ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיע היום (רביעי) על תכנית להאריך את חופשת הפרלמנט הצפויה. מהלך זה נובע בשל חשש שהפרלמנט עלול למנוע ממנו להוציא לפועל את תכניתו בנוגע להיפרדות בריטניה מהאיחוד האירופי עד ה-31 באוקטובר.



ג'ונסון אישר את הדיווחים שלפיהם הוא יערוך את "נאום המלכה", שבו באופן מסורתי מציגים את האג'נדה החוקתית, ב-14 באוקטובר. משמעות הדבר היא שלאופוזיציה לא יהיה מספיק זמן כדי לחסום את הברקזיט שאמור להתקיים ב-31 באוקטובר. ההחלטה עוררה תגובות נזעמות באופוזיציה וגם בתוך המפלגה השמרנית.

המהלך של ג'ונסון, עלול לסכן את המשך הישרדותו כאשר גם מתוך מפלגתו נשמעים קולות שמתנגדים למהלך. פיליפ האמונד, לשעבר שר האוצר, הבטיח למנוע ברקזיט חד-צדדי. הוא אמר שזאת תהיה שערורייה חוקתית אם הממשלה לא תוכל לתת דין וחשבון לפרלמנט.

אתמול סיכמו מנהיגי מפלגות האופוזיציה על איחוד כוחות בכדי לאלץ את ראש הממשלה השמרני לדחות את הברקזיט. טום ווטסון, סגנו של ג'רמי קורבין מנהיג האופוזיציה, אמר: "המעשה הזה הוא עלבון שערורייתי לדמוקרטיה שלנו, אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות".
 
בריטניה בדרך למשבר חוקתי לאור רצונו של ג'ונסון לעזוב בכל מחיר, ההסכם שגיבשה ראשת הממשלה הקודמת תרזה מיי נדחה כבר שלוש פעמים בידי הפרלמנט, וג'ונסון לא הצליח לשכנע את קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ואת נשיא צרפת עמנואל מקרון להכניס שינויים בהסכם או להסיר את הסעיף שאמור למנוע את השבת הגבול הפיזי בין צפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה, לבין אירלנד, חברה באיחוד.
 
מתנגדי הברקזיט במפלגה השמרנית בבריטניה מתכוונים לקרוא למלכה אליזבת להדיח את ראש המשלה החדש בוריס ג'ונסון, אם יפסיד בהצבעת אי אמון נגדו בפרלמנט. זאת מאחר שהלייבור והמפלגה הסקוטית הלאומית נערכות לשתף פעולה כדי להדיח את ג'ונסון ולהביא לבחירות חדשות.
 
ההערכות הן שחלק מהצירים השמרנים שמתנגדים לברקזיט או דורשים לפרוש ממנו עם הסכם, עלולים להצביע נגד מנהיג המפלגה ובכך לאיים על המשך שלטונו. אם אכן יושג רוב נגד ג'ונסון, יצטרכו חברי הפרלמנט לערוך בתוך 14 יום הצבעת אמון בממשלתו של ג'ונסון או בממשלה חלופית, אחרת יתקיימו בחירות מוקדמות. 
 
אף שג'ונסון אינו מחויב לפרוש מתפקידו גם אחרי ההצבעה בפרלמנט, דיווח ה"טלגרף" כי גורמים במפלגה השמרנית נערכים לבצע מהלך בלתי שגרתי ולפנות למלכה כדי שתדרוש את התפטרותו. "המלכה תכתוב לו מכתב שמדיח אותו. היא תצטרך לעשות את זה", אמר חבר פרלמנט.