אם אתם מסוג האנשים שנוטים להסתכל על מחצית הכוס המלאה, תשמחו לדעת שככל הנראה צפויה לכם אריכות ימים. כך לפחות עולה ממחקר חדש שנערך בארה"ב, שלפיו מתברר כי לאנשים עם רמת אופטימיות גבוהה יחסית יש יותר סבירות לעבור את גיל 85 ולהאריך את תוחלת חייהם ב־15%.



המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת הרשמי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב, PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences), מבוסס על נתונים של שני מחקרים לאומיים אמריקאיים נרחבים יותר: באחד, מידע על 69,744 נשים עם תקופת מעקב של כעשור, שבתחילתו היו כל הנשים בין הגילאים 58 ו־86; באחר, נתונים על 1,429 גברים עם תקופת מעקב של כשלושה עשורים, שבתחילתה היו כל הגברים בין הגילאים 41־90.



החוקרים, מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון, השוו את נתוני המשתתפים מבחינת מידת האופטימיות שנרשמה אצלם בתחילת המעקב. בסיכומו של דבר, נמצא שלגברים ולנשים האופטימיים ביותר נרשם שיעור ממוצע שבין 11% ל־15% "הארכה" בתוחלת החיים. בנוסף, הסיכוי שלהם להגיע לגיל 85 היה גבוה בשיעור של 50% עד 70% יותר, בהשוואה לאנשים שנרשמו כאופטימיים פחות.



עם זאת, בכל הנוגע לסיבה, החוקרים מדגישים שהם אינם בטוחים לגבי האופן שבו אופטימיות מסייעת לאנשים לחיות יותר זמן. "בעוד המחקר זיהה הרבה גורמי סיכון למחלות ותמותה בטרם עת, אנחנו יודעים פחות יחסית על גורמים פסיכולוגיים שיכולים לעודד הזדקנות בריאה", אומרת ד"ר לוינה לי מאוניברסיטת בוסטון, שנמנתה עם צוות החוקרים. "למחקר רלוונטיות חזקה לבריאות הציבור, מפני שהוא מציע כי אופטימיות היא נכס פסיכו־סוציאלי בעל פוטנציאל להארכת תוחלת החיים האנושית. מעניין שאולי אפשר להתאים את מידת האופטימיות באמצעות טכניקות תרפויטיות".