זוג המוזר - כך ניתן לכנות את המועמד לנשיאות ארגנטינה מטעם המפלגה החוסטיסיאליסטית-פרוניסטית, אלברטו פרננדס ואת סגניתו במרוץ, הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס דה קירשנר. אחרי שיתוף פעולה ממושך, שגם סייע להעלות את שושלת קירשנר לשלטון, התגלע קרע עמוק בין השניים שהביא לנתק של עשור. אולם כעת הם שוב ניצבים יחד, בדרך לניצחון גדול בבחירות ב־27 באוקטובר. 



הליך הפריימריז, שנועד לצמצם את מספר המועמדים ומספק תמונת מצב לקראת הבחירות, נערך ב־11 באוגוסט. פרננדס קיבל 47.7% מהקולות בעוד הנשיא השמרני המכהן, מאוריציו מאקרי, סיים עם 32.1% בלבד. אם התוצאות יהיו דומות גם במבחן האמת, בעוד כחודשיים, תשוב המפלגה הפרוניסטית לארמון הנשיאות אחרי הפסקה של ארבע שנים. 
 
ההישג המוחץ של פרננדס מנוגד לחלוטין לסקרי דעת הקהל, שהראו קרב צמוד יותר בין השניים ולעתים אף יתרון קל למאקרי. אחרי שהתפרסמו התוצאות, החלו הסוקרים בחשבון הנפש שאפיין רבים מעמיתיהם ברחבי העולם בשנים האחרונות. גם הם מצאו כי הסקרים שמסתמכים על משאלים של טלפונים קוויים ואינטרנט לא ממש מצליחים להגיע לחלק משמעותי בקרב בעלי זכויות ההצבעה - הצעירים. 
 

צעדי הצנע שנקט מאקרי מאז עלייתו לשלטון במטרה להתמודד עם החובות הכבדים שנותרו מ־12 שנות השלטון של משפחת קירשנר - תחילה נסטור קירשנר ולאחר מכן אלמנתו, כריסטינה פרננדס דה קירשנר - לא הצליחו להביא לשגשוג הרצוי. במקביל, האבטלה המשיכה לגאות, בעיקר בקרב הצעירים, שנראים כמי שרוצים לשים שוב את מבטחם במצע של ליברליזם חברתי.
 
מול הצעירים שמקווים לראות את הפרוניסטים שבים אל השלטון, נבהלו המשקיעים מאפשרות זו לנוכח החשש שהמדינה לא תוכל להחזיר את חובותיה (פרננדס הצהיר כי הוא רוצה לנהל משא ומתן מחודש על תנאי ההלוואות של קרן המטבע) ושוב תשקיע יותר בסובסידיות חברתיות מאשר ברפורמות נדרשות לצמיחה ובתמיכה בשוק חופשי. התגובה המיידית הורגשה בשווקים המקומיים: הפזו איבד יותר מ־20% מערכו מול הדולר, הבורסה רשמה ירידות חדשות ודירוג האשראי צלל. נתונים אלה עלולים להשפיע על החלטת קרן המטבע בדבר המשך תוכנית ההלוואות.
 
מאקרי מיהר להודיע על צעדים פופוליסטיים כדוגמת קיצוץ במס הכנסה והעלאת סובסידיות, בעוד ששר האוצר ניקולס דוקובן שילם את המחיר והתפטר בסוף השבוע. "אני משוכנע שהממשלה שלך זקוקה להתחדשות משמעותית בתחום הכלכלי", כתב למאקרי. "אני גם סבור שההתפטרות שלי היא במקום כי אני שייך לממשלה ולמרחב פוליטי שמקשיב לעם ופועל בהתאם".
 
קפיצה לבוץ הפוליטי

ההתייצבות של פרננדס (60) במרוץ לנשיאות לא הייתה מובנת מאליה. בשנים האחרונות הוא התמקד בהעברת שיעורים על פשיעה ומערכת המשפט בבית הספר למשפטים באוניברסיטת בואנוס איירס, ומתגורר עם רעייתו השנייה, העיתונאית והשחקנית פביולה יאנז, שלה נישא לפני חמש שנים, בדירתם היוקרתית ברובע היוקרתי פוארטו מאדרו בבירת ארגנטינה. פרננדס בילה בעיקר בטיולים רגליים ובנגינה בגיטרה. 
 
החיים השלווים היוו שינוי משמעותי עבור פרננדס אחרי שנים של שירות ציבורי, כולל בארמון הנשיאות שאליו הוא עשוי להגיע בעוד כחודשיים. הפעילות שלו החלה עוד בשלהי המשטר הרודני במדינה, בתחילת שנות ה־80, כאשר היה חבר בארגון הסטודנטים באוניברסיטת בואנוס איירס, לפני שהוסמך כעורך דין. 
 
בשנת 1985 הוא מונה לסגן המנכ"ל לעניינים חוקתיים במשרד הכלכלה תחת הנשיא ראול אלפונסין. כעבור ארבע שנים הוא שימש כמפקח הכללי של הביטוח הלאומי תחת הנשיא קרלוס מנם, תפקיד אותו מילא במשך שש שנים. 
 
בבחירות 1999 הוא קיבל תפקיד בכיר בקמפיין הכושל לנשיאות של הנשיא הזמני אדוארדו דואלדה. לאחר מכן היה בין מקימי קבוצת קלפטה, שנועדה למנוע את בחירתו המחודשת של מנם לנשיאות בשנת 2003 והריצה את נסטור קירשנר. פרננדס שימש כמנהל הקמפיין ולאחר הניצחון מונה למזכיר הממשלה. הוא החזיק בתפקיד במשך ארבע שנים. 
 
בשנת 2007 הוא שוב מונה למנהל קמפיין בחירות, הפעם של כריסטינה פרננדס דה קירשנר, שירשה את בעלה בנשיאות המדינה. פרננדס שב לתפקיד מזכיר הממשלה, אך שבעה חודשים אחרי הבחירות, ביולי 2008, הוא התפטר על רקע הפגנות החקלאים ששיתקו את המדינה במחאה על העלאת המיסוי על יצוא סויה, חיטה ותירס. מאז הפך פרננדס לאחד המבקרים הגדולים ביותר של פרננדס דה קירשנר, שכיהנה עד 2015. במקביל, הוא ממשיך לשבח את מדיניותו של בעלה, שהלך לעולמו ב־2010. 
 
המפנה החל בסוף השנה שעברה, כאשר פרננדס דה קירשנר בחנה אפשרות להתמודד שוב לנשיאות. ואולם שיחות שקיימו מקורביה העלו כי היא עדיין נחשבת לדמות שנויה במחלוקת בקרב הציבור וסיכוייה לנצח אינם גבוהים. השם שעלה היה של פרננדס. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", האפיפיור פרנציסקוס, בעצמו ארגנטינאי, שכנע את פרננדס בשיחה אישית כבר לפני כשנה וחצי להתפייס עם הנשיאה לשעבר. כאשר זו פנתה אליו במאי האחרון, נדרשו שתי שיחות בלבד על מנת לסכם שהוא יהיה המועמד והיא סגניתו.
 
שיתוף הפעולה בין השניים עורר תהיות רבות. "הם לא היו יכולים לעשות טעות איומה יותר", אמר השבוע פקיד ממשל בכיר בארמון הנשיאות בבואנוס איירס. "אלברטו פרננדס מעולם לא ניצח בבחירות, הוא בובה של כריסטינה. מאקרי ייבחר מחדש בקלות". 
 
אולם מקורביו של פרננדס טענו כי החששות לגביו מוטעים: לא רק שהוא לא יאפשר לפרננדס דה קירשנר להיות החזקה ביניהם, אלא שהוא גם לא יישם את המדיניות השנויה במחלוקת שמזוהה עמה.
 
"אלברטו ירגיע את השווקים באופן מיידי. עידן הקירשנריזם הסתיים", אמר חוליו ברברו, תומך ותיק של המפלגה הפרוניסטית שהצביע למאקרי לפני ארבע שנים. "אלברטו הוא לא כריסטינה".