בשנה האחרונה, לקראת שנת הלימודים תש"ף, ביצענו מחקר מקיף. חקרנו את המגמות החינוכיות הבולטות ברחבי העולם המתקדם, שקדנו על התפתחות מערכת החינוך הישראלית, ובעקבות כך התכנסנו לשלושה צירים שמעצבים את דמותו של בוגר מערכת החינוך במאה ה־21: ידע, מיומנויות וערכים. כלומר, מטען הידע שצריך לשאת בוגר במאה ה־21, ארסנל המיומנויות הנדרש להתמודדות עם אתגרים שונים, בלתי צפויים, וסל הערכים שצריכים לעצב את אישיותו - ערכי מורשת ותרבות שינתבו את דרכו המוסרית.



את הצירים הללו הטמענו, הלכה למעשה, בתוכניות הלימוד - בתיק תוכניות אינטרנטי מרוכז, שמאגד בתוכו את שלל אמצעי הלמידה. בהמשך ישיר לכך, צירים אלה מוטמעים גם בתהליכי ההערכה והמדידה של מערכת החינוך, בשיטות ההוראה והלמידה, ובסביבה הפיזית של התלמידים - במבנה בית הספר, בעיצוב מרחב הלמידה, במערכות התקשוב ואף במערכות הישיבה.



אנו יוצאים היום למסע חינוכי שיימשך כעשור, בואכה שנת 2030. עשור שבו תלמיד שייכנס היום לכיתה א', בשנת 2030 כבר יהיה אדם שלם, אדם שבאמתחתו סל גדוש של ידע, מיומנויות וערכים. בעשור הקרוב, הלמידה תשנה את פניה. נראה יותר למידה במרחבים פתוחים, באמצעי למידה דינמיים, ובהרמוניה של צבעים. למידה שמעודדת מעורבות חברתית, ערכים לאומיים ואזרחות פעילה. למידה מכילה, שמקבלת כל אחד כפי שהוא, ועדיין שואפת להישגיות; להצלחה בתחומי המדעים, לרמה גבוהה של אנגלית ומתמטיקה, ולפיתוח סקרנות בתחומי האמנויות, מדעי הרוח והחברה.



בעשור הקרוב נעניק ארגז כלים מותאם יותר לטיפול בלקויות למידה, נהדק את החיבור שבין הפרט לקהילה ונראה יותר ויותר יציאה לשטח, לטיולים ולמסעות. בעשור זה תעשיר מערכת החינוך את לשונו של בוגר המערכת, ותרחיב את מסגרות ההוראה גם לשעות בלתי פורמליות – לשעות אחר הצהריים והערב.


תוכנית העבודה של מערכת החינוך לשנת הלימודים תש"ף מכילה יעדים ברורים לכל ההיבטים החינוכיים הללו, בדגש על הצרכים הייחודיים של האוכלוסיות השונות במדינת ישראל. אנו מאחלים לתלמידים, להורים ולעובדי ההוראה – שנת לימודים פורייה ומוצלחת. 



הכותב הוא מנכ"ל משרד החינוך