הסנגור הצבאי הראשי בהתבטאות מפתיעה: אל"מ רן כהן התייחס בראיון פרישה שפורסם הבוקר (שני) באתר "עורך הדין" לנושא ההטרדות המיניות בצה"ל, ואמר כי "לא מדובר בתופעה". לדבריו, "הצבא פועל באופן מוגזם לעיתים באיזון שבין זכויות אנשי הקבע לבין הצורך במיגור תופעות של הטרדות מיניות".



"אני לא חושב שיהיה נכון לומר שהטרדות מיניות הן תופעה בצבא", הבהיר כהן. "צה״ל מעביר מסר חריף וברור לגבי מעשים כאלו. אני סבור שבגלל סטיגמות עתיקות יומין הצבא פועל באופן נחרץ ולעיתים אף מוגזם באיזון שבין זכויות אנשי הקבע ומשפחותיהם ובין הצורך במיגור תופעות של הטרדות מיניות. אין מחלוקת על הצורך לטפל באופן חריף בהטרדות מיניות".



"מנגד", הוסיף הסנגור הצבאי, "מפקדים שהקדישו את כל חייהם למערכת הצבאית מוצאים את עצמם בסכנת פיטורים ואבדון כלכלי גם בשל תלונות על מעשים מינוריים למדי וגם בגין יחסים בהסכמה, וחשוב לא לאבד את הפרופורציות הראויות גם במאבק לשמירה על סביבת עבודה מכבדת והולמת".


"לא מדובר בתופעה". הטרדות מיניות בצה"ל (אילוסטרציה). צילום: דובר צה"ל
"לא מדובר בתופעה". הטרדות מיניות בצה"ל (אילוסטרציה). צילום: דובר צה"ל


בתוך כך, הוא ציין גם חייל נענש בצורה חמורה לעומת אזרח המבצע את אותה עבירה, וטען כי הוא סבור שבצה"ל מתקיימים מעצרים רבים מדי, כאשר חלקם אינם מוצדקים. "חייל שהתגייס מול ׳אזרח שלא התגייס׳ – הראשון, נמצא בפועל בסיכון משמעותי לאכיפה נוקשה, נניח ביחס לעבירת סמים ‘קלים’, כלומר קנאביס. החייל ייעצר, ייחקר, יוגש נגדו כתב אישום והוא ייענש, יישלח למאסר ויגרור איתו לאזרחות רישום פלילי. האזרח, הלכה למעשה, לא יקרה לו דבר או כמעט לא יקרה לו דבר. קרוב לוודאי שהחקירה שלו תסתיים באי-הגשת כתב אישום".



לדבריו, "בראייתי, יש מעצרים רבים מדי ובלתי מוצדקים, יש הכרה חלקית ומוגבלת במנגנוני שיקום, יש ראייה במאסר בכליאה כמעין כלי בלעדי לעומת אמצעי ענישה אחרים וחלופות כליאה. יש גם לא פעם התנהלות פוגענית של חוקרי מצ״ח, שנובעת מחוסר ניסיון מקצועי וחוסר בשלות של חוקרים צעירים, שמבחינת חלק מהם המטרה כמו מקדשת את האמצעים בדרך להשגת הודאה מהנחקר. לצערי, התופעה הזאת לא הצטמצמה מספיק, ובמובנים מסוימים היא אף הולכת וגוברת עם קיצור הכשרות חוקרי מצ״ח. לזכות הצבא אפשר לומר שיש הבנה של המפקדים הבכירים של ההכרח בטיפול במצב".