מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר (שני) כתב אישום לביהמ"ש המחוזי מרכז נגד עמוס דב סילבר, ראש ארגון "טלגראס", אשר הוסגר מאוקראינה לישראל בחודש שעבר. כתב האישום שהוגש נגד סילבר כולל את העבירות הבאות: ניהול ארגון פשיעה, תיווך לסחר בסמים מסוכנים, סחר בסמים מסוכנים, הדחת קטין לסמים מסוכנים וסחיטה באיומים כולן בוצעו במסגרת ארגון פשיעה. כתב אישום זה מצטרף לשורת כתבי אישום שהוגשו בפרשת טלגראס, במסגרתה הועמדו לדין 28 נאשמים כמנהלים ועובדים שהפעילו את קבוצות טלגראס שפעלו בפלטפורמת "טלגרם". 


כתב האישום, שהוגש על ידי עוה"ד שירי רום, יוני חדד ויעלה הראל, מתאר את תהליך הייזום וההתפתחות של רשת טלגראס, תוך ניצול מאפייניה של פלטפורמת טלגרם, שאפשרו תיווך בין סוחרי סמים לבין רוכשיהם, הכל בניצוחה של הנהלת טלגראס, בראשה עמד הנאשם. עוד על פי כתב האישום, בטלגראס הושקעו מאמצים ייחודיים לאמת את זהותם של סוחרי הסמים שביקשו לפעול באמצעות הפלטפורמה, כאשר מטרת האימות הייתה לוודא שלא מדובר בשוטר סמוי המתחזה לסוחר או בסוחר סמים העתיד להונות את רוכשי הסם. כמו כן, מנהלי הרשת ערכו תוכנות אוטומטיות ("בוטים") שנועדו לייעל את השימוש בטלגראס, ויצרו מנגנון לאיסוף שכר טרחתם מסוחרי הסמים שפעלו בפלטפורמה. חלק מההכנסות של מנהלי הרשת שולמו במזומן, וחלק אחר בסמים שווי כסף. 

בכתב האישום מפורטת ההיררכיה הארגונית של רשת טלגראס, בראשה עמד כאמור עמוס דב סילבר. פעילותו של הנאשם מפורטת, ובכלל זה מעורבותו בקבלת ההחלטות וקביעת המדיניות, עידודו ותמיכתו בסחר בסמים לקטינים ועל-ידי קטינים, הקמתו את הערוץ המתווך לסחר בסמים פסיכדליים כגון אקסטזי, LSD, פטריות הזיה ועוד. כן פעל הנאשם לעידוד השימוש בקנאביס ונגזרותיו בקרב הציבור הכללי באמצעות פרסומים בכלי תקשורת שונים ובדף הפייסבוק שלו והפקת אירועים ציבוריים בהם התבצעה חלוקה של סמים מסוכנים למשתתפים.
 

עם הגשת כתב-האישום, ביקשה מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. בבקשת המעצר מתארת הפרקליטות את מסוכנותו של הנאשם, כמי שעמד בראש ארגון שהיה אחראי לאספקה של נתח שוק עצום מכלל שוק הסמים בישראל. 
 
הפרקליטות מתארת בבקשת המעצר כי מנהלי טלגראס, שבראשם הנאשם, תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים מכל רחבי הארץ, מתוכם לפחות 250 קטינים, לבין כ-200,000 רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסה"כ לא פחות מ-30,000,000 ₪. 
 
בנוסף, הפרקליטות כותבת בבקשת המעצר כי קיים חשש כבד להימלטותו של הנאשם אם ישוחרר ממעצר לאור העובדה כי ב-15.8.2019 ברח הנאשם משדה התעופה באוקראינה, לקראת הסגרתו לישראל. הנאשם נעצר כעבור יומיים באומן, מרחק של למעלה מ-200 קילומטרים משדה התעופה, והוסגר לבסוף לישראל. 
 
כתב האישום הוא פרי חקירה סמויה ממושכת בהובלת יחידת הסייבר בלהב 433 ביחד עם ימ"ר צפון ממשטרת ישראל, כאשר סמוך למעבר לחקירה הגלויה נטלו חלק כוחות רבים נוספים (מאות שוטרים) מלהב 433 ומיחידות נוספות, כמו גם יחידת יהלום ברשות המסים ומחלקת החקירות של הכונס הרשמי במשרד המשפטים. החקירה לוותה על ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה משך תקופה ארוכה, כאשר בציר הבין-לאומי של החקירה פעלה המחלקה הבין-לאומית בפרקליטות המדינה אשר פעלה, בין היתר, להסגרתו של הנאשם מאוקראינה. בתיק רחב היקף זה נאספו מאות עדויות, נתפסו מאות מחשבים וטלפונים סלולריים, ונאספו ראיות נוספות מסוגים שונים. 
 
מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, ד"ר חיים ויסמונסקי, ציין את ערכה התקדימי של הפרשה בכך שזו הפעם הראשונה שנחשפו ונאספו ראיות קבילות בגין פעילות של ארגון פשיעה של ממש במרחב המקוון, הכולל חלוקת תפקידים, תכנון ופעולה משותפת לקידום יעדים כלכליים ואידיאולוגיים של הארגון.

פרקליטו של סילבר, עורך הדין אורי קורב, התייחס לכתב האישום ואמר כי "עמוס סילבר הוא אדם ערכי ומוסרי אשר נאמן לאידיאולוגיה בה הוא מאמין - ולפיה יש לעזור לחולים ולחלשים בחברה ולהקל על סבלם. סילבר פעל במשך שנים כדי לעזור לזולת תוך הקפדה שלא לפגוע באיש". 
 
"כתב האישום שהוגש היום היה בגדר מעשה צפוי וידוע מראש והוא מהווה המשך ישיר להתנהלות המתלהמת והבלתי מידתית של רשויות האכיפה", אמר עורך הדין והוסיף כי "כתב האישום מציג את העובדות באופן מסולף לחלוטין תוך שימוש בקונסטרוקציות משפטיות שגויות וחסרות בסיס. רשויות האכיפה מתעלמות מהשינויים החברתיים והמשפטיים העוברים על העולם כולו, ובכלל זה על מדינת ישראל בנושא הלגליזציה והשימוש בסמים קלים". 
 
לסיום אמר עו"ד קורב, כי "הטענה לפיה עמוס סילבר מנהל 'אירגון פשיעה' היא טענה מופרכת. מדובר בשימוש ציני בחוק שנועד להלחם בארגוני פשיעה - כנגד אנשים נורמטיביים הפועלים לקדם אידאולוגיות אשר נבחרי הציבור מכל קצוות הקשת הפוליטית מצהירים כי יפעלו למען הכשרתן והגדרתן כחוקיות. סילבר יילחם בבית המשפט על הערכים בהם הוא מאמין ויוכיח את חפותו".