כאשר פונים לאנשי נתניהו עם השאלה: האם אפשר היה להקדים או לדחות את הביקור ברוסיה, בכול זאת, חמישה ימים עד הבחירות, הם קובעים באופן חד משמעי: "זה היה נחוץ וזאת הייתה האפשרות היחידה. לאחר הבחירות נתניהו יעסוק בענייני הקואליציה - אם וכאשר יקבל מהנשיא את המנדט. אף שיחה טלפונית לא מתקרבת לפגישתם בארבעה עיניים ברמת האפקט. פוטין מכבד ואך מחבב אותו, זה משהו יוצא דופן".



אבל עם כל החיבה והכבוד, אותם נשיא רוסיה הכל יכול רוחש לראש ממשלת ישראל, גם ברוסיה מבינים את הכלל: כל דבר שלא קשור לבחירות, אם הוא קורה פחות משבוע לפני הבחירות, הוא אכן קשור אליהן באופן ישיר. את הפרשנות הזאת שמענו דווקא מאנשי תקשורת הרוסים שהגיעו לבית הארחה של פוטין במטרה לסקר את הפגישה השלישית השנה בינו לבין נתניהו.



העיתונאים המקומיים ראו את הביקור באופן חד משמעי. יש לכם בחירות, לחיצת היד עם פוטין תעשה לנתניהו רק טוב. "אלמלא הצהרת נתניהו על הכוונה להחיל ריבונות ישראל על בקעת הירדן, לא היינו מדווחים על הפגישה בהרחבה", אמר לי אנטון וורניצקי, פרשן פוליטי בכיר של הערוץ הראשון הרוסי, "זאת כי ההצהרה די הצליחה לזעזע את משרד החוץ שלנו. את שאר הנושאים אנחנו מכירים היטב. סוריה ואירן , אירן וסוריה. ותיאום בטחוני".



אולם בעיניי עיתונאי רוסי "סוריה", " איראן" ו"תיאום צבאי" - אלה מילים משעממות שחוזרות על עצמן בכל פעם שבנימין נתניהו מגיע. עבור ישראל מדובר בנושא קיומי. החודש דיווחנו כי במשרד החוץ הרוסי לא ראו בעין טובה את הקרדיט שנתניהו לקח בפומבי על התקיפות הישראליות בשטחי סוריה, לבנון ואף עיראק. מדיניות העמימות, בה נקט נתניהו ברוב המקרים במשך שנים, היא לא בונוס אלא תנאי הכרחי בעיניי הרוסים. לא מן הנמנע שלשם הדיון הלא מאוד נינוח בסוגיה הזאת הגיע נתניהו לביקור בזק בן 10 שעות לעיר הנופש סוצ'י. הם ישבו שלוש שעות, השר אלקין כרגיל תרגם, כולם יצאו כאשר חיוך אופטימי על פניהם.



"תמיד שאלו אם חופש הפעולה שלנו יישמר", סיפר נתניהו לעיתונאים, זמן קצר לאחר המראתנו ארצה, " ועוד איך נשמר ומעוגן בהבנות. לחלוטין נשמר ההידוק הביטחוני שמאפשר זאת. הפגישות האלו הן פגישות עבודה עם מפות ועם עדכון מודיעיני וחילופי אינפורמציה כדי שנוכל להמשיך לפעול במרחב, באזור מאוד צפוף, השמיים צפופים, היעד הושג".