בחוות דעת שהפיץ אמש (שני) לחברי הכנסת מפרט יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, את עמדתו באשר לחוקתיות "חוק המצלמות", ומסביר מדוע, בעיתוי הנוכחי, חוק המתיר לנציגי מפלגות לצלם במקום הקלפי באופן שוטף את הליכי ההצבעה (למעט מאחורי הפרגוד), אינו עומד במבחן החוקתי.



לפי יועמ"ש הכנסת, אי חוקתיות זו נובעת, בין היתר, ממתן יתרון משמעותי ביותר למפלגה אחת על פני יתר המפלגות, מחשש ממשי להרתעת בוחרים מלהצביע, מאנדרלמוסיה בקלפיות, ומהיבטים נוספים שפורטו בחוות הדעת, וכל זאת כאשר השמירה על טוהר הבחירות מקבלת מענה מוגבר וחסר תקדים בשורה של צעדים שוועדת הבחירות המרכזית מתכננת לנקוט בהם כבר ביום הבחירות הקרוב.



בנוסף, במישור הפרוצדוראלי, מציין היועץ המשפטי כי קידום הליך חקיקה כשבוע לפני הבחירות, שלא נעשה בהסכמה רחבה בין סיעות הבית, ושעוסק בדיני בחירות, הינו חסר תקדים ומעורר כשלעצמו קשיים משמעותיים.



למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הביא אתמול לאישור הממשלה את הצעת החוק שיאפשר הצבת מצלמות בקלפיות. ההצעה עברה פה אחד בישיבת הממשלה. בהמשך תוקם ועדה מיוחדת בראשות חבר הכנסת מיקי זוהר לקידום החוק. בשבוע הקרוב יתקיימו דיונים בנושא, וביום רביעי הקרוב תתקיים ההצבעה החוק בקריאה שנייה ושלישית. 

ישיבת ממשלה על חוק המצלמות בקלפיות. קרדיט: מרק ישראל סלם
 
 
בפתח הישיבה הבוקר אמר נתניהו כי "אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות - אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, זה הוגן, זה שקוף וזה צודק". 
עוד הוסיף: "אי אפשר להסביר מדוע מגבילים את הצילום דווקא במרחב הציבורי היחיד שמחייב שקיפות יותר מכל מקום אחר. אנחנו נביא את הנושא לחקיקה כדי לוודא שהבחירות הקרובות יהיו נקיות, מפוקחות ומדויקות, כפי שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו".
היועמ"ש מנדלבליט ענה לנתניהו במהלך ישיבת הממשלה ואמר כי הוא מתנגד לחוק מחשש לאי סדרים בבחירות. "לא אמרתי אף פעם שאני מתנגד למצלמות, סברתי שהחוק טוב. אבל אחרי שקראתי את חוות דעת יו"ר ועדת הבחירות שאומרת שזה יגרום לאי סדרים ביום הבחירות, התנגדתי לחוק. אני בעד מצלמות, אבל צריך לדעת איך לעשות את זה", ציין היועמ"ש.