חשש מפרשת "רוסיה-גייט 2": ארבע ענקיות טכנולוגיה אמריקאיות - פייסבוק, גוגל, מייקרוסופט וטוויטר נפגשו עם נציגי סוכנויות הביון האמריקאיות, כדי לדון באסטרטגיות אבטחה שונות לקראת הבחירות לנשיאות שצפויות להתקיים בנובמבר 2020. צוותי האבטחה של החברות נפגשו במטה פייסבוק בפארק מנלו עם נציגים מהלשכה הפדרלית לחקירות, ממשרד המודיעין הלאומי ומהמחלקה לבטחון פנים ארצות הברית.
נתניהאל גליכר, ראש צוות מדיניות האבטחה בפייסבוק אמר בהצהרה שפורסמה הלילה (בין רביעי לחמישי) כי "מטרת הפגישה היתה להמשיך דיונים קודמים בנושא ולחזק את שיתופי הפעולה האסטרטגיים בנושא הבחירות לנשיאות בשנת 2020". עוד נמסר בהצהרה כי "באופן ספציפי, המשתתפים דיברו על האופן בו התעשייה והממשל יכולים לשפר את אופן שיתוף המידע ביניהם וכן לתאם את התגובות לגילויים ולהרתעת איומים נקודתיים".
כזכור, חברות הטכנולוגיה האמריקאיות נמצאות תחת חצי ביקורת כבדים מאז הבחירות בשנת 2016. אז טענו סוכנויות הביון האמריקאיות, כי גורמי סייבר רוסים פתחו במבצע נרחב כדי לסייע לטראמפ להיבחר לתפקיד. למרות ההאשמות של גורמי המודיעין בארצות הברית, רוסיה הכחישה כל קשר לנושא. המאמצים הרוסים כללו בין היתר פרסומים ממומנים ברשתות החברתיות וכן בפריצה לתיבת הדואר האלקטרוני של המועמדת הדמוקרטית דאז הילארי קלינטון. יש הטוענים כי הפרשה שהתפוצצה בעקבות החדירה למייל היא אחד הגורמים שסיכלו את בחירתה של קלינטון לנשיאות. 

קלינטון, ארכיון. צילום: getty images

דוברת טוויטר אישרה בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס את השתתפותם בפגישה וציינה כי "מדובר במאמץ ותגובה משותפת לאיום משותף לכולנו ואנחנו מחויבים לתרום את חלקנו לכך". מייקרוסופט וגוגל אישרו גם הן את עצם השתתפותן בפגישה המדוברת. ריצ'רד סלגאדו, מנהל אכיפת החוק ואבטחת המידע בגוגל, אמר: השקענו במערכות חזקות לגילוי נסיונות פישינג, פריצה והפרעות זרות, וכן הגנה על קמפיינים מפני מתקפות דיגיטליות, אבל הטכנולוגיה היא רק חלק מהפתרון". הוא סיכם כי "חשוב כי התעשייה, גורמי אכיפת החוק ונוספים ישתפו פעולה כדי למנוע איומים על הבחירות".

בחודש שעבר דווח בתקשורת האמריקאית כי גורמי מודיעים חוששים שהאקרים זרים ינסו לפרוץ למאגרי המידע בהם שמורים פרטי הבוחרים, או ינסו לתמרן, לשבש או להרוס את המאגרים, כך דווח בתקשורת האמריקאית. גורם שצוטט ברשת CNBC אמר: "אנחנו מעריכים כי המערכות ומאגרי המידע של הבחירות נמצאים בסיכון גבוה, מכיוון שהן אחד הדברים היחידים הקשורים לבחירות המחוברים לרשת באופן קבוע". 
 
כזכור, בבחירות 2016 נרשמו ניסיונות רבים של מעורבות והפרעה למהלך התקין, שבוצעו על ידי כמה קבוצות האקרים רוסים. בנוסף, הרוסים הואשמו בביצוע של כמה מתקפות סייבר בשנים האחרונות, בהם זו שהתרחשה באירוע הפתיחה של אולימפיאדת החורף בשנה שעברה. חוקרי סייבר טוענים שחלק מההאקרים הרוסים אשר התערבו בצורה כזו או אחרת בבחירות לנשיאות ארה"ב הם חלק מקבוצת האקרים, המכונה fancy bear, אשר קשורה לגורמי מודיעין רוסים ופועלת בשליחות הקרמלין.