ארגוני הנכים מחדשים את המחאה: שיבושים קשים חלו הבוקר (ראשון) בעקבות חסימת ארגוני הנכים את מסילת הרכבת באזור יקום במחאה על סחבת הממשלה לטענתם בהקמת הוועדה הבינמשרדית שאמורה להגיש עד סוף השנה את המלצותיה לממשלה בדבר מועד וגובה הפעימה השלישית של העלאת גובה קצבת הנכות. 

בשל החסימה, הופסקה תנועת הרכבות לשני הכיוונים במקטע שפיים - בית יהושוע ונגרמו שיבושים קשים. תנועת הרכבות חזרה לאחר כחצי שעה לסדרה. מאוחר יותר חסמו המפגינים גם את כביש החוף סמוך למחלף יקום.

אייל כהן, מראשי ארגון פעילי 'הנכים הופכים לפנתרים', אמר: "מבטיח שהמחאה בשטח תימשך עד שתסתיים הסחבת ביישום חוק עדכון קצבאות הנכים". 

לדברי המפגינים, בשבוע שעבר הועברו אליהם מסרים מהאוצר לפיהם בשל הגירעון בתקציב המדינה ותקופת ממשלת המעבר והבחירות החוזרות, תיאלץ הממשלה הבאה לחשיבה מחדש בנושא המשך יישום חוק קצבת הנכות. עוד נאמר לראשי המפגינים כי הסיכוי שממשלת המעבר והממשלה הבאה יוכלו לעמוד בלשון החוק קלוש בשל היעדר תקציב למטרה ולוחות הזמנים הצפופים שקבע החוק מבלי לקחת בחשבון את הבחירות החוזרות והגירעון.

צילום: הנכים הופכים לפנתרים


חוק העלאת קצבת הנכות קובע שעד ינואר 2020 תקבל הממשלה המלצות של ועדה משותפת למשרדי האוצר והרווחה בדבר קביעת הפעימה השלישית מבין ארבע שקבע החוק לעדכון הקצבה.
עד כה הועבר לקצבאות הנכים רק מחצית מהתקציב של מלוא החוק. לא ברור כרגע מה יעלה בגורלם של עוד 2 מיליארד שקלים שהחוק הקציב לעדכון הקצבאות שעד כה עודכנו רק בכ-500 שקלים לחודש לנכה ללא כושר עבודה ועומדות על גובה מקסימלי של כ-3300 שקלים לחודש. הרחק מגובה שכר המינימום של 5300 שקלים. 
למרות האשמות שר הרווחה לשעבר חיים כץ כי האוצר נוקט סחבת בהקמת הוועדה, בכירי האוצר מהשר כחלון ועד ראש אגף התקציבים שאול מרידור, הבטיחו למפגינים כבר לפני כחודש כי לא יעצרו את הקמת הוועדה. מאז התפטר השר לשעבר כץ ולמרות התנערות בכירי האוצר מהאשמותיו, לא חלה כל התקדמות בנושא.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לפניית מעריב: "חוק הביטוח הלאומי קובע כי על שרי האוצר והרווחה להציג לממשלה מתווה להעלאת קצבת הנכות עד לסוף שנת 2019. משרדי הממשלה הרלוונטיים עובדים בימים אלו על גיבוש עמדה מקצועית על מנת להציגה לממשלה החדשה. לצורך כך אף נקבעו מספר פגישות בחודשים הקרובים, ובמסגרתם תינתן לכלל ציבור הנכים הזדמנות להביע דעתם על מבנה הפעימות הבאות".