בית המשפט העליון בארה"ב נעתר הלילה (חמישי) לבקשת ממשלתו של הנשיא דונלד טראמפ לאכוף באופן מלא חוק חדש שיגביל את בקשות המקלט של מהגרים בגבול ארה"ב-מקסיקו. 



בית המשפט הודיע כי החוק, המחייב את מרבית המהגרים מבקשי המקלט לחפש תחילה מקלט במדינה שלישית שדרכה הם נסעו בדרכם לארצות הברית, ייכנס לתוקף, זאת בעוד התדיינות משפטית המאתגרת את חוקיות החוק נמשכת. השופטות הליברליות סוניה סוטומאיור ורות ביידר גינזבורג התנגדו להחלטה זו. 



בתקופה זו, בה מרבית מהאג'נדה של הנשיא האמריקאי נפסלת על ידי בתי המשפט בארה"ב, פסיקה זו היא בבחינת ניצחון עבורו. בתגובה לפסיקה כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "ניצחון גדול של בית המשפט העליון על הגבול". 



טראמפ. צילום: רויטרס



איחוד החירויות האזרחיות האמריקאיות, ואחרים שערערו על מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ בבית המשפט הפדרלי טענו כי הוא מפר את חוק ההגירה האמריקאי, והאשימו את הממשל בכך שאינו פועל לפי ההליך המשפטי הקיים בהוצאת החוק החדש, שנחשף עוד באמצע יולי. האיגוד מסר כי "זהו צעד זמני, ואנחנו מלאי תקווה כי נצליח בסוף היום. חייהם של אלפי משפחות עומדים פה על כף המאזניים".



החוק המדובר עלול לחסום מכל המשפחות והיחידים המגיעים ממדינות כמו אל סלבדור, הונדורס וגואטמלה, מלהיכנס לארצות הברית כמבקשי מקלט לאחר שעברו במקסיקו. עם זאת החוק שומר על הגנת מקלט עבור אזרחי מקסיקו. 



ממשלת טראמפ הוציאה את החוק במטרה לצמצם את מספר תביעות המקלט ההולך וגדל, בעיקר על ידי מהגרים ממרכז אמריקה שחצו את גבול ארה"ב-מקסיקו במספרים גדולים במהלך נשיאותו של טראמפ. דובר הבית הלבן הוסיף כי ממשל טראמפ "מרוצה" מהחלטת בית המשפט העליון. הממשל האמריקאי מסר כי החוק מבטל את תביעות המקלט שלא צפויות להצליח וכן "מרתיע מהגרים ללא צורך אמיתי במקלט לבצע את המסע המפרך ומסכן החיים ממרכז אמריקה לארצות הברית".