ראש הממשלה בנימין נתניהו, חובב החשיפה העולמית, המחזר הלוהט אחרי מנהיגי הארצות השונות, וזה משתוקק למחוות ידידותיות מצדם ולצילומים משותפים ומחוייכים עם נשיאים - דווקא הוא, הוזיל, ערער ומוטט את המשמעויות של שיחות עם מנהיגים עולמיים. דווקא הוא רוקן מכל ערך דיפלומטי ורווח מדיני את הפגישות שהוא סוחט מראשי ממשלות ונשיאים.
פשוט לא להאמין. בשביל מה "קפץ" נתניהו לביקור בזק בלונדון? ולאיזו מטרה הטריח את ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון לפגישה עמו? ג'ונסון נלחם על חייו הפוליטיים וגורלו תלוי על בלימה. מה שלא הפריע לבכיר הבריטי, אוהד ישראל, להטיף לנתניהו ולומר לו כי "המטרה נשארה פתרון שתי המדינות". בדיוק מה שנתניהו לא רצה לשמוע.
האם הגיחה ללונדון תתרום משהו להבטחת רוב של 61 לגוש הימין שנתניהו מבקש להשיג באופן נואש? נו באמת. לפי דיווחים, ראש הממשלה משתדל מאוד ומשקיע מאמצים לקיים פגישה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, עוד לפני הבחירות בישראל. ושוב, אותה שאלה: מה פגישה כזאת תתרום למדינת ישראל או לראש הממשלה מבחינה מדינית?
נתניהו ופוטין. צילום: רויטרס
נתניהו ופוטין. צילום: רויטרס

מי שמקשיב לשיחות בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, שומע מהם שהתשובה היא כלום. אפס. לפוטין עניין מוגבל מאוד ורצון שולי להתערב בסכסוך הישראלי-פלסטיני. האם נתניהו באמת ובתמים מאמין שפגישה מצולמת עם פוטין בקרמלין תביא לו קולות מחוגים שלא בדיוק אוהדים אותו? נו, באמת. באמירה לפוטין ש"עכשיו זה לא הזמן לנהל שיחות עם איראן" - בדומה למה שאמר למנהיג הבריטי - אין שום ערך מדיני מעשי, כשם שלא היה שום ערך כזה לדבריו בשיחה עם ראש ממשלת בריטניה.

מה שמפתיע ומדהים הוא שראש הממשלה מתעלם לגמרי מהדיווחים באמצעי התקשורת בארה"ב ובביירות, בנוגע להתקדמות משמעותית במאמצי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לארגן פגישת פסגה בין נשיא ארה"ב טראמפ לנשיא איראן, חסן רוחאני. 
לדברי דיפלומטים באו"ם, השאלה איננה אם תתקיים פגישה כזאת, אלא מתי. מהתבטאויות של דיפלומטים בכירים במשלחות של מעצמות מערביות, עולה כי לניסיון מצד נתניהו למנוע פסגה בין טראמפ לרוחאני אין שום סיכוי להצליח. "בוושינגטון פשוט ממתינים להצעות של תאריכים אלטרנטיביים לפגישה", אמר דיפלומט מערבי בשיחה עם עיתונאי.  לדברי דיפלומטים, לא ברור היכן תתקיים הפגישה - בשולי העצרת השנתית של האו"ם המתחילה ב-24 בספטמבר או בבירה מערבית שהנשיא טראמפ יבחר?
בכל אופן, הדרך שבה שראש הממשלה נוהג בנוגע לפגישות עם ראשי מדינות ונשיאים, גורמת נזק בלתי הפיך, כזה שנתניהו ירגיש ויחוש אם ייבחר לראשות הממשלה אחרי הבחירות ב-17 בספטמבר.