שבע שנים חלפו מאז פטירתו של ראש הממשלה יצחק שמיר, ובעיר תל אביב, בה התגורר מרבית חייו, טרם מצאו דרך להנציח אותו. על פי דיווח של חדשות 13, "במשך שנה מתנהל תהליך במסגרתו משפחתו של  שמיר מבקשים מראש עיריית תל אביב, רון חולדאי להנציח את האיש שהיה מזוהה עם העיר תל אביב עוד בחייו. חולדאי אכן הבטיח שתהיה הנצחה ומאותו רגע הנושא הפך לסאגה מצחיקה. עיריית תל אביב תכננה לבנות תיכון חדש בדרום העיר ולכנות אותו בשמו של יצחק שמיר אך בתחילת שנת הלימודים הכריזו כי התיכון יקרא על שמו של שמעון פרס. לאחר מכן הודיעו שבכוונתם לשנות את רחוב המסגר לשמו של יצחק שמיר אך לאחרונה הודיעו להם שההחלטה שונתה גם היא ולא ניתן לשנות את שם הרחוב".



בנו של ראש הממשלה לשעבר, יאיר שמיר, שוחח הבוקר (רביעי) עם איילה חסון ב-103FM, ואמר כי "אני לא חושב שאבי היה שמח אם הייתי מתחנן שינציחו אותו ולכן אני לא מתכוון לעשות זאת. מנגד זה מזכיר לי אפיזודה מהעת האחרונה. בקרוב יעלה סרט דוקומנטרי על אבי בערוץ 8 אחרי הבחירות. אחד מהלוחמים הנועזים של הלח"י התראיין שם וסיפר שאבי ניסה לגייס אותו למוסד והוא סירב כי ידע שהוא ומשפחתו לא יקבלו את אותו היחס כי היה בלח"י".



אני זוכרת שהייתי בבית הוריך בפגישת עבודה. הם גרו כל השנים בתל אביב מלבד השנים בהם אביך היה ראש הממשלה. המחנאות מאז לא פסקה.
יאיר שמיר: "ואבי הוא בכלל מהדור השני".





עיריית תל אביב מסרה בתגובה: "במהלך כהונתו של ראש העירייה הנוצחו אנשי ימין רבים. מעולם לא חווינו ניסיון של מישהו להכתיב לעירייה את מדיניות ההנצחה, בוודאי שלא ברשתות החברתיות. למרות האמור, הכוונה של עיריית תל אביב כן להנציח את יצחק שמיר ז"ל".



מי שכן מתכוונת להנציח את יצחק שמיר היא העיר שדרות. ראש העירייה אלון דוידי כתב בטוויטר כי "יצחק שמיר יונצח בשדרות. שוחחתי הבוקר עם נכדתו מיכל ועדכנתי אותה שהערב בישיבת המליאה נעלה לאישור חברי המועצה, קריאת כיכר הרכבת בכניסה לעיר ע"ש ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר ז"ל – בתרומת jnf בריטניה. מורשתו ופועלו של שמיר ז"ל ראוי להנצחה וכך יהיה בשדרות".




העיסוק בפרשה החל בעקבות פוסט של נכדתו של שמיר, מיכל דיאמננט, שמתחה ביקורת אתמול על חולדאי על כך שלא מצא דרך להנציח את סבה: 

"תתביישי לך תל אביב, תתבייש לך רון חולדאי. על היהירות, על הקטנוניות ועל חוסר היכולת להכיר בכך שיש דברים שהם מעבר לפוליטיקה של ימין ושמאל".

 


משמואל חייק, יו"ר JNF UK, אשר מימנה את הקמת הכיכר ויזמה את קריאת הכיכר על שמו של יצחק שמיר, נמסר: "ראש הממשלה יצחק שמיר היה ממקימי הארץ הזו, וממנהיגיה המוערכים ביותר. אנחנו שמחים שראש העיר אלון דוידי הוכיח שדין שדרות אינו כדין תל אביב".