ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים מפרסם היום את דוח תמותת ילדים בחופשת הקיץ 2019. מהדוח עולה כי 28 ילדים מתו במהלך חופשת הקיץ מתאונות שניתן היה למנוע. זהו מספר הדומה לממוצע חמש השנים האחרונות העומד על 27 מקרי תמותה במהלך חופשת הקיץ.



מעל מחצית ממקרי התמותה (54%) נגרמו בתאונות דרכים. 15 ילדים איבדו את חייהם בחופשת הקיץ בתאונת דרכים, מתוכן 9 ממקרי התמותה הילד היה מהחברה הערבית, כשארבעה מתוכם מהמגזר הבדואי. למעלה ממחצית ממקרי התמותה בתאונות דרכים (8 מקרים), הנפגעים היו בני נוער בגילאי 17-15. אלו נתונים קשים ביחס לחמש השנים האחרונות, בהן ממוצע מקרי התמותה בתאונות הדרכים עמד על 11 מקרים.



לאחר שבקיץ 2018 טביעה הייתה הגורם הדומיננטי לתמותת ילדים, חופשת הקיץ 2019 הסתיימה עם ירידה במספר מקרי התמותה בטביעה - 5 מקרים השנה לעומת 12 בשנה שעברה. זוהי ירידה גם בהתייחס לממוצע 5 השנים האחרונות העומד על 8 מקרי טביעה למוות. בשלושה מהמקרים הילד שטבע נפטר לאחר מספר ימים בבית החולים. שני מקרי טביעה קרו בבריכה פרטית בבית, שניים אירעו בים ומקרה אחד בבריכה בבית מלון בחו"ל.



ארגון בטרם. צילום: צילום מסך
ארגון בטרם. צילום: צילום מסך



מבחינת גיל הנפגעים בקיץ, קבוצת הגיל הדומיננטית היא 4-0 המהווה 43% ממספר מקרי התמותה בקיץ הנוכחי (12 מקרים). זהו אחוז גבוה מהממוצע של חמש השנים האחרונות, העמד על כ-39% מכלל מקרי המוות. קבוצת הגיל השנייה בשכיחותה היא בני נוער בגיל 17-15 המהווים כ-36% מהמקרים. גם בקבוצת גיל זו יש עלייה בתמותה ביחס לחמש השנים הקודמות, בהן הממוצע עומד על כ-28% מהמקרים.



החברה הערבית בולטת עם עלייה בתמותה לא רק בתאונות דרכים. בלמעלה ממחצית המקרים הנפגע היה ערבי, מתוכם 6 שייכים למגזר הבדואי. יחד הם מהווים כ-54% מכלל מקרי תמותת ילדים בקיץ 2019. לעומת 47% מהמקרים בממוצע חמש השנים האחרונות.



אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים: "חופשת הקיץ אמורה להיות התקופה השמחה בשנה עבור הילדים, אך לצערנו המציאות מראה כי מדובר בתקופה מסוכנת והחופשה נקטעת פעמים רבות מדי באכזריות בשל תאונה שניתן היה למנוע. 28 משפחות נאלצו לקבור הקיץ את ילדיהם, ועבורן העולם עצר מלכם. זוהי מציאות בלתי נסבלת. אנו קוראים להורים: אל תגידו 'לי זה לא יקרה' - פעלו כדי למנוע. התנהגות בטוחה היא הרגל שיש לאמץ באופן קבוע ועקבי בבית, בדרכים, בטיולים, בנופשים ובכל מקום בעולם. רק אם נסגל תרבות של בטיחות, נוכל לשנות את המציאות הכואבת ולהציל חיי ילדים".