המצב הביטחוני בדרום ממשיך להיות אחד הנושאים המרכזיים של מערכת הבחירות שתגיע לסיומה עוד תשעה ימים. אחרי עוד עוד שיגורי רקטות וניסון לבצע פיגוע באמצעות רחפן שנשלט מרצועת עזה. סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' יאיר גולן, המתמודד על מקום בכנסת מטעם המחנה הדמוקרטי, אמר הבוקר בשיחה עם אילה חסון ב-103FM, כי "מה שאנחנו רואים בדרום זה שוב ושוב מציאות של היעדר מדיניות. עלינו לומר לעצמנו שיש ביננו לבין חמאס אינטרסים משותפים ואינטרסים סותרים. האינטרס הישראלי מורכב משני סעיפים בלבד: שקט ביטחוני והשבת השבויים הביתה. אין לנו דרישות אחרות למי ששולט בעזה. האינטרס החמאסי מורכב משלושה סעיפים מרכזיים: ביסוס שלטונו, פיתוח אזרחי והמשך המאבק בישראל. ישראל צריכה לנקוט במדיניות שמאפשרת לשלב את האינטרסים שאינם עומדים בסתירה אחד עם השני, קרי שני האינטרסים הראשונים, ולמנוע מחמאס את מימוש האינטרס השלישי".



"כדי שזה יקרה עלינו לומר לעצמנו שכן, צריך לדבר עם חמאס. כנגד אויבים אפשר לעשות שני דברים: להילחם או להגיע להבנות. עדיפה האי לחימה על הלחימה. לכן ישראל צריכה לנקוט במדיניות אזרחית מרחיבה הכוללת את פתיחת שוק העבודה הישראלי, חיזוק הסחר בין איו"ש לרצועת עזה ועידוד ההשקעות בעזה. עלינו לפתור את בעיית המים, האנרגיה וגם הביוב שמכים בנו כפי שהם מכים בעזה".



אתה בעד לדבר עם חמאס אך נגד לדבר עם נתניהו?
"אסור לעשות השוואה בין העניין הפנים-פוליטי ליחסים מול חמאס. הישיבה עם הליכוד היא שלילית כי הם לא מתכוונים לפתור את הבעיה. הוא מעדיף להנציח את הבעיה. נדמה לנו שהליכוד רוצה למנוע ירי על תושבי הדרום אך זה לא נכון. הליכוד לצערי התאהב במצב הנוכחי. הוא אוהב לשמר את הבעיה בהיקפים הנכונים".



לומר שהליכוד רוצה שירו על תושבי הדרום זו אמירה מאוד מופרכת. היא לא נשמעת הגיונית למרות השנאה הפוליטית.
"אבהיר את דבריי ואנסח אותם מחדש: המצב הנוכחי משרת את האינטרסים של הליכוד".



אני לא בטוחה. אמנם נתניהו ראש ממשלה כבר שנים ארוכות, אך ברק, יעלון וליברמן היו שרי ביטחון. אשכנזי וגנץ היו רמטכ"לים ואיש מהם לא מצא את הפתרון האולטימטיבי לאיך מתמודדים עם ארגון טרור שפועל בתוך אוכלוסייה צפופה ומוזן כלכלית על ידי איראן שרק רוצה להשמיד אותנו.
"אני לא אומר שיש פתרונות קסם. אני חושב שהגיע הזמן לנקוט יוזמה ולגבש מדיניות אמיתית".





אנחנו 9 ימים לבחירות. איך קורה שאתם דורכים במקום למרות שיש אנשים מאוד מעניינים ברשימה שלכם.
"אנחנו צריכים להתאמץ ככל שניתן ולהילחם. אנו מקווים שהתוצאות ב-17 בספטמבר יהיו טובות".



מי היריב שלכם? עמיר פרץ? אביגדור ליברמן? אולי כחול לבן? לכולם יש אינטרס להזיז את נתניהו אך כל אחד נלחם על חלקת המנדטים שלו.
"אני חושב שהמחנה הדמוקרטי היא המפלגה היחידה שמציגה אג'נדה ברורה ומצע שיש בו עקרונות חד משמעיים. כשאתה מצביע למחנה הדמוקרטי אתה יודע בדיוק מה אתה מקבל. זה לא חתול בשק".