למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא היום (ראשון) לאישור הממשלה את הצעת החוק שיאפשר הצבת מצלמות בקלפיות. ההצעה עברה פה אחד בישיבת הממשלה. בהמשך תוקם ועדה מיוחדת בראשות חבר הכנסת מיקי זוהר לקידום החוק. בשבוע הקרוב יתקיימו דיונים בנושא, וביום רביעי הקרוב תתקיים ההצבעה החוק בקריאה שנייה ושלישית. 

בפתח הישיבה הבוקר אמר נתניהו כי "אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות - אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, זה הוגן, זה שקוף וזה צודק". 
 
עוד הוסיף: "אי אפשר להסביר מדוע מגבילים את הצילום דווקא במרחב הציבורי היחיד שמחייב שקיפות יותר מכל מקום אחר. אנחנו נביא את הנושא לחקיקה כדי לוודא שהבחירות הקרובות יהיו נקיות, מפוקחות ומדויקות, כפי שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו".

היועמ"ש מנדלבליט ענה לנתניהו במהלך ישיבת הממשלה ואמר כי הוא מתנגד לחוק מחשש לאי סדרים בבחירות. "לא אמרתי אף פעם שאני מתנגד למצלמות, סברתי שהחוק טוב. אבל אחרי שקראתי את חוות דעת יו"ר ועדת הבחירות שאומרת שזה יגרום לאי סדרים ביום הבחירות, התנגדתי לחוק. אני בעד מצלמות, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה", ציין היועמ"ש.

מנדלבליט בישיבת הממשלה. צילום: מרק ישראל סלם

 
בחשבון הטוויטר שלו כתב נתניהו: "אני, שמבקש לשמור על טוהר הבחירות ולמנוע זיופים, מכונה על ידי לפיד וגנץ כ'רודן'. ומנגד, מי שמתנגדים לשקיפות ולמניעת זיופים בבחירות מציגים את עצמם כ'דמוקרטים'. בדיחה". לאחר שהצעת החוק תאושר כצפוי, בממשלה מתכוונים להביאה עוד השבוע, ייתכן שכבר מחר, לאישור בזק במליאת הכנסת.

שר החינוך רפי פרץ כתב גם הוא כיבכניסתי לישיבת הממשלה הבהרתי באופן חד משמעי שאנו מתכוונים להצביע בעד הצבת המצלמות בקלפיות. מי שמתנגד לחוק מעלה תהייה מדוע הוא רוצה זיופים בבחירות הרי אחד מיסודות הדמוקרטיה הוא טוהר הבחירות ואין שום סיבה שהחוק לא יחוקק.



קלפיות. קרדיט: אבשלום ששוני


היוזמה מעוררת סערה באופוזיציה, המזהירה כי זהו "ניסיון פוטש נגד הדמוקרטיה". היועמ"ש אביחי מנדלבליט הודיע כי יגיע לישיבת הממשלה כדי להציג את התנגדותו. הוא שלח ביום שישי חוות דעת מפורטת לשרי הממשלה, שבה קבע כי יש מניעה משפטית לקדם את הצעת החוק. 

לדבריו, זהו הליך חקיקה חריג ופגום, והחמור מכל - קרוב לוודאי שזו פגיעה ביכולת לקיים את יום הבחירות לכנסת באופן תקין וסדיר, כנדרש במשטר דמוקרטי. חוות דעתו של היועמ"ש נשענת על חוות דעתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, שקבע נחרצות כי חקיקה של ההסדר המוצע כשבוע לפני הבחירות תשבש את סדרי הבחירות ואף עלולה בסבירות גבוהה להביא ל"תוהו ובוהו" ול"אנדרלמוסיה". על כן קובע היומע"ש בחוות דעתו כי "בהגשת הצעת החוק בעת הזאת טבוע פגם משפטי היורד לשורשו של עניין ומקים מניעה משפטית לאישורה".
 
הצעת החוק, אם תאושר, תאפשר להציף את הקלפיות ביום הבחירות באלפי משקיפים בעלי זיהוי פוליטי המצולמים במצלמות וידיאו כדי לתעד חשדות לזיופים בתחומי הקלפי. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאף שוחח לאחרונה "שיחה קשה" עם מנדלביט והביע בפניו תרעומת על התנגדותו לחקיקה, הצהיר ביום שישי בלונדון, טרם שובו מביקור מדיני: "אנחנו לא ניתן שיגנבו לנו את הבחירות".