חו"ל בבחירות? יותר ישראלים הולכים לבלות בחו"ל ביום הבחירות, שיתרחש ב-17 בספטמבר, עונה שנחשבת מבוקשת בתחום התיירות בשל מרחקה היחסי מהחגים מחד, והמחירים הנמוכים והאטרקטיביים מאידך. מנכ"ל חברת התיירות גוליבר, זיו רוזן אמר לענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM: "השנה, מבחינה תיירותית, די אטרקטיבי לטוס בבחירות. חודש ספטמבר נחשב לחודש נוח מבחינת מזג האוויר וממוקם ממש לפני החגים. הספקים כבר שריינו את הטיסות מראש לא ידעו שעומד להיות יום בחירות ובנו על שגרה. אמנם המחירים מאוד נמוכים ואטרקטיביים אך לצד זה אני קורא לא לנצל את היום הזה לחופשה, לגלות חובה אזרחית ולהצביע".
 
מהם הבדלי המחירים לעומת השבוע שלאחר הבחירות ולפני החגים?
"חשוב לציין של ירידה של למעלה מ- 20% במחירים לטובת השבוע של הבחירות. זה נובע מכך שציפו שיותר אנשים יזמינו ולכן המחירים אטרקטיביים. זה הכל עניין של היצע וביקוש. אפשר למצוא טיסות למזרח אירופה באזור ה-100 דולר ולמערב אירופה בין 200-300 דולר. אפשר למצוא טיסה בעלות של 200-300 דולר ליוון, שנחשבת זולה גם ככה".


 


רפי סמית, כמה המחירים האטרקטיביים עלולים לפגוע באחוזי ההצבעה?
"הבנתי מזיו שמדובר בקבוצה לא קטנה של כמאה אלף איש. זה שווה ערך לשלושה מנדטים. אני לא יודע לומר אם התופעה הזו בבחירות באפריל או ב-2015 הייתה דומה. יש אנשים שאני מכיר באופן אישי שחוזרים לארץ רק בשביל להצביע. במקביל חשוב לציין שיש כאן תופעה של עייפות מהבחירות".
 
כמה מערכת הבחירות החוזרת ממאיסה את עצמה על המצביעים?
"בעשור האחרון יש תחושה קשה של הרבה אנשים נגד הממסד, אי שביעות רצון וחוסר אמון במוסדות הציבוריים. אין ספק שאלמנט הבחירות החוזרות משפיע גם כן. לכן בשבוע הבא יאיצו בנו שוב לצאת ולהצביע. בארץ רשומים כמעט חצי מיליון איש שנמצאים בספר הבוחרים כי יש להם אזרחות ישראלית אך הם לא גרים בארץ". 
 
כמה חוק המצלמות והשיח סביבו יעורר את האזרחים הערבים להצביע או לא להצביע?
"אנשים מודעים לרצון לשמור על טוהר הבחירות. מעל 70% מהציבור כן תומך בחוק הזה. בנוגע להשפעה על מגזר ספציפי, אני בודק את הנושא בימים אלה. אני חושב שמרבית האנשים שיהיו כאן ילכו להצביע".