תשלומים מתקדמים: עירית מנדלסון, חברת הנהלת בנק ישראל והאחראית על מחלקת חשבות, גילתה אתמול במהלך הכנס השנתי השני של מנהלי כספים ברשתות המסחר הקמעונאיות כי בקרוב אמצעי התשלום בבנק יעברו מהפכה מקיפה. מנדלסון מנתה כמה חידושים צפויים בתחום התשלומים. 
 
החידוש הראשון הוא כניסה רחבה של אמצעי תשלום ללא מגע (תשלום ב'קליק'). הדבר ייצא אל הפועל לאחר כניסתו בתחילת 2020 של תקן EMV המאפשר תשלום ללא מגע, דרך צירוף כרטיס התשלום או מכשיר הסמארטפון לעמדת התשלום. מהלך שני הוא כניסתם של תשלומים ללא מגע באמצעות שימוש בטכנולוגיית ה־QR Code: מדובר בברקוד תשלום באמצעות קירוב הסמארטפון לקוד שיהיה בסטנדרט אחיד לכל המשק. הפתרון יהיה ישים במיוחד בתחבורה ציבורית ובעתיד גם ברשתות שיווק. המהלך השלישי הינו כניסתם לשוק התשלומים של נותני שירותי תשלום חדשים, ובהם גופי פינטק. בעקבות כך תושלם אסדרת (הגבלת) הרישוי והפיקוח עליהם באופן מותאם לסיכונים בפעילותם.
 
אמצעי התשלום החדשים יוטמעו ברובם בתחומי הקמעונאות. הם יאפשרו תשלומים מאובטחים באמצעות שיפור השימוש בתשתיות קיימות והיווצרות תשתיות חדשות לסליקת תשלומים: "בנק ישראל ממשיך לקדם הסרת חסמים לתחרות בתחום התשלומים, תוך שמירה על אמינות ויציבות מערכות התשלומים במשק", הדגישה מנדלסון.
 

במהלך הכנס נחשפו לראשונה פרטים על השימוש באפליקציית התשלומים ביט של בנק הפועלים. סער זכריש, מנהל אגף הדיגיטל בחטיבת החדשנות, גילה כי באמצעי תשלום זה כבר משתמשים יותר משני מיליון לקוחות של הבנק, כאשר יותר מ־50% מהמשתמשים הם לקוחות המגיעים מבנקים אחרים.
 
לדברי זכריש, השימוש באמצעי זה הינו צורך בסיסי של הציבור הרחב, שאינו מחליף בהכרח אמצעים אחרים. לפי נתונים שחשף, מדי יום נעשים באמצעות האפליקציה כ־85 אלף העברות כספיות, והיקף המשתמשים גדל מיום ליום גם בקרב האוכלוסייה הבוגרת. עוד עולה מהנתונים שנמסרו כי שיעור משתמשי אפליקציית ביט בגילאי 60+ עומד על 12%. המשתמש המבוגר ביותר הוא בן 90, וכ־60% מהיזמים משתמשים אף הם באפליקציה. בבנק סבורים כי אמצעי תשלום זה מצליח לעמוד ביעדו, והדבר ניכר גם במספר הורדת האפליקציה לניידים של הלקוחות. כך למשל, בחודש יולי האחרון נרשמו כמעט 50 אלף הורדות.
השימוש באמצעי זה הולך וגדל גם בחברות הביטוח. עד כה כבר נחתמו הסכמים לשיתוף פעולה עם החברות הראל, מנורה ואיילון ועם אתרי מסחר. אפליקציית ביט פותרת, לדברי יזמיה, את החשש מהצורך להעביר את מספר כרטיס האשראי.
 
בסוף החודש שעבר נחתם הסכם לשיתוף פעולה לתשלומים עם דומינוס פיצה. ובנוסף, קיים שיתוף פעולה גם עם מחסני חשמל, "וחברות נוספות נמצאות בקנה", מוסיף זכריש. 
 
אריאל גנוט, מנכ"ל חברת התשלומים גמא, קרא לרשויות הפיקוח להרחיב את התיאום בשימוש באפליקציות התשלומים וליצור פרוטוקול תשלומים אחיד להפחתת רמת הסיכון. גנוט סיפר על הרחבת אפשרויות המימון בחברת גמא (שבה שותפה חברת הפניקס ב־49%). הוא פירט את כל אפשרויות המימון, למעט מימון תמורת קבלתה של דירה יחידה כבטחון של הלקוח. לדבריו, חוק נתוני אשראי מסייע להפחתת עלויות המימון ללקוחות טובים.
 
מאיר רן, מנכ"ל חברת התשלומים כספיט טכנולוגיות, הנמנית עם קבוצת האשראי מקס, גילה בכנס כי מתחילת 2020 ישתנו סדרי התשלום בעקבות הכנסת טכנולוגיית ,EMV המחייבת לקוחות להקיש קוד סודי בעת ביצוע העסקה. לדבריו, במקרה של כישלון, העסקה והכחשתה תהיה על בית העסק. רן סיפר כי החברה הקמעונאית הראשונה שעושה שימוש מלא בטכנולוגיה זו היא אופטיקנה, שבעקבותיה ילכו אחרות.