האם גן ילדים בקריית גת מפלה ילדים עפ"י צבע עורם? כך טוענת אם לילדה בת 3 שהעלתה על כך פוסט הבוקר (רביעי) ובו היא כותבת כי בעירייה רשמו את בתה מבלי שהיא ידעה על כך, לגן בהפרדה ליוצאי אתיופיה בלבד.

לטענת האם, ספי בלילין, היא הגיעה ביום ראשון למתחם גנים בעיר אליו שובצה בתה. לאחר מספר דקות נאמר לה כי היא לא נמצאת בגן הנכון והפנו אותה לגן סמוך, בו היו רק ילדים יוצאי אתיופיה והגננת אף אמרה לה כי מדובר בגן בהפרדה. יש לציין כי בעיריית קריית גת דוחים בתוקף את הטענות ומבהירים כי הרישום לגני הילדים נעשה לפי שיוך גאוגרפי וכי הוצעו לאם גנים חלופיים אך היא סירבה להם.

בפוסט כתבה האם כי "הכניסה של הילדים האתיופים זה בנפרד, כן בנפרד לפי צבע עורם. ניגשתי לגננת לשאול אם זה בנפרד והגננת אומרת לי שכן. לצערי מחולק לפי צבע עורם של הקטנים שלא עשו שום דבר רע בחיים, בגלל הצבע עור שלהם הם לא יכולים להתערבב עם ילדים אחרים.

"אני לא רוצה שהבת שלי תרגיש שונה מאף אחד, הילדה שלי שווה כמו כולם היא נולדה פה והיא טובה כמו כל אחד. אין שום סיכוי בעולם שהיא תהיה בנפרד מהילדים אחרים בגלל צבע עורה. בושה לעיר ובושה לראש העיר של קרית גת שעדיין ב-2019 זה קיים וכואב לי שהקטנים אלה חווים את הגזענות עוד מגיל קטן. ילדים קטנים שלא עשו שום דבר רע לאף אחד צריכים להרגיש שונים מאחרים".


מעיריית קריית גת נמסר כי "הרישום לגני הילדים בוצע באופן ממוחשב ע"פ אזור גאוגרפי וע"פ בקשות ההורים והעדפותיהם לגנים ממלכתיים וממלכתיים -דתיים. להורי ילדים אשר שובצו בגנים הללו הוצעו גני ילדים נוספים מרוחקים מאזור מגוריהם והם סירבו ודרשו גנים בקרבת מקום מגוריהם. כמו כן דרשו ההורים גנים מהזרם הממ"ד. באופן טבעי ביקשו ההורים להירשם לגנים הסמוכים לאזור מגוריהם, יצוין כי בגנים הללו פועלות מסגרות יום לימוד תוספתיות במחיר מסובסד".

"ניסינו ככל יכולתנו להיענות לבקשות ההורים והעדפותיהם. אנו דוחים מכל וכל כל טענה כאילו שובצו ילדים לגנים שלא ע"פי הקריטריונים שלעיל. מרכז מריאן לגיל הרך בקריית גת, זוכה פרס רה"מ למצוינות בניהול ובעל תקני ISO בינ"ל ימשיך לפעול ולקיים בעיר קרית גת מערך חינוך וניהול גני ילדים ומעונות יום מצוין ואיכותי כשטובת הילדים ובני משפחותיהם ורק היא עומדת לנגד עינינו".

שר החינוך, רפי פרץ, אמר בתגובה כי "הפרדה על רקע עדתי היא לא דרכנו, היא בלתי מוסרית, ואנו מתנגדים לה בתוקף. לאור נתוני שיבוץ הילדים בקרית גת, על ידי הרשות המקומית, ביקשתי ממנהל המחוז לזמן עם נציגי העירייה ישיבה דחופה בנושא. אני אני חוזר ומדגיש: היעדר שילוב של תלמידים יוצאי אתיופיה עם כלל האוכלוסייה הוא מעשה לא חינוכי, לא יהודי וגם לא ישראלי. אנו מיישמים מדיניות ברורה, מדיניות שמשלבת את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה עם כלל התלמידים - בכל מסגרות החינוך – ונעמוד על כך שהרשות המקומית תיישם מדיניות זו".

משרד החינוך מסר כי היעדר שילוב של תלמידים יוצאי אתיופיה עם כלל האוכלוסייה הוא מעשה לא חינוכי, ולחלוטין לא עולה בקנה אחד עם ערכי משרד החינוך. המשרד מיישם מדיניות ברורה בנושא, מדיניות שמשלבת את אוכלוסיית יוצאי אתיופיה עם כלל התלמידים - בכל מסגרות החינוך. המשרד מיישם השנה, כמשימה לאומית מהמדרגה הראשונה, תהליכים לחיזוק תחושת השייכות של תלמידים יוצאי אתיופיה, ולטיפול שורש בכל תופעת ניכור, הדרה או גזענות. לאור הפרסום, מנהל מחוז דרום זימן את נציגי העירייה לישיבה דחופה בנושא, וכמו כן נשלח לעירייה מכתב שבו הובהרה עמדת משרד החינוך בנושא חשוב זה.