עוד מימי קום המדינה, המוזיקה היוונית הייתה שזורה במוזיקה הישראלית והשפיעה עליה. למעשה, רבים מהשירים העבריים שהפכו לקלאסיקות ישראליות נולדו ביוון כשלעיתים מתבלבלים איזה שיר יווני אסלי ואיזה שיר ישראלי שהושפע מהמוזיקה היוונית.



בפרק הנוכחי של הפודקאסט "מילים ולחן" ברדיו 103FM אירח דודי פטימר באולפן את ד"ר עודד ארז, מוסיקולוג, חוקר מוזיקה פופולארית ומרצה במחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר אילן שחקר את תרבות יוון המוזיקלית ויחד ניסו לבדוק על ציר הזמן כיצד המוזיקה היוונית השפיעה על הפסקול הישראלי ומה הסיפורים מאחורי השירים היווניים שהפכו ללהיטים ישראלים.





השניים החלו את הפודקאסט בשיחה על דוויקו פיטשון, ניצול שואה שהיה למעשה הראשון שהנחיל את המוזיקה היוונית בישראל בסוף שנות ה-40 במועדוני סלוניקאים בתל אביב.



בהמשך השמיעו את הגרסה העברית הראשונה לשיר MISRILOU שיר טורקי עם מילים יווניות שבשנות ה-60 הפך לקלאסיקת סרף עבור דיק דייל שליוותה את פסקול סרטו הפולחני של טרנטינו מהניינטיז – "ספרות זולה".





השניים חזרו אל שירים כמו "הכל בגלל האהבה", "תני ידך לי", "הקולות של פיראוס", "שיר השיירה", "בכפיים" ואל הסיפורים מאחורי הגרסאות היווניות וכן השמיעו גם הקלטות נדירות, בהן גרסה עברית שלא ראתה אור על גבי אלבום של אריס סאן מבצע בראשית דרכו בארץ בעברית את "זינגואלה" של קזנג'ידיס ואת צמד הגפרורים (אריק אינשטיין ואילנה רובינא) בביצוע נדיר מראשית הסיקסטיז ל"איריסים" שבמקורו הוא טנגו יווני.



כמו כן דיברו על התופעות הבולטות שהפכו את המוזיקה היוונית לפופולארית: אריס סאן שהביא את הרוקנרול המערבי ועם גיטרה חשמלית היה אחראי להחדרת המוזיקה היוונית למיינסטרים, טריפונס שפרץ עם להיטו "דירלדדה" וזמרים ישראלים מקומיים כמו ניקולס, לויטרוס וסטאלוס שהיו שגרירי המוזיקה הזו בישראל לקראת סוף הסבנטיז.







בשנות ה-80 המוזיקה היוונית קיבלה תפנית של רוקנרול כשיהודה פוליקר באלבומו "עיניים שלי" גרם לקהל הישראלי להכיר מחדש את הצלילים היווניים, היכרות שתועדה בשירו של שלמה ארצי "תחת שמי ים התיכון": "חצי עולם כבר שר יוון".



בשנות ה-90 וה-2000 הגל היווני הפך למוזיקת פופ ים תיכונית ונוצרו יחסי הדדיות בין אמני יוון כניקוס ורטיס וגליריה שהגיעו להופיע בישראל ואמנים ישראלים כאייל גולן, שרית חדד וכמובן מושיק עפיה ושלומי סרנגה שהפכו את המדינה בראשית שנות ה-2000 עם להיט הפריצה שלהם - "חלום מתוק".



כיום המוזיקה היוונית פחות משפיעה על המוזיקה הישראלית שכן המוזיקה הים תיכונית שינתה פניה לפופ מערבי, אך עם זאת, העובדה שאנחנו חיים במזרח התיכון גורמת לאמנים רבים לתפוס את היוונית כגימיק כמו סטטיק ובן אל, סטפן ועדן בן זקן ששירם "יאסו" חתם את הפודקאסט ועורר געגועים לטברנה היוונית של אז.