בכל שתי דקות, טוענת הסדרה “שנאת מוות", נכתב באחת הרשתות החברתיות בישראל פוסט גזעני חדש נגד ערבים. השיח הציבורי, אומר יוצר הסדרה רון כחלילי, נעשה אלים יותר כלפי ערבים. כחלילי כמובן צודק, אבל תנוח דעתו: הערבים אינם יוצאים מקופחים כאן. לא ספרתי בדקות, אבל מאות פעמים ביום גם סמולנים זוכים לאיחולים שיתלו אותם בכיכר רבין, שילכו לגור בעזה וחבל שהיטלר לא גמר את העבודה. גם ימניים, אגב, זוכים להתייחסות, בדרך כלל בעניין השכלה ומוצא עדתי, אבל עוצמת הקללות המופרחות לעברם חלושה יותר: שמאלנים לא מקללים טוב.



הדיון הציבורי העממי שלנו איבד את הצפון ונראה על פי רוב מנוהל בידי יובל סמו. שיחה וירטואלית, נאמר, בעניין פריחת החצב המתרגשת עלינו לטובה, אינה נזקקת ליותר משניים־שלושה חילופי פוסטים עד שתגיע לצריחות בסגנון: “אתם לא מגיעים לקרסוליים של ביבי", ומצד שני: “הוא גנב וכל החברים שלו גנבים", ומשם “עוד נתלה אותכם (לא אתכם) בכיכר רבין" ו"חבל שהיטלר וכו'" וכיו"ב.





כך שאין סיבה מיוחדת שהערבי יזכה להנחות בעניין הזה. הרשת שטחית, חמומת מוח, מעצימה כל דיון סלוני צעקני שגרתי לממדים כאילו יקומיים. לא צריך, אגב, להיבהל מעוצמת השנאה המוחלפת בין מקלדות - גם מושון שיודע היטב מיהם הערבים וכמה הם אכזריים כי הוא, או הוריו, גדלו איתם במרקש, ואתם אשכנזים מניאקים שכמוכם לא מבינים כלום - גם אותו מושון נוסע בשבת לטירה לעשות קניות או לתקן את המכונית בזול, ומחליק כפיים בחום וחיבה עם פאדי או נאסים חבריו הטובים.



אסור לשכוח כמובן ששנאת האחר, במקרה זה שנאת הערבים, היא מוצר שיש לו ביקוש. אל התווך האלים, לפחות וירטואלית, מתפרצים מי שכמובן מתפרנסים היטב משנאות, טינות וסכסוכים בין אוכלוסיות שלמות. מושון מפתח תקווה בוודאי לא יהפוך לטיפוס נחמד יותר בפייסבוק כשראש הממשלה שלו זועק געוואלד כי הערבים נוהרים לקלפיות. וכשמערכות החוק רופפות כלפי גזענות, כלפי הדרה, בין שבשם חופש דיבור ובין שבשל עצלנות גרידא, השיח הווירטואלי, ומשם אורח המחשבה ימשיכו לבעבע ולרתוח.



“שנאת מוות" מתפזרת ומאבדת הרבה מהמיקוד ומהערך שלה כשהיא מתחילה לדון ב"עוול" וב"סבל" ההיסטורי שנגרם לערבים. מאות כפרים ערביים נהרסו, ועל חורבותיהם נבנו יישובים יהודיים, מקוננת הסדרה, ועל כך אפשר לענות שמה עניין שמיטה למכונת כביסה. יטענו טוענים שהיה או לא היה עוול, ומולם יטענו אחרים שככה זה בחיים, כשיש מלחמה המפסידים משלמים מחיר, אלא שהדיון הזה אינו רלוונטי כלל לסדרה, וחבל שהוא מודבק אליה באופן מלאכותי. אם כבר, הוא מקפיץ את הפיוז למעטים שכן מוכנים להקשיב לאחר, שכן מוטרדים מהתדרדרות השיח הציבורי הישראלי, ומפוכחים דיים להבין שטוב שכן ערבי בדירה ממול משכן יהודי בקומה למעלה עם ארבעה ילדים שקופצים לך בלי הפסקה על הראש.



"שנאת מוות", ימים ב'־ד', הוט 8, 2.9־4.9, 21:00