יוזמה מקורית ומצילת חיים של חברת ALD שתסייע בצורה משמעותית למניעת תאונות באתרי הבנייה. תאונות שהפכו למכת מדינה בחודשים האחרונים. בהתאם לדו"ח של "קו לעובד" מספר ההרוגים בתאונות עבודה במחצית הראשונה 2019, הוא הגבוה ביותר ב-5 השנים האחרונות. מתחילת השנה נהרגו 44 עובדים ונפצעו, ברמת פציעה בינונית וקשה, 164 עובדים. רק בימים האחרונים אירעו שלוש תאונות קשות נוספות. 
אחד מתחומי העיסוק של קבוצת ALD הינה מכללת ALD הפעילה מאז שנת 2000 בעיר אור יהודה. למכללה תחומי פעילות שונים ומגוונים, וביניהם הכשרת עוזרי בטיחות בתחום הבנייה. מנהלת המכללה, יפית בוכריס, העלתה רעיון מקרי לעשיית קורס ייחודי בעברית לעובדים מהמגזר הערבי, כמכינה לקורס עוזרי בטיחות, קורס שזוכה להצלחה גדולה ולביקוש נרחב, מאחר ובחינת ההסמכה נערכת אך ורק בשפה העברית. מעבר הקורס יאפשר למשתתפים לעבור את קורס "עוזרי בטיחות" ולקבל ההסמכה, כנדרש. השבוע הסתיים בהצלחה גדולה הפיילוט הראשון במכללת ALD בו למדו עובדי הבניין בעשרה מפגשים שכללו 40 שעות לימוד.
כדאי לציין שתנאי הקבלה הבסיסי לקורס "עוזרי הבטיחות" שמתקיים אף הוא במכללת ALD, הוא שנתיים ניסיון בעבודה בענף הבנייה. מרבית העובדים בענף הם מהמגזר הערבי, כאשר חלק גדול מאוד מהם אינו יודע לקרוא עברית ואילו מבחן הסיום לקבלת תפקיד "עוזר בטיחות" נערך אך ורק בעברית. כך יוצא שרבים נכשלים בו והמחסור בעוזרי בטיחות רק הולך גדל. גם עידוד והפניית עובדים ישראליים לענף הבנייה לא יוכל לסייע לפתרון הבעיה, מאחר ונדרש ניסיון של שנתיים בענף. גם עובדים זרים, לא יוכלו לעבור כמובן בהצלחה את מבחן סיום הקורס, המחייב כאמור ידיעת עברית על בוריה. 

כרגע ישנם בארץ כ- 14,000 אתרי בנייה. למרות שהחוק שנכנס לתוקף בחודש יולי השנה, מחייב עוזר בנייה בכל אתר שכזה חסרים כרגע 5,000!!! כאלו. גורמים במשרד העבודה והרווחה מסבירים כי המבחן חייב להיערך בעברית מאחר וכל הוראות ההפעלה והאישורים הנדרשים להפעלת עגורנים, המנופים ושאר מכשירי העבודה בניין, כתובים רק בעברית.
יפית בוכריס, סמנכ"לית ALD ומנהלת מכללת ALD אומרת: "זה מדהים לראות את ההיענות וההשתתפות בקורס. האנשים שלומדים בו מראים נכונות רבה ובין השאר הם לומדים באמצעות המורה יעל מטס חת. אנחנו, פשוטו כמשמעו, מלמדים אותם, להציל חיים. חוץ מזה גם עוד צעד לקירוב לבבות ושילוב בין העמים. הם לומדים, בין היתר, מיומנויות שיאפשרו להם להתמצא במושגים בעברית הקשורים לביצוע עבודתם כעוזרי בטיחות בעתיד. לנוכח הצלחת הפיילוט אנחנו עומדים לפתוח בימים הקרובים קורסים נוספים. כל מסיימי קורס העברית יתחילו את קורס עוזרי הבטיחות כבר בשבוע הבא ואין ספק שהפעם הם יצליחו במבחן הסיום בעברית".
המצב הנוכחי גם מעורר דאגה רבה בקרב כל העוסקים בענף בו חסרים כאמור אלפי עוזרי בטיחות. גם הקבלנים מוטרדים מאוד מהנושא, מאחר וייתכן כי בעתיד יוטלו קנסות על קבלנים שלא יעסיקו עוזר בטיחות באתר הבנייה. המהנדס צחי לביא, מנכ"ל חברת "עומר ל. הנדסה בע"מ", שעובדיו סיימו השבוע את הקורס בעברית מתלהב גם הוא: "הפתרון של מכללת ALD הוא אידאלי עבורנו. גם עוזרי הבטיחות יוכלו לעבור את המבחן, וגם לנו יהיה קל יותר לתקשר איתם ולמנוע תקלות. מדובר מבחינתי, בסטארט אפ בענף הבניה. אני מציע בהמשך גם קורס בערבית לעובדים הישראליים בענף".
סעיף 2 ב (א) לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד 1954 מטיל על מבצע בנייה חובת מינוי עוזר בטיחות אשר מוגדר בסעיף 25 א לחוק ותפקידו לסייע למנהל עבודה באתר בנייה. החוק מחייב למנות עוזר בטיחות שיסייע למנהל העבודה בשמירה על ענייני הבטיחות בכל אתר בניה של מבנה שגובהו מעל 7 מטרים ושטחו מעל 1000 מטרים מרובעים או באתרים מסוימים שמתבצעות בהם עבודות בניה הנדסיות. החוק נכנס לתוקף בחודש נולי השנה.
מדריכת הקורס, יעל מטס חת, אומרת: "למדנו את המילה 'גאה' ואני גאה בכם מאוד, ומתרגשת לראות שהתחלנו מכלום ולמה שהגענו. הרצון והשכל הביא אותנו לתוצאות מהירות. מרגישה שאני מנצחת על תזמורת. זה הקורס הכי מרגש שהיה בחיים שלי". גם עובדי הבנייה עצמם הביעו תודה והערכה על רמת הלימודים הגבוהה. חמאדה אבו ארם מכפר יטה ליד חברון, אחד מבוגרי הקורס, עם 35 שנה ניסיון, אומר: "פתאום הכל יותר קל ויותר ברור לנו. אנחנו יודעים איזו משימה אחראית וחשובה יש לנו להצלת חיים". עזיז חמאדה מכפר יטה בחברון, עם שנתיים ניסיון. "אנחנו מודים למורה המדהימה יעל ובכלל היה נהדר לפגוש כאן חברים מכל הארץ, ולדעת שהדרך לקידום בענף הבנייה פתוחה בפנינו".