אמש הלך לעולמו זבדיה לוי, המבצע הראשון והמקורי של השיר "בדד", ביום הולדתו ה-87 לאחר מאבק במחלת הסרטן. השם "זבדיה לוי" אמנם אינו אומר היום הרבה למרבית האנשים (למעט המוזיקאים של שנות ה-60), אך בסוף שנות ה-50 ושנות ה-60 הוא נחשב לזמר מועדונים די פופולארי ובולט באזור תל אביב והמרכז.



הוא נולד בשנת 1932 ברח' הלל הזקן 6 בתל אביב, בן לבעלים של בית הדפוס התל אביבי מל"ן. בנעוריו נהג לשיר ולהופיע ועם שחרורו מהצבא הקים את להקת "העליזים".





במסגרת הלהקה ביצע, כפי שסיפר בראיון שערכתי איתו, את השיר "בדד" בשנת 1961, כשזה נמסר לו ע"י עוזי מלמד, והקליט אותו באופן חובבני ביתי. כמה שנים אחרי כן יקליט מלמד את השיר יחד עם להקת "הברנשים של פיאמנטה" (והסולן זאב דיקוורט) בה היה חבר, בשנת 1973 יקליט את השיר צ'בי חתוכה האילתי ובשנת 1982 זהר ארגוב יהפכו לקלאסיקה.



זבדיה היה מיושבי קפה "נגה" המיתולוגי והיה מסדר חלטורות באירועים וחתונות לשלל המוזיקאים ששהו שם. בשנת 1966 הקליט ב"הד ארצי" תקליטון שכלל ארבעה שירים: "קאפרי הו קאפרי", "שושנת סלוניקי", "עולם זה" ו"רווק", שירים שעל אף שהיו פופיים לא הושמעו ברדיו לטענתו בשל מוצאו התימני.





בשנת 1971 יצא לוי לסיבוב הופעות בארה"ב, התאהב בחלום האמריקאי והחליט להשתקע שם כשהוא פורש לאט מהופעות והופך לנהג מונית.



נפגשתי עם זבדיה לפני כמה שנים במסעדה בכרם התימנים במהלך ביקורו הקצרצר בארץ, הוא הגיע חייכני ומלא סיפורים ותמונות ושמח שרציתי להיות היחיד שמתעד אותו ואת פועלו המוזיקלי (הודות לחברו המתופף אבי פרין ש"שידך" בינינו). אני שמחתי על הזכות לתעד ולגמוע ממנו סיפורים ומידע.



בתקופה האחרונה חלה הידרדרות במצבו הבריאותי ואתמול הוא החליט לעלות ולשיר ליושב במרומים. יהי זכרו ברוך.


זבדיה לוי. צלם: דודי פטימר
זבדיה לוי. צלם: דודי פטימר