ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר זהות, משה פייגלין, הודיעו היום (חמישי) בכפר המכבייה על הגעה להבנות, שצפויות להוביל לחבירתה של זהות לליכוד ולהפיכתו של פייגלין לשר בממשלה בראשות נתניהו, אם תקום כזו, זאת במקרה שבו יאשרו מתפקדי זהות את ההסכם שהושג בין השניים. יושב ראש מפלגת כחול לבן, בני גנץ, שוחח עם בן כספית ורוני בר און בתוכניתם ב-103FM על החיבור האפשרי בין נתניהו לפייגלין ועל המצב הביטחוני המתוח בצפון.



דובר צה"ל חושף את הפעולה נגד פרויקט הדיוק של חיזבאללה. זה יכול להיות אפשרות למלחמה?


"רוצה לפרגן לפעולת צה"ל ולגורמי הביטחון שהיו מעורבים. המערכה למניעת אמצעי לחימה של חיזבאללה התחילה עוד בתקופת שירותי כרמטכ"ל. אנחנו לא יודעים למנוע הכל אבל התאמצנו למנוע את האמל"ח האיכותי והמשמעותי. אני מאוד שמח שהתהליך הזה נמשך לאורך שנים עם ההתאמות הנדרשות. אני משוכנע שהצורך למנוע את פרויקט הדיוק הזה הוא צורך חשוב. יש הבדל בין אמל"ח סטטיסטי לבין מדויק. אני לא מתרגש מדי, כי אני מכיר את יכולות ההגנה של ישראל. אני שמח שממשיכים את הפעילות. אני סומך על הרמטכ"ל ועל הפעילות שהוא מבצע".



 


עניין החשיפה מקובל עליך?
"לעתים צריך לחשוף דברים משיקולים שהם רחבים. הכלל צריך להיות שלא חושפים, החריג צריך להיות שחושפים. אביב כוכבי איש שקול ואני סומך על השיקולים שלו".

האם אתה משוכנע נכון לרגע זה, שההחלטות של נתניהו הן ביטחוניות נטו?

"לצערי אני משוכנע שלא. הוא אמר בעצמו בעבר 'כאשר ראש ממשלה שקוע עד צוואר בחקירות יש יסוד סביר להניח שהוא לא מפעיל שיקולים עניינים'. והנה הוא שקוע עד צוואר בחקירות אין קץ, פרשיות שחיתות מפה ועד להודעה חדשה, שאני ממש מקווה שימצאו כלא נכונות. לצערי לא לגמרי ניתן לסמוך.
הוא מינה את סמוטריץ' לקבינט, אני שואל את עצמי אם זה שיקול דעת. אני שומע שחצי משיח עם חצי מלכות מצטרף לליכוד. אז אני שואל את עצמי האם מדינת ישראל מונחת או השיקולים האישיים לפניו ולצערי ולדעתי אלה השיקולים האישיים".

אולי הוא פשוט החליט לחשוף בלי קשר לבחירות.

"אני לא אומר שאין אפשרות כזו. אבל כשקורים כל כך הרבה דברים כאלה לפני תקופת בחירות שנמשכת כבר שנה שלמה, אז אני חושב שאי אפשר לחמוק מהעניין הזה ועדיף שתהיה מדיניות מרוסנת ככל שרק ניתן. כל דבר שיעשה טוב למדינת ישראל יקבל ממני גיבוי, אני חושב שישראל לפני הכל וזו גם הסיסמה שאני רץ איתה. אני חושב שבתקופה האחרונה קורים יותר מדי דברים שטובים לנתניהו אבל פחות טובים לישראל".

אמרת קודם שחצי משיח, אתה מתכוון למשה פייגליין שבדרכו לליכוד. מבחינת נתניהו זה מהלך פוליטי נכון. הוא לא רוצה לבזבז קולות לימין.
"נתניהו מיומן בהליכים פוליטיים אבל צריך לזכור שהוא קודם כל מנהיג מדינה ומוטלת עליו חובת מנהיגות. דברים משיחיים וקיצוניים מטרידים אותי מאוד. נתניהו משתף פעולה עם גורמים שכאלו על מנת לשרת את האינטרסים האישיים שלו".

האירוע עם החיזבאללה מחויב למציאות? אנחנו מרתיעים יותר או מורתעים יותר?

"אני סבור שאנחנו מרתיעים יותר, זה פרויקט עם חשיבות אסטרטגית מהמעלה הראשונה. לא שמעת אותי אומר דבר וחצי דבר נגד הפעולה. גורמי הביטחון פועלים במקצועיות בעניין הזה ואני רוצה לקוות שגם נתניהו".

אתמול נחשף סרטון שבו רואים את שר החינוך אומר שבמקום מכללות ואוניברסיטאות נקים היכלי נבואה. ורואים את הרב אסף נאומבורג מתבטא נגד חילונים וקורא לא להתגייס לצבא. איך אתה מתרגם את הדברים?
"ראיתי את הוידאו בפעם ראשונה לפני שעתיים, ואני מקווה שהם ערוכים וחתוכים. אני חייב להתוודות בכאב רב, כי אני אוהב את רפי פרץ ואני מחזיק מעצמי חבר שלו ואני חושב שהוא עשה דברים נפלאים למדינת ישראל, אבל מה שאני ראיתי מאוד מטריד עד כדי המבהיל. לא כך מדברים אנשים נאורים ומחנכים בישראל. בשום פנים ואופן לא".

בני גנץ. צילום: גילי יערי. פלאש 90
בני גנץ. צילום: גילי יערי. פלאש 90


הבלאגן בכחול לבן, פרשת CGI, הריב עם לפיד על הרוטציה. אנשים רואים שלושה רמטכ"לים שקולם לא נשמע והבחירות בעוד שבועיים.
"אתם נוגעים בנקודה נכונה אבל אתם מפספסים. יש בעיה גדולה שמוסתרת על ידי קטנה. כחול לבן התחברה והגיעה ל-35 מנדטים. אנחנו מנהלים 40-30 פעילויות לפחות בכל שבוע, נפגשים בעשרות שעות של ישיבות ואתם מתעסקים בבעיות הקטנות של חברות חקירות וביטחון מידע בסיסי שכל ארגון צריך שיהיה לו.

במיוחד ארגון שאחרים מפחדים ממנו ויש יסוד סביר להניח שהם אלה שמדליפים את כל החומרים האלה.

הבעיה הקטנה הזאת מסתירה את הבעיה הגדולה שהיא בעיית הביטחון בצפון ובדרום, והצוללות ששטות בים של דולרים במקום אחר. ישראל שצוללת עם נתניהו, כל הסביבה שלו עם כתבי חשדות לחצי מהממשלה ועכשיו כולם עוסקים במה עושים עם אבטחת המידע של כחול לבן. אנחנו נמשיך לבדוק את אבטחת המידע ולהתווכח אחד עם השני אבל נמשיך להיות ביחד כי אנחנו רואים מטרה משותפת. אני מעריך מאוד את יאיר לפיד, הוא עושה עבודה נהדרת בשטח וברשתות, ויש לו הרבה ניסיון פוליטי".

יש תחושה שאתם מחמיצים מול שער ריק ויש רפיסות במחנה שלכם. כל פעם שמתפרסמים כתבי חשדות נגד נתניהו הוא מצליח לסדר שידברו על טלפון שלך. איך אתה מסביר את זה?

"נתניהו ראש ממשלה והתקשורת סביבו, זהו יתרון שיש לראש ממשלה. אמרו שהקמפיין הקודם שלנו גרוע והוא הביא 35 מנדטים. קרו המון דברים בבחירות, מפלגות התחברו ואנחנו נשארנו יחד. כחול לבן נשארת יציבה בסקרים, הולכת ומתרוממת. הציבור מבין שהגיעה העת לשנות, לכל דבר יש סוף ולכל התחלה יש עת. הגיע סוף נתניהו. יש התחלה של דבר חדש במדינה וקוראים לו כחול לבן. אנחנו נמשיך להקפיד על סגנון נקי ומכבד. לזה האוזן התקשורתית פחות רגילה."

איך תצליחו לבנות את הממשלה?
"אנחנו נהיה המפלגה הגדולה ביותר. נקבל את המנדט מהנשיא, גם ליברמן אמר את זה. נקרא לאחדות עם הליכוד, נקרא להסכמות עם מפלגות אחרות ואף אחד לא יסחט אותנו".

לא תוותרו על הרוטציה עם לפיד?
"אנחנו נדע לכבד הסכמים".

אתה מנסה לא להיות נתניהו אבל זה מצליח לו. אולי בפוליטיקה צריך להיות מניאק שלא מכבד הסכמים.

"עובדה שהוא לא הצליח להרכיב ממשלה".

אם יהיה שוב תיקו יהיו שוב בחירות?
אנחנו נמצאים במקום נמוך מהבחינה הכלכלית. הציבור צריך לחזור לשגרת חייו, הממשלה צריכה ללכת לעבוד ולהזיע, והממשלה שלי תעבוד ותזיע".

אתה תשב עם נתניהו?
"לא כראש ממשלה עם כתבי אישום".

כשר יש בעיה לשבת איתו?

"אני אומר שלא, אבל אתה יודע, יש שימוע באוקטובר. אני קורא לראש הממשלה להקדים את השימוע לעכשיו".

אם הוא מתחייב פומבית שהוא מתפטר במידה והיועץ המשפטי מחליט על כתב אישום?

"נתניהו ענה לקרן מרציאנו, 'מה פתאום' כששאלה אם הוא יעסוק בחסינות, ומיד אחרי הבחירות עסק בחוק החסינות. אני לא מאמין פוליטית לשום דבר במערכת המושחתת מולה אני ניצב כרגע ולכן אנצח בבחירות ואקים ממשלה. מאחל לנתניהו לצאת נקי מהחשדות".

פרשת הצוללות - בוגי יעלון אומר שזה 'בצע כסף'. אתה חושב שהוא צודק?
"אני מקווה שהוא לא צודק אבל אני חושש שכן. חייבת להתקיים חקירה בעניין הזה. לא קונים צוללות בחשאי. הרכש שלהן צריך להיות נקי מכל חשד שהוא".

אני מקבל תוך כדי שיחה צילומי מודעות של כחול לבן מיהודה ושומרון עם הכותרת שלא תהיה התנתקות שנייה. אתם ימין, שמאל, מרכז?
"אנחנו מרכז שמסתכם מבחינה ביטחונית מדינית עם טיפה הטיה ימינה ברמה המדינית בגלל השיקולים הביטחוניים. לכן דיברנו על בקעת הירדן, ועל גושי ההתיישבות, ועל ירושלים, ועל אי חזרה לקווי 67 ועל אי ביצוע צעדים חד צדדיים ואפילו הרחקנו לכת ואמרנו שכאשר אנחנו נצטרך לגעת בדברים עם משמעות אסטרטגית או מדינית, אנחנו נחזיר את ההחלטה לעם בדרך זו או אחרת. מבחינה כלכלית אני ממש מרכז, רוצה מינימום התערבות ממשלתית אבל לא מוכן להפריט את שירותי הרווחה והשירותים המרכזיים בחיי אנשים. אני מונח בדיוק במרכז וזה בדיוק היתרון של כחול לבן, אנחנו יודעים ללכת טיפה ימינה בדברים מסוימים וטיפה שמאלה בדברים אחרים אך יציבים במרכז".