כעס במשרד החוץ הרוסי בעקבות פנייה ישראלית שהגיעה השבוע, במסגרתה ביקשו נציגי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממקביליהם הרוסים לארגן בשבועיים הקרובים, לפני הבחירות ב-17 בספטמבר, מפגש פסגה בין נשיא רוסיה פוטין, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש הממשלה, בנימין נתניהו בירושלים, כך אמר מקור פוליטי-מדיני בשיחה עם מעריב הבוקר (רביעי). לדבריו, בימים האחרונים נעשה מאמץ דומה מול לשכתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. הפניה לנשיא טראמפ הועברה דרך השגריר הישראלי בארה"ב רון דרמר.

אתמול אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה כי "בימים הללו מתקיים מאמץ לקיים מפגש טרילטרלי נוסף בהשתתפות רוסיה, ארה"ב וישראל, כאן בירושלים, כדי להמשיך לדון בעניין הוצאת איראן מסוריה". 
לדברי הגורם הפוליטי - מדיני, הצד הרוסי רואה ברעיון הישראלי ניסיון פוליטי של בנימין נתניהו להשיג רווח אלקטורלי לקראת הבחירות הקרובות לכנסת וזאת על חשבון נשיא רוסיה פוטין. כמו כן, טענו אנשי משרד החוץ הרוסי כי ישראל לא נצמדת להסכמות שהושגו בעבר, בין היתר במפגש פסגה הטרילטרלי שהתקיים בירושלים בחודש יוני השנה, ברמה של יועצים לבטחון לאומי. כזכור, במפגש המשולש השתתפו היועץ לבטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון, מזכיר המועצה לביטחון לאומי של רוסיה ניקולאי פטרושב וראש המל"ל הישראלי מאיר בן שבת.

חלקי מל"ט שנפל בביירות. קרדיט: רשתות חברתיות

 

על אף ההבנות שהושגו אז בקשר לתאום הבטחוני בין ישראל לרוסיה, כך המקור, ישראל ממשיכה לתקוף בסוריה, בלבנון ואף בעיראק ללא תאום מלא עם הצד הרוסי. יתרה מכך, לאחרונה נתניהו חרג ממדיניות העמימות בכל מה שקשור לתקיפות הישראליות והתייחס בפומבי לפעילות הצבאית הישראלית שנעשתה מעבר לגבולותיה. הצד הרוסי רואה בזה פגיעה בהבנות ובהסכמים שהושגו בעניין זה בעבר.
בשגרירות רוסיה בישראל השיבו לפנייה של מעריב כי "לפי העמדה הרשמית של רוסיה, אחרי המפגש שהתקיים בירושלים בחודש יוני , אין טעם בקיום מפגשי ההמשך. רוסיה מצפה מישראל ומארה"ב לקיום אותם ההסכמים וההבנות שהושגו עד כה. עד שזה יקרה, אנחנו לא רואים שום תועלת באירגון מפגשים נוספים. הנשיא פוטין קיבל הזמנה מנשיא ישראל ראובן ריבלין לבקר במוזאון יד ושם. כמו כן, ללשכתו של פוטין הועברה הזמנה מטעם ראש ממשלת ישראל להגיע לירושלים בתחילת שנת 2020 על מנת לקחת חלק באירוע חניכת האנדרטה לזכר קורבנות המצור על לנינגרד. מעבר לשתי ההזמנות האלה, אין לנשיא פוטין תוכניות נוספות בהקשר הישראלי."
גורמים בלשכת רה"מ אמרו למעריב כי " קיים קשר עם רוסיה בנושא הפעילות האיראנית בסוריה , שבמפגש האחרון בחודש יוני נאמר שיהיה מפגש נוסף בהמשך. נכון לעכשיו אין יותר פרטים על מועד הפסגה הבאה. מתקיים שיח רצוף בין שתי המדינות בכל הדרגים, במסגרתו נדון גם עניין זה".