משרד האוצר הגיש אתמול (שלישי) בקשה לצו מניעה נגד הסתדרות המורים, שמאיימת לא לפתוח ביום ראשון את שנת הלימודים בגני הילדים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים. מהסתדרות המורים נמסר בתגובה כי "הפניה לבית הדין מעידה כי שלטון פקידי האוצר מעוניין להמשיך בעושק עובדי הוראה עם אישור מבית הדין. זאת באמצעות נטרול אחד מהכלים שיש לעובדי הוראה במאבק להשבה של מה שנגזל מהם שלא כדין במשך שנים. אנו מקווים שבית הדין לא ייתן יד לשערורייה הזאת ויאפשר לעובדי ההוראה להמשיך במאבק".



עוד מסרו כי "אנו בטוחים שגם שופטי בית הדין אינם מעוניינים שהמחנכים של ילדי ישראל יגיעו ב-1 בספטמבר זועמים וממורמרים לבתי הספר כי לא משלמים להם פנסיה כראוי וכי ממשיכים לנכות להם מהשכר 1.4 ימים בממוצע על כל יום מחלה במקום יום כמו לכל שאר האזרחים במדינה. אנו שבים וקוראים לראש הממשלה להתערב במשבר בדחיפות. לא ייתכן שמשבר במערכת החינוך, ערב פתיחת שנת הלימודים, לא יקבל את מלוא תשומת ליבו".



אתמול התקיים דיון בבית הדין לענייני עבודה בבקשה לצו מניעה נגד ארגון המורים, שהגישו המרכז לשלטון מקומי ועיריות תל אביב-יפו, ירושלים וחיפה, אך טרם התקבלה החלטה. בסיום הדיון אמר יו"ר הארגון רן ארז כי "יש גבול לכל חוצפה, הם לא מוכנים ללכת לקראתנו בשום דבר, לא בסביבת עבודה נאותה יותר או תנאי פרישה ואנחנו אפילו אמרנו שאנחנו לא רוצים כסף מהמדינה, בעצמנו נוכל לממן זאת וגם את זה הם לא רוצים".



עוד אמר ארז כי "הם רואים במורים אסקופה נדרסת, שק חבטות, חושבים שהם בייביסטר, לא רואים במערכת החינוך השקעה רק הוצאה ולכן מערכת החינוך נראית ככה וחסר מורים ומנהלים. מדברים הרבה על חשיבות מערכת החינוך אבל לא משקיעים שום דבר. אנחנו נמצאים במצב של אין ברירה, דוחפים אותנו לקו שנשבית את הלימודים באחד בספטמבר".



במקביל, המשא ומתן בין נציגי משרדי האוצר והחינוך לנציגי הסתדרות המורים נמשך ללא כל התקדמות, כך שלא מן הנמנע כפי שנציגי האוצר מסרו השבוע, כי הם יוציאו צווי מניעה לשביתה.



ארגון המורים הודיע בשבוע שעבר על שביתה שתחל ב-1 בספטמבר. זאת, בין היתר, על רקע רפורמת החינוך המיוחד, מחסור בפינות עבודה, עבודה בשבתות ובלילות ללא תגמול, פגיעה בתנאי הפנסיה ועוד. יממה לאחר מכן הוצא צו מניעה לבית הדין הארצי לעבודה נגד סכסוך העבודה של הארגון. הצו הוגש ע"י מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות המקומיות, עיריות ירושלים, תל אביב-יפו וחיפה. לטענתם, ההכרזה על השביתה היא הפרה של התחייבויות ארגון המורים בהסכם השכר עליו חתמו במרץ' 18, הכולל סעיף של "שקט תעשייתי" עד לשנת 2022.



בהסתדרות המורים האיומים בשביתה נעשים על רקע כמה סכסוכי עבודה בהם: ימי פנסיה, הרפורמה בחינוך המיוחד, מורות נודדות ומנהלי מרכזי מחוננים. המשא ומתן כאמור לא הניב תוצאות ובהסתדרות אמרו כי "אין כרגע פריצת דרך".



באוצר התייחסו לדברים והבהירו השבוע כי "למרות ההצעות הרבות שהוגשו בימים האחרונים להסתדרות המורים, נקלע המשא ומתן למבוי סתום. מתוך דאגה לתלמידים ולציבור ההורים, נערכת המדינה להגשת צווי מניעה על מנת להבטיח את פתיחת שנת הלימודים כסדרה. יחד עם זאת, במשרד האוצר משוכנעים כי רצון טוב של הסתדרות המורים, והבנת המציאות הכלכלית בשעה זו, יבטיחו הגעה להסכמות בימים הקרובים".