יו"ר ישראל ביתנו ושר הביטחון לעבר, אביגדור ליברמן, התראיין היום (שלישי) לגל"צ, והתייחס לאיומים מצפון ולאופן שבו צריך להתנהל מולם: "עוברים מסרים דרך פומפאו וצינורות אחרים, כרגע עדיף להוריד את הרטוריקה לשמור על העמימות ואם צריך לפעול אז בכל הכוח ובכל העוצמה. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו נוכחות איראנית קרובה לגבול ישראל, ולא יכולים להרשות לעצמנו פגיעה בהרתעה הישראלית". 


הצהרה של ראש ממשלת לבנון שזו הכרזת מלחמה לא הייתה באה לעולם לולא ביטול העמימות של צה"ל.
"אנחנו כבר מכירים אין סוף הצהרות, לא הייתי ממליץ לעצמנו לאמץ את אותם נהלים כמו במדינות ערב. הוא ממש בובה של חיזבאללה ושל איראן. ארגונים כמו ג'יהאד אסלאמי וחמאס תלויים באיראן, הגבוי הידע, הכסף, הכל מגיע מאיראן".

כשמחברים את לבנון השנייה וצוק איתן, יש לך מסקנה לאירוע שמתפתח היום?
"היום יש מציאות אחרת לגמרי. השינוי הדרמטי מאז זה כל מה שקרה בסוריה, נוכחות איראנית בתוך סוריה וארגונים שתלויים באיראנים. יש שם מלחמת אזרחים, נוכחות רוסית ואיראנית, זה משחק קצת אחר".

אתה סומך על הקבינט הישראלי?
"הקבינט הנוכחי הוא חותמת גומי. כל מה ראש הממשלה וצמרת צה"ל יביאו - יעבור באופן אוטומטי. האם תהיה דעה אחרת או דיון רציני? יש שאלות בנידון. אני קודם כל סומך על הצמרת הצבאית והרמטכ"ל". 
אתה אומר שהחלטתו של רה"מ היא היחידה.
"היום כל ההחלטות לדעתי מתקבלות במשולש של ראש הממשלה שר הביטחון והרמטכ"ל, כמובן עם התייעצות בבעלי תפקיד דומיננטיים. משקלו של הקבינט הרבה פחות מהרצוי, יש שם הרבה אנשים חדשים צעירים ולא מנוסים. ראש ממשלה שהוא גם מתמודד בבחירות וגם מנהל מטה הבחירות וגם שר הבריאות וגם בנוסף שר הביטחון - זה לא מצב רצוי. עדיף שר ביטחון במשרה מלאה, בטח בתקופה כזאת".

נתניהו בישיבת קבינט. "עדיף שר בטחון במשרה מלאה". צילום: מרק ישראל סלם
נתניהו בישיבת קבינט. "עדיף שר בטחון במשרה מלאה". צילום: מרק ישראל סלם


 
פרסמת אתמול בטוויטר ברכות למערכת הביטחון על לכידת המחבלים ומיד מחקת אותו.
"זו תקלה חמורה וכל האחריות היא עלי. לי זה נודע שעה וחצי מאוחר יותר. יש לפעמים פעלתנות יתר, ודוברת נמרצת ואולי היא פעלה בתום לב אבל האחריות עלי". 
גנץ ויעלון אומרים שבמערכה הבאה הם יביסו את החמאס
"הצהרות צריך לקחת בערבון מוגבל. מה שחשבו זה להגיב ברצועת עזה באמצעות אסטרטגיה כוללת. אי אפשר רק להצהיר שננהל מערכה אחרת, זו חייבת להיות תפיסה כוללת. אני גיבשתי תפיסה כזו אך לצערי תפיסתי לא התקבלה, הסקתי מסקנות וניסיתי במשך שנתיים וחצי לשנות מבפנים. כל הסיפור של ההכלה זה לתפיסתי כניעה לטרור. משלמים כסף לארגון טרור - זה משהו שמעולם לא היה".

גם בתקופתך עבר כסף לחמאס
"כשפעם ראשונה עבר הכסף קמתי ועזבתי את הממשלה. זאת הייתה החלטה בהובלת ראש הממשלה, להכיל ולהעביר כסף, אז אני קמתי ועזבתי". 
איזה ציון היית נותן לגנץ כרמטכ"ל צוק איתן?
"צוק איתן היה כישלון. גם שם ראש הממשלה היה מאוד דומיננטי. מה שעומד להכרעה היום זה לא נתניהו או גנץ, אלא איזו מדינה תהיה פה אחרי הבחירות. הבחירה היא בין ישראל ביתנו לבין ישראל של סמוטריץ', דרעי וליצמן. אנחנו שואפים להקים מיד אחרי הבחירות ממשלה לאומית ליברלית רחבה של שלוש המפלגות: ליכוד, כחול-לבן וישראל ביתנו. בלעדי הם לא מסוגלים לדבר. יש כל מיני תופעות גם בצד השמאלי וגם בצד הקנאי-חרדי-משיחי. מבחינתי איימן עודה והמחנה הדמוקרטי לא יכולים להיות חלק מהממשלה, אבל גם לא נשב עם החרדים ולא עם המשיחיים".