעבים בערב? התשובה היא - אתם מכירים את הילד שלכם הכי טוב, ואתם יכולים לקבוע האם הוא זקוק לשינה: האם הוא עצבני, היפר אקטיבי ולא מצליח להתרכז? יכול להיות שהוא עייף, או לחילופין, אם הוא ישן צהריים ולא מצליח להירדם בערב, אולי כדאי לנסות לוותר על השינה.



איך נכון להעיר אותם בבוקר


גם כאן התשובה טמונה בכם, כל טקס התעוררות שונה מילד לילד. ילד אחד יגיב היטב להשכמה עדינה ומלטפת, אחר זקוק להשכמה מעירה ואנרגטית יותר, לכן ניתן להשתמש בימי החופש הנותרים לבדיקה - הניסוי הזה יעזור לכם ללמוד איך הכי נכון לילד שלכם לקום, מה משפיע עליו לטובה ומה פחות.



אופי התזונה ותזמון לפני השינה
החופש הגדול הוא הזמן בו כל החוקים נשברים, והנטייה למתוקים ולנשנושים גוברת. גם כאן ניתן ורצוי להתגמש מעט, אך גם לשים לב מה הילדים שלנו אוכלים. הסיבה לכך, מעבר לסיבות הידועות היא שאכילת מאכלים כבדים כמו מזון מהיר, או מזון שומני מאוד לפני השינה עלולה לגרום לקיבה עצבנית, נפוחה וכואבת שתפריע לשינה. נשנושים בריאים כמו פרי, או מעט דגנים עם חלב הם אפשרות טובה שתשמור אותם שבעים לאורך הלילה אך לא תרגיז להם את הקיבה.



לסיכום, הימים האחרונים של חודש אוגוסט הם זמן חשוב עבור הילדים שלכם, ועבור השינה שלהם. זה הזמן לנסות ולאמץ הרגלים חדשים, בריאים וחשובים שיעזרו להם להתחיל את השנה החדשה ברגל ימין.



הכותבת היא רופאת ילדים ושינה, ומייסדת אפליקציית Sleeprate