הפסקול הישראלי ידע לאורך שנותיו לא מעט להיטי ענק שהפכו מדינה שלמה, שירים שכל ישראלי מדקלם בעל פה ומכיר. חלק ממבצעי להיטים אלו הם זמרים שפיתחו לאורך השנים קריירות ענפות שסיפקו לא מעט להיטים שחלקם אף הפכו לקלאסיקות, אך חלק מהם נצרבו בתודעה אך ורק בשל אותו להיט שאימתי שאנו נזכרים בשם האמן, אותו "להיט דגל" הוא שעולה לנו בקונוטציה הראשונה לאותו אמן ולהיפך.



בפודקאסט הנוכחי של "מילים ולחן" ברדיו 103FM סקר דודי פטימר את מיטב האמנים שביצעו להיט אחד ולאורך השנים, על אף שהוסיפו ליצור וחלקם עוד מוסיפים להופיע ולהקליט, לא הצליחו להתעלות על אותו להיט אחד שבזכותו קנו את עולמם.





התכנית נפתחת עם "תכול המטפחת", שיר רוסי במקורו שתרגם לעברית אברהם שלונסקי בשנת 1944 להצגה של תיאטרון "המטאטא" – "שי לחייל" וביצעה הזמרת טובה פירון שעד היום זכורה בשל אותו שיר שזכה לאורך השנים לשלל ביצועים בהם של אסתר עופרים, אריק אינשטיין וכו'.



מלבד השמעת השירים, חשף פטימר מה עלה בגורלם של הזמרים וגם כמה עובדות לא ידועות: הצמד "שוקי ודורית" שבשנת 1979 הקליט את להיטו העיקרי היחיד – "גן נעול", פספס להיט דגל נוסף שיכל להוציא אותו מהכללת "צמד של להיט אחד" כשבתחילת שנות ה-90 נעמי שמר הציעה לצמד את שירה "הכל פתוח". כיוון שהצמד לא התחבר לשיר וחשב שהוא שטותי, עופר לוי ולאה לופטין קפצו על ההצעה וזכו בלהיט הופך מדינה. כאות קלון, עד היום תלוי בסלון ביתם של שוקי ודורית המכתב מנעמי שמר עם מילות השיר.





האסיר המזמר מיכאל פטישי שבשנת 1980 להיטו "מאמי" ריגש מדינה שלמה, לא הצליח לחזור למוטב לאחר הצלחת להיטו ונעצר שוב על עבירות מין. בשנים האחרונות שוחרר וכיום מופיע ברחבי הארץ.



הזמר עובד טובי, שבשנת 1983 להיטו "ברווזים ברווזים" כיכב בצמרת מצעדי הפזמונים ועד היום ילדים גדלים על שירו, פתח מסעדה תל אביבית בשם "עובד והברווזים" שנסגרה וכיום נהנה מהחיים כאזרח ותיק.



השחקן בעז עופרי שבשנת 1986 ביצע בסרט "שתי אצבעות מצידון" את שיר הנושא שהפך לקלאסיקה הפך לצלם חדשות, מקצוע בו עוסק עד היום. הוא לא הקליט שום שיר למעט הלהיט הזה, מה שהופך אותו גם ל"זמר של שיר אחד".





שאול צירלין שבשנת 1989 פרץ עם "סוכר" פתח מזנון בכניסה לקיבוץ משמרות, ליליה שזכורה בשל להיטה "גבר שר אצלי באמבטיה" עובדת כסייעת טיפולית בבית הספר לחינוך מיוחד, שלישית הבנות "ללדין" פרשה מתעשיית המוזיקה כשלימור עזרא עובדת כקאואצ'רית ונומרולוגית, לימור עופר מטפלת בבנה שאובחן על הרצף האוטיסטי בביתה ודינה אברג'יל לומדת באוניברסיטה.



הפודקאסט מסתיים עם פאר טסי בשיר "דרך השלום", שכדברי פטימר הוא להיט הדגל של הזמר שלא הצליח להוציא להיט גדול ברמה של שיר זה, והוא הדוגמה גם לכך שבעידן הרשתות החברתיות - הצלחת שיר ביוטיוב וזכייתו במיליוני צפיות לא בהכרח הופכת אותו ללהיט בגדר קלאסיקה שזוכרים אלא ללהיט אינסטנט שזוכה להצלחה ברשתות החברתיות ודועך עם בוא הלהיט התורן הבא.