שר החינוך רפי פרץ הודיע היום (חמישי) על רפורמה בסוגיית שימוש בסמארטפונים במערכת החינוך, לפיה יגובל השימוש בהם במהלך שעות בית הספר לילדי כיתות א׳ עד ו׳. לפי הנחייה זו, שתעוגן גם בחוזר מנכ"ל, השימוש בטלפונים יהיה רק בזמן הגעה וביציאה מביה"ס ולא יתאפשר שימוש בתוך ביה"ס גם לא בזמן ההפסקות. עוד מודגש כי ההנחייה לא תפגע בהוראה המותאמת למאה ה-21 והלמידה הדיגיטלית תתבצע במחשבים או טאבלטים באמצעות הרשת הבית ספרית.



הכנסת סמארטפונים לכיתות תמיד מעוררת דיונים רבים והדעות עליה חלוקות, אך השר פרץ, שימיו במשרד עלולים להיות האחרונים בשל הבחירות בעוד פחות משבועיים, קבע עובדה בשטח, שלא בטוח שאכן יהיה ניתן ליישמה. רק לפני שנתיים משרד החינוך בראשות השר הקודם, נפתלי בנט, הודיע כי הוא יאפשר שימוש בטלפונים הסלולריים במהלך השיעורים כעזרי לימוד, מתוך ההבנה של חשיבותם כאמצעי המסייע לתלמידים ולמורים וכעת המשרד, הופך החלטה זו.



שר החינוך התייחס להחלטתו ואמר כי ״מיד עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את המנכ"ל להקים צוות מקצועי בראשותו שיבחן את הסוגיה. במהלך החודשים האחרונים שקד הצוות המקצועי על גיבוש הנחיות חדשות לשימוש בפלאפונים כשהדגש הוא על בתי הספר היסודיים".



עוד הוסיף, ״עשינו סקר בקרב הורים, וגילינו שהרוב רוצה שיהיו הגבלות על השימוש בטלפונים חכמים בבתי הספר. ההשפעות קריטיות בגילאי היסודי, על ההתפתחות הקוגניטיבית של הילדים, המרחב החברתי, ועל יכולת קשב וריכוז". בקשר לחטיבות הביניים והתיכונים אמר השר פרץ: "הצוות המקצועי ימשיך לשבת על המדוכה כדי לגבש מענה מתאים. כרגע תימשך המדיניות לפי חוזר מנכ"ל הקודם בו מנהל בית הספר והצוות החינוכי בשיתוף עם ההורים והתלמידים יקבעו את המדיניות הבית ספרית בעניין״.



חוזר מנכ"ל בנושא השימוש בטכנולוגיה אישית במהלך פעילות בית ספרית מ-2014 משאיר כאמור את ההחלטה בנושא בידי הצוות החינוכי. "על בתי הספר לקבוע מדיניות בנושא ההתנהלות ברשת, לעסוק בנושא בתקנון ולעודד אחריות אישית בשימוש בטכנולוגיה כדי למנוע פגיעות. הנהלת ביה"ס רשאית לאסור הבאת מכשירים ניידים או להגביל את השימוש בהם בהתאם להחלטות הצוות". עוד נכתב כי "מומלץ להימנע מהבאת מכשירים סלולריים לביה"ס בשל הזהירות המונעת הנדרשת מקרינה סלולרית".



"הפלאפון מאפשר אינטראקציה בשיעור"


ד"ר דובי וייס, ראש תחום פדגוגיה דיגיטלית במכללת סמינר הקיבוצים, חושב שמדובר בהחלטה שתביא לפגיעה בתלמידים ובמורים. "זה רעיון מצוין לאסור על התלמידים להשתמש בטלפונים סלולריים בהפסקות, אבל זה רעיון גרוע מאוד לאסור על המורים לבקש מהתלמידים להשתמש בטלפונים הסלולריים בצורה מבוקרת בכיתות".



"לתלמידים במילא יש טלפונים סלולריים ועוצמת החישוב שלהם אדירה", מסביר ד"ר וייס, "לבתי הספר חסרים מחשבים לכל תלמיד. אנחנו יכולים ללמד את המורים להשתמש בטלפונים הסלולריים האלה בצורה מבוקרת ומנוהלת. צריך לדעת להשתמש בהם, זו לא סתם הפקרות ואז נרוויח מעבר מהפדגוגיה של המאה ה-19 למאה ה-21. מתחילות להיכנס כאן אמונות תפלות של אנשים, כמו למשל שפלאפונים הופכים את התלמידים למנוכרים חברתית, הם הופכים אותם לכאלה כשהם משתמשים בהם בהפסקות במקום לדבר ולשחק אחד עם השני אבל בכיתה זה בדוק הפוך - כשאין מכשיר נייד לכל תלמיד הוא נאלץ לשבת בשקט ולשמוע את המרצה שמרצה ומרצה ואין אינטראקציה. לעומת זאת, ברגע שלתלמידים יש את האפשרות להשתמש בפלאפונים הם יכולים לקיים אינטראקציה, להביע דעתם, לשלוח דברים ללוח ואז כולם רואים את זה ומתקיים דיון".



יש לציין כי החלטת שר החינוך נתמכת בהסתדרות המורים. מזכ"לית ההסתדרות, יפה בן דויד, הוציאה בשבוע שעבר מכתב בנושא מדיניות משרד החינוך בנושא טלפונים סלולריים בבתי הספר היסודיים ובו ביקשה ממנו לגבש מדיניות ברורה בנושא. "לאחרונה מגיעות אלי פניות רבות בנושא הכנסת טלפונים סלולריים לבתי הספר היסודיים, נושא שמעורר מחלוקת בקרב הורים, מורים ומנהלים ולעיתים מוביל לוויכוחים מהותיים קשים", נכתב בפתח המכתב.



"מסקר שערכנו במהלך שנת הלימודים הקודמת בקרב כ-4,000 עובדי הוראה עולה כי מדובר בנושא שמסעיר את המערכת ומשפיע מאוד הן על התהליכים החברתיים בכיתה והן על הפן הפדגוגי. בין יתר הממצאים נמצא כי 74% מקרב הנשאלים אמרו כי הטלפון הסלולרי מפריע בצורה קשה לקשב של הילדים ופוגע בהליך הלמידה ו-63% מהם הודו שנאלצו להתערב בין תלמידים בשל בריונות ברשת".



ד"ר וייס חושב כאמור כי צריך ללמד את המורים כיצד להתנהל עם המכשיר הסלולרי במהלך השיעורים. הוא מדגיש כי "זו החלטה חצי נכונה ושופכים את התינוק עם המים. אם השר היה אומר שייאסר שימוש בסלולרי בהפסקות ולמורים תינתן האפשרות להשתמש בפלאפונים בשיעור הייתי מוריד את הכובע. זו החלטה הנובעת מלחץ של הורים ופופוליזם. לוקחים את כל הכאבים של ההורים על הפלאפונים הסלולריים - שהילדים מתמכרים למסכים, צורכים פורנו, מאבדים את היכולת לתקשר, זה נכון אבל רק אחרי שהם בבית. זה מחזיר את ביה"ס עוד יותר לימי הביניים".