צפוי: בפני פגישת הפסגה בין נשיא ארצות הברית טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני סולק מכשול נוסף. לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו הודח אוהד ותומך נלהב בבית הלבן. אלו המשמעויות המעשיות של הדחתו של ג'ון בולטון, או לגרסתו, התפטרותו מתפקיד, היועץ לענייני ביטחון של הנשיא טראמפ.
 
סילוקו של ג'ון בולטון מסביבתו של נשיא טראמפ היה צפוי מזה זמן. כבר מזה חודשים אחדים נוכחותו בבית הלבן מעצבנת ומטרידה את הנשיא טראמפ. בתחילת הקיץ דיווח הניו-יורק טיימס שבשיחה פרטית עם מקורב התבטא טראמפ, "אם הייתי שומע לדעותיו של בולטון, ארה"ב הייתה היום מעורבת ושקועה בארבע מלחמות".

ג'ון בולטון. צילום: רויטרס

 
מה שקבע במידה רבה את גורלו של בולטון והעצים את חוסר האמון של הנשיא כלפיו היה כישלונו בטיפול במשבר בוונצואלה לפני חודשים אחדים. בולטון הציע לנשיא לנקוט מהלכים דרסטיים נגד שליט וונצואלה ניקולס מדורו ואף המליץ לנשיא לשגר חיל משלוח אמריקאי לוונצואלה במטר להדיח את הנשיא. אבל הצבא בוונצואלה נשאר נאמן לנשיא מדורו ומעמדו כנשיא התחזק. לדברי הניו-יורק טיימס, הנשיא זעם על העלבון לארה"ב שנגרם כתוצאה מהמחדל של בולטון בוונצואלה, חרק בשיניו לפני שקטע את תפקידו של היועץ הנץ ומחרחר המלחמות.
 

כשהנשיא טראמפ הגיב בחיוב ואפילו בהתלהבות למאמציו של נשיא צרפת עמנואל מקרון לקדם פגישת פסגה בין טראמפ לרוחאני, היה ברור שסופו של ג'ון בולטון בלתי נמנע. בולטון ידוע בעמדותיו הקיצוניות והמתלהמות נגד איראן ואף הציע להפציץ מטרות באיראן בתגובה להפלת המל"ט האמריקאי במפרץ. טראמפ דחה על הסף את ההצעה והעדיף לקבל את עצתם של יועצים בכירים שהזהירו את הנשיא מהסתבכות צבאית במזרח התיכון.
 
בקרב שגרירים ודיפלומטים במרכז האו"ם, השאלה איננה אם תתקיים פגישה בין טראמפ לרוחאני - אלא מתי. הדחתו של ג'ון בולטון אלא רק איששה את ההערכה זאת. ראש הממשלה נתניהו הפסיד גורם אוהד ותומך נלהב בבית הלבן. אבל ההפסד הזה יתגמד וישכח כאשר בעמוד הראשון של הניו-יורק טיימס ובפתיחת תוכניות החדשות בערוצי הטלוויזיה בארה"ב ובעולם יראו את טראמפ ורוחאני לוחצים ידיים וצועדים בצוותא לחדר סגור לשיחות.