מליאת הכנסת תתכנס היום (שני) על מנת להתחיל בהליך בזק לאישור "חוק המצלמות" לאחר שאתמול אושר בישיבת הממשלה. הכוונה לאשר סופית את החוק בשלוש קריאות עד יום רביעי השבוע. מיד עם אישורו, צפויות להיות מוגשות שורה של עתירות לבג”ץ בדרישה לפסול אותו.

היום יובא החוק לאישור בקריאה ראשונה. לאחר מכן, תוקם בכנסת ועדה מיוחדת, בראשות ח”כ מיקי זוהר (ליכוד), כדי להכינו לקריאה שנייה ושלישית, שצפויה, כאמור, ביום רביעי. אתמול אמר ח”כ זוהר כי בליכוד שוקלים להוסיף בין הקריאה השנייה והשלישית את חובת ההצבעה בבחירות, כפי שדורש ליברמן. 

ח"כ מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ מיקי זוהר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
ועדת הבחירות המרכזית פרסמה אתמול תגובה רשמית שבה אמרה כי השמירה על טוהר הבחירות וניהול תקין של יום הבחירות הם בראש מעייניה, ולאור זאת החליטה להפעיל “סיירת פיקוח” על טוהר הבחירות, שתהיה מורכבת מ־3,000 מפקחים, חלקם עורכי דין, שיצוידו בכאלף מצלמות גוף משוכללות שתעמיד לרשותם המשטרה.
 
בראיון לחדשות 12, ציינה מנכ”לית ועדת הבחירות אורלי עדס כי בחקירת המשטרה עלה כי החשד לזיופים בשתי קלפיות במגזר הערבי, לדבריה - דווקא לטובת הליכוד וש”ס. “סיעת הליכוד התייחסה ל־140 קלפיות שבעניינן לא מצאה המשטרה ראיות ממשיות”, אמרה עדס. “למיטב הבנתי, לא נמצאו ממצאים שמעידים על זיופים למעט מקרה אחד”.
 

לדברי עדס, “אחת הבעיות העיקריות היא שמדובר בצילום על ידי כל אחד מהנוכחים בחדר הקלפי. בחדר נוכחים מזכיר ועדת הקלפי, שלושה חברי ועדת קלפי, נציגי של שלוש סיעות בכנסת, ובנוסף, כל רשימת מועמדים שאין לה ייצוג בקלפי רשאית לשלוח משקיף. תיאורטית, יכולים להיות בחדר הקלפי 32 נציגים של סיעות שונות, שלפי הצעת החוק הנוכחית, כל אחד מהם יכול לצלם. אני לא צריכה לפרט מעבר לזה מה עלול לקרות בקלפי באותו יום, איזה אי־סדרים ומהומות”.

ישיבת ממשלה על חוק המצלמות בקלפיות. צילום: מרק ישראל סלם
ישיבת ממשלה על חוק המצלמות בקלפיות. צילום: מרק ישראל סלם

 
לעומת זאת, בליכוד שבו וטענו אתמול כי אם היו מפעילים מערך גדול של מצלמות בבחירות הקודמות, בל”ד לא הייתה עוברת את אחוז החסימה, נתניהו היה מצליח להרכיב ממשלה, וכך הייתה נמנעת מערכת בחירות שנייה בתוך שלושה חודשים. נתניהו אמר אתמול בשידור חי בפייסבוק כי “יש מי שמעדיפים שימשיכו לזייף בשקט. לא ניתן לזה לקרות. אנחנו רוצים פקחים ומצלמות בכל הקלפיות ובכל הארץ. ככה שומרים על טוהר הבחירות. זאת השקיפות במיטבה. אנחנו נביא את חוק המצלמות, החוק למניעת זיוף וגניבת בחירות, ואני מציע לכולם לתמוך בו