באופן רשמי נפתחה אתמול שנת הלימודים, ו־2.354 מיליון תלמידי בתי הספר והגנים שבו לספסל הלימודים, בהם כ־400 ילדים שעלו ארצה בסיוע הקרן לידידות, ומתוכם כ־60 שהחלו את יומם הראשון בכיתה א'. חדר המצב של משרד החינוך, שנפתח במוצאי שבת, התמודד עם מקרים נקודתיים רבים של בעיות, שרובן נפתרו לקראת תחילת השנה.

במועצה האזורית אל־קסום - ועד ההורים, יחד עם המועצה האזורית, השביתו את פתיחת השנה בגלל טענתם למחסור של כ־20 מיליון שקל, וכ־17 אלף תלמידים נשארו בבית. בבית הספר "השחר" במושב טל השחר שבמועצה האזורית מטה יהודה - מאות תלמידים והוריהם השביתו את הלימודים בגלל חילוקי דעות עם מנהלת בית הספר.
שר החינוך הרב רפי פרץ פתח את שנת הלימודים בבית הספר ״כרמים״ אלקנה, יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד. 

שר החינוך אמר בביקור: "שנת הלימודים תש"ף עומדת בפתח, ומערכת החינוך מוכנה, ערוכה ואף נרגשת. כל מורה שיוצא בבוקר לעבודה צריך להרגיש שיש לו גב רחב ולקבל את מלוא ההערכה והתמיכה מהתלמידים, מההורים ומהמדינה". 
בתוך כך, אנשי החינוך הנחשבים עובדי קבלן ומפוטרים מדי שנה - החליטו לצאת במחאה. "אני לא רעב ללחם, אבל מכיר מורים צעירים שלא יכולים להרשות לעצמם חודש ללא משכורת", אמר ל"מעריב" אחד מהם. בנוסף, כ־1,300 מורים בתוכנית היל"ה לנוער נושר, המאוגדים בכוח לעובדים, שבתו וצפויים להמשיך בשביתה גם הבוקר.
על פי שירות התעסוקה קיימת עלייה של כ־19% במספר מפוטרי הקיץ, כשרובם עובדים במערכת החינוך בהעסקה קבלנית כסייעות או כמורים ולא נהנים מזכויות בסיסיות כמו צבירת ותק, זכאות לתשלום עבור חופשות החגים והקיץ, תנאים סוציאליים פחותים ועוד.
מורי קבלן שווים פחות
מודל העסקת מורי קבלן הוא שנוי במחלוקת, ואף שדנו עליו לא אחת בכנסת ונכתב עליו לא מעט בהיבט של הפגיעה במורים וגם בתלמידים, הוא ממשיך להתקיים.
במקרה של אמיר, מדי קיץ הוא נאלץ לחפש עבודה עד ל־1 בספטמבר: "בגלל שיש לי רקע בעולם המסעדנות כטבח, אני הולך ועושה השלמת הכנסה בבתי קפה", הוא אומר, אך מבהיר כי לא הופתע מהתנאים. "ידעתי על זה מראש, אבל בתור מורה מתחיל הבחירה המקצועית שלך היא מצומצמת עד שאתה צובר ותק, והתאהבתי בעבודה בתוכנית היל"ה".
גם מרצים מן החוץ סובלים מהעסקה זו. שני דליות, מרצה מן החוץ במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, מדי קיץ זה כעשור מקבלת מכתב פיטורים. "כמו כל מי שמוגדר מרצה מן החוץ במכללה, אני מפוטרת בסוף השנה. אחד הדברים המרכזיים שאתה מבין עם השנים שזה פוגע בצבר לפנסיה, כי אלה חודשים ללא הכנסה. אני ובן זוגי מפרנסים שותפים ונערכים לקראת החודשים האלה שבהם ההכנסה שלי היא פחותה".

מורה, אילוסטרציה. צילום: pixabay (למצולם אין קשר לנאמר בכתבה)
לפי נתוני איגוד הסגל הזוטר במכללות, כ־4,300 מרצים מפוטרים מדי קיץ, ובשנים האחרונות כמעט מדי תחילת שנה הם משביתים את פתיחת שנת הלימודים האקדמית במחאה על תנאיהם. "אני לא מחפשת אפיקים אחרים, מעדיפה להישאר במכללה", אומרת דליות, "אבל הרוב משלבים את ההוראה במתכונת הזו עם עוד מקור הכנסה".
ממשרד החינוך נמסר: "השימוש במונח 'מורי קבלן' הוא שימוש שגוי ומטעה. המורים בתוכניות השונות שמופעלות על ידי המשרד עובדים עם תלמידים מנותקים, או תלמידים חולים שנמצאים בביתם, במטרה להכילם בסופו של יום חזרה במוסדות החינוך. כמו כל יתר המורים בחינוך העל־יסודי, הם אינם עובדי מדינה. המשרד מכיר בכך שמורי התוכניות זכאים לביטחון תעסוקתי, ויובהר שההסכמים מגינים על זכויותיהם ועל תנאי העסקתם".
מסלול עמיתי הוראה
מהמל"ג נמסר כי מסלול העסקת מורים מן החוץ מיועד בעיקרו למומחים בתחומם שאינם נמנים עם חברי סגל אקדמי במוסדות להשכלה גבוהה, זאת כדי להעניק ערך מוסף לסטודנטים בתחומים ספציפיים וייחודיים, להבדיל מחברי הסגל במשרה מלאה, שעיקר עיסוקם הוא במוסדות להשכלה גבוהה ועל כן תנאי שכרם שונים. בהתאם לכך, החל משנת 2008 הופעל מסלול העסקה בשם "עמיתי הוראה. המסלול מתקיים במסגרת הסכם הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות.
בהמשך לכך, בשנת 2014 אישרה ות"ת הפעלת מסלול העסקה בשם "סגל עמית" במכללות הציבוריות, אשר אפשרו מעבר של מורים מן החוץ למסלולים אלו על פי קריטריונים וכללו תנאי העסקה משופרים, לרבות העסקה בתקן, טבלאות שכר הכוללות רכיב ותק, קרן השתלמות, מנגנוני ביטחון תעסוקתי וכיו"ב.