הפרלמנט הבריטי, בהובלת יו"ר האופוזיציה ג'רמי קורבין ומורדים מהמפלגה השמרנית, העביר הלילה (רביעי) ברוב של 328 קולות חוק שימנע מהממלכה לעזוב את האיחוד האירופי ללא הסכם שיאושר על ידי האיחוד ועל ידי הפרלמנט הבריטי. על פי החוק החדש, אם לא יצליח ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להגיע להסכם עד ה-19 באוקטובר - הפרלמנט יוכל לדחות את ביצוע הברקזיט עד ה-31 בינואר. במידה והחוק יעבור, צפוי ג'ונסון, שהכריז בעבר כי לא ידחה את העזיבה, להביא לקיומן של בחירות נוספות במדינה.



"אני לא מעוניין בבחירות, אבל אם חברי הפרלמנט יצביעו מחר להפסיק את הדיונים ולבקש עוד עיכוב חסר תכלית, שייתכן ויימשך שנים, אז זאת תהיה הדרך היחידה לפתור את זה", אמר ג'ונסון לאחר התבוסה שנחל בבית הנבחרים.



בעקבות אישור ההצעה, 301 חברי בית הנבחרים שהצביעו נגד ג'ונסון יוכלו להעלות היום בהליך חקיקה מזורז, הצעת חוק שתאלץ אותו לבקש מהאיחוד האירופי לדחות את מועד הברקזיט ל-31 בינואר 2020, שלושה חודשים לאחר המועד הנוכחי, וכך למנוע פרישה ללא הסכם.



יש לציין כי במידה וג'ונסון יחליט להקדים את הבחירות, יהיה עליו להשיג רוב של שני שליש בפרלמנט, צעד שחברי האופוזיציה אינם צפויים להתנגד לו, אולם ייתכן שמנהיג הלייבור קורבין יתנה את תמיכתו במהלך בקיומן של הבחירות לפני מועד הברקזיט.



לאחר שאיים ג'ונסון כי בריטניה תלך לבחירות בזק, תקף קורבין את ראש הממשלה ואמר כי הוא "יצטרך להשיג דחייה לברקזיט לפני שינסה ללכת לבחירות".  קורבין הוסיף כי "אם לראש הממשלה יש ביטחון במדיניות הברקזיט שלו, עליו להעמיד את ההחלטה להצבעה ולערוך משאל עם".



בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים. צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון בבית הנבחרים. צילום: רויטרס



בכיר במפלגה השמרנית בבריטניה אמר הלילה כי 21 חברי המפלגה השמרנית שהצביעו בעד החוק שימנע ברקזיט ללא הסכם, יסולקו מהמפלגה על ידי ראש הממשלה.



במידה ובריטניה אכן תלך לבחירות, ההערכה היא שהן יתקיימו ב- 14 באוקטובר, כך מסר ל"מעריב אונליין" חבר הפרלמנט היהודי איוון לואיס, לאחר ששוחח עם מנהל וועדת הבחירות בפרלמנט.



כזכור, ג'ונסון הבטיח בעבר, לאחר התפטרותה של תרזה מיי שנכשלה בביסוס הסכם שסיפק את בית הנבחרים וגורמי הממשל בממלכה, להחיל את הסכם הברקזיט עד ה-31 לאוקטובר השנה, עם או בלי עסקה שתפריד את הכלכלה החמישית בגודלה בעולם משותפות המסחר החשובה והיוקרתית בעולם.



יותר משלוש שנים מאז שבבריטניה הצביעו 52% בעד ההתנתקות במסגרת הברקזיט במשאל העם השני בנושא, כשעד היום טרם ברור אם ההיפרדות הזו תקרה, ואם כן, באיזה מחיר.