שר הכלכלה, אלי כהן, יסיים ככל הנראה את תפקידו לאחר הבחירות שיתקיימו בשבוע הבא, זאת לאחר שנתיים וחצי. רגע לפני ההליכה לקלפיות, הוא מסכם את כהונתו, ואומר: "זו הייתה תקופה מרתקת, שבה רשמנו הצלחות רבות בקידום התעשייה והכלכלה. בשנת 2018 רשמנו ייצוא שיא של 110 מיליארד דולר, יעד שתוכנן לשנת 2021. חתמנו על ארבעה הסכמי סחר, עם בריטניה, קוריאה הדרומית, אוקראינה ופנמה". בנוסף, לדבריו, "שדרגנו את הסכמי הסחר עם קנדה ועם מדינות EFTA (נורבגיה איסלנד ושוויץ וליכטנשטיין)".

"באותה תקופה קידמנו את התעשייה באזורים פריפריאליים", הוסיף כהן. "הוקמו 196 מפעלי תעשייה חדשים בכל רחבי הארץ, כאשר חלק גדול מהם בפריפריה הדרומית והצפונית. בהקמתם הושקעו 21.5 מיליארד שקל. בתקופה זו בוצעה השקעת היחיד הגדולה בהיסטוריה של מדינת ישראל - השקעה בת 17.5 מיליארד דולר של חברת אינטל, מה שמשקף את עוצמתה של ישראל בתחום ההיי טק בתחום החדשנות. כפי שאמרתי, הייתה זו תקופה של עשיה מרתקת".
ענף ההיי טק הוא קטר הצמיחה של המשק, אך הוא מאבד גובה. לפני עשור, כמחצית הייצוא התעשייתי היה מורכב ממוצרי היי טק, בעוד שהיום כ-30% בלבד. יש מחסור חריף בכוח אדם שבולם את התפתחות הענף, והתקציב הריאלי שהוקצב לרשות החדשנות נשחק לחצי לעומת מה שהיה לפני עשור. 
"ענף ההיי טק הוא אכן קטר הצמיחה של המשק, אך לא הייתי מגדיר אותו ככזה שמאבד גובה. הייצוא לא נשחק, אלא שכיום הייצוא הכולל ממתחלק לשניים - הייצוא התעשייתי וייצוא השירותים שבשנת 2018 חולק שווה בשווה. ייצוא שירותי ההיי טק שכולל מכירת חברות הזנק, מכירות תוכנות ומכירת ידע הסתכם בכ-60% (כ-33 מיליארד דולר). ביחד עם ייצוא סחורות היי טק, הייצוא הכולל של היי טק הסתכם בכ-50 מיליארד דולר פלוס, שהם כחמישים אחוזים מהייצוא הכולל".
בטקס הנחת אבן פינה עם רה"מ. צילום: אלי סבתי
בטקס הנחת אבן פינה עם רה"מ. צילום: אלי סבתי

לדברי כהן, "זה נכון שיש מחסור בכוח אדם בענף, ושמחסור זה פוגע בצמיחה של הענף, אך בתקופת כהונתי קודמו מספר פרויקטים כדי להגדיל את כוח האדם לענף. הכשרנו, למשל, עובדים נוספים ונעשו פעולות כדי להכשיר עובדים ממגזר המיעוטים והחרדי. בנוסף, נעשו פעולות כדי להחזיר ארצה עובדים שיירדו לחו"ל. לפעולות אלו הייתה הצלחה ובסוף יוני מספר עובדי ההיי טק חצה לראשונה את רף ה-300 אלף והגיע ל-307 אלף, זאת לעומת 292 אלף בסוף המחצית הראשונה של שנת 2018. מספרם כאחוז המועסקים הכולל עלה ל-8.7% לעומת 8.3% לפני שנה. התקציב  הריאלי של המדען הראשי אכן נשחק מאוד ופעלתי כדי להזרים אליו כסף כשהיה צורך בכך. עם זאת, חייבים לציין שתקציב המחקר והפיתוח הכולל של המדינה גבוה ועומד על 4.3% מסך התמ"ג, ונמצא בשלישיה העולמית הפותחת".

אתה גם חבר בקבינט מדיני בטחוני. מה אתה יכול להגיד בהקשר לכך?
"משפט אחד קצר: לא מציע לאויבים לנסות אותנו".