1 בספטמבר כבר מזמן חלף, אישור חוק הפיקוח בכנסת בקריאה שנייה ושלישית חוגג תכף שנה - ודבר לא השתנה. התקנות הדרושות לאכיפת החוק עדיין לא גובשו, ומאות אלפי פעוטות ממשיכים ללכת לגנים הפרטיים ללא כל פיקוח. כיום, רק כ־23% מכלל הילדים מגיל לידה עד גיל 3 הולכים למעונות בפיקוח משרד העבודה והרווחה, כאשר 77% הנותרים נמצאים במסגרות פרטיות, משפחה, מטפלות או בבית. מאחר שהמסגרות הפרטיות אינן מפוקחות עדיין על ידי המדינה, אין נתונים מדויקים בנוגע למספרן ולמספר הפעוטות השוהים בהן.

מי שנמצאים בחרדה מתמדת הם בעלי הגנים הפרטיים, שעם אישור החוק בכנסת יצאו להפגין נגדו וכעת מחכים בחשש לאישור התקנות. לא בגלל שאינם רוצים לפעול בהתאם להנחיות ולהביא להסדרה של התחום, אלא משום ההוצאות הצפויות להם והפחד שלא יוכלו לעמוד בהן.
 
החוק אמור להיות מוחל על מעונות שבהם שוהים שבעה ילדים ומעלה, ועל מפעילי המעונות חלה חובה להוציא רישיון להפעלתם ועליהם לעמוד במספר תנאים, בהם: היעדר עבר פלילי של המפעיל ועובדיו, קורס עזרה ראשונה ועוד. הסעיף שממנו הם חוששים הוא הוצאת היתר לשימוש חורג על הפעלת המעונות במבנים למגורים, שלטענתם, יכול לעלות מאות אלפי שקלים ויביא לסגירת מעונות רבים או גלגול ההוצאות על חשבון ההורים במהלך שיביא לעליית המחירים.

גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה). צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90
גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה). צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

 
בעקבות החוק הוקם ארגון התאחדות מעונות היום הפרטיים בישראל, ובו חברים למעלה מ־170 גנים פרטיים ברחבי הארץ. מנכ"ל הארגון, יניב בר אור, מסביר ל"מעריב": "החוק עבר ולמעשה לא קיבלנו שום זכויות, רק חובות, כאשר הנושא של שימוש חורג עולה בתוך הרשויות המקומיות כאילו זה הפתרון שבאמצעותו ידאגו לכאורה לשלומם וביטחונם של הילדים. אנחנו רואים גנים נסגרים בכל הארץ, הרבה מאוד גננות איכותיות יודעות שהמבנים שלהן לא יעמדו בדרישות של שימוש חורג ומחליטות לסגור".
 

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי כ־6,000 אנשי צוות כבר סיימו הכשרה של עזרה ראשונה והתנהלות בטוחה במעון על חשבון המדינה ועוד כ־4,000 עוברים הכשרות כעת. בנוסף, מעונות רבים פנו לקבלת אישור ההפעלה ואלו מונפקים בימים אלו.
 
ממרכז השלטון המקומי נמסר: "הרשויות המקומיות פועלות על פי חוק במטרה להבטיח את בטיחות מוסדות החינוך הפועלים בשטחן. גנים רבים מוקמים בדירות ובשטחים פרטיים שמוסבים למעונות, ומטבע הדברים אינם עומדים בדרישות החוק. על כן בעלי הגנים נדרשים לערוך שינויים במבנה ולפתוח בהליכים להסדרת הנושא".