ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועציו ניסו ביום ראשון במשך שעות ארוכות לקיים שיחת טלפון בהולה בין רה"מ לבין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כדי לבקש ממנו שלא ייפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף בפסגת ה-G7 בצרפת, כך דווח הערב (חמישי) ב"חדשות 13". 



עוד דווח, כי טראמפ, שקיים מרתון של פגישות עם מנהיגי המעצמות בוועידה, לא היה זמין. יועציו של נתניהו עשו מאמצים קדחתניים כדי למנוע מן השניים להיפגש והעבירו מסרים בערוצים השונים, אך השיחה בין רה"מ לנשיא האמריקאי לא התקיימה. הניסיונות למנוע את המפגש בין השניים התרחשו על רקע המתיחות בצפון לאחר תקיפת צה"ל בסוריה ותקיפה בלבנון המיוחסת בישראל.



לא ברור האם הייתה סיבה לדאגה והאם טראמפ התכוון בכלל להיפגש עם זריף מלכתחילה, אך דווח כי בכירים אמריקאיים סברו כי פגישה בין טראמפ לזריף "תהיה טעות", וכי טראמפ החליט בסופו של דבר שלא להיפגש עם שר החוץ האיראני, ללא קשר לשיחות עם נתניהו. 



מוחמד ג'וואד זריף. צילום: רויטרס
מוחמד ג'וואד זריף. צילום: רויטרס



לדבריהם, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו שוחח עם נתניהו, הבהיר לו זאת, וכאשר טראמפ התפנה בתום פגישותיו  לשוחח עם רה"מ, כבר לא היה צורך בשיחה.



כזכור, ביום שישי נפגש נשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה בפריז עם זריף ושוחח עמו על חידוש המשא ומתן בין איראן לבין ארה"ב. בשבת פגש מקרון את טראמפ ואת יתר מנהיגי מדינות שהגיעו להשתתף בפסגה, ועדכן אותם באשר לשיחותיו עם שר החוץ האיראני. על פי הדיווחים, מקרון ציין כי טראמפ הגיב בחיוב ולכן החליט מקרון להזמין את זריף לשיחות נוספות בשולי הוועידה.



כזכור, נשיא ארצות הברית התייחס לביקורו המפתיע של שר החוץ האיראני בפסגת ה-G7 שנערכת בצרפת, ואמר כי ידע על הגעתו - אך לא רצה לפגוש בו היות שזה היה "מוקדם מדי".