בהחלט ייתכן כי את השגיאה הגדולה ביותר במערכת הבחירות הנוכחית עשתה דווקא תנועת הליכוד, וכוונתי בכל הקשור לתגובתה על המהלכים הפוליטיים של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן. במקום להאשים אותו בכך שהוא רוצה להפיל את ממשלת נתניהו או שהוא רוצה להתחבר לשמאל, כדאי היה לנתח מדוע הצליח ליברמן כמעט להכפיל את כוחו לעומת הישגיו בבחירות האחרונות באפריל.



ניהול מערכת בחירות נבונה אינו מבוסס תמיד על הוקעת אלה שאינם הולכים בתלם. ניהול מערכת בחירות נכונה מחייב להבין טוב יותר את הכוחות הפועלים בציבור ואת הסיבה של תנועות ציבור הבוחרים בכל הקשור בתמיכה במפלגות המריצות רשימות מועמדים לכנסת.

ליברמן מציג כיום מצע חילוני מובהק. הוא עומד בראש המפלגה היחידה המדברת על חילוניות ואנטי־דתיות כערך העומד בפני עצמו. בציבור נתפס כיום ליברמן כמי שמקדם אולי לבדו את ערכי החילוניות בישראל. הוא אינו מושך קולות מהשמאל, שכן השקפת עולמו, בתחום זה, אינה שונה בדרך כלל מהשקפת העולם שאיתה מזדהה השמאל. הוא גם אינו מושך קולות מהמרכז־שמאל, שכן גם בחוגים אלה הם לא זקוקים בדיוק לליברמן כמי שיקדם את הערכים החילוניים שלהם. אבל הוא מושך קולות דווקא ממחנה הימין, משום שבתוך מחנה הימין קיים ציבור לא מבוטל של מצביעים חילונים אשר מקיומם התעלמה תנועת הליכוד.

ציבור זה של חילונים אינו מעוניין לראות שוב קואליציה של ימין־דתיים, והוא חושש שתנועת הליכוד תהיה מוכנה להמשיך בוויתוריה למפלגות הדתיות כדי לחזק ברית זו. תופעות כמו הפרדה מגדרית באירועים ציבוריים, הדתה במערכת החינוך והיעדר לימודי ליבה בחינוך החרדי פסולות בעיניהם. הם מאמינים שהשינוי היחיד יכול לבוא רק אם תימנע הקמת קואליציה המבוססת על מפלגות הימין בצירוף המפלגות הדתיות.


עד כמה שהדבר מפתיע, ומחמת הרצון לחזק את ברית תנועת הליכוד עם הדתיים, היו אלה דווקא חברי כנסת חילונים מתנועת הליכוד אשר שקדו על קידום ערכי הדת בישראל יותר מאשר המפלגות הדתיות עצמן. גדעון סער, בזמן כהונתו כשר הפנים, קידם את חוק המרכולים המצמצם את אפשרות המכירה ואספקת המוצרים לציבור ביום השבת. ח"כ מיקי זוהר יזם הצעת חוק המשנה את נורמות העבודה ביום שבת, אף שח"כ משה גפני עצמו לא היה מהנלהבים להצעת חוק זו; אבי דיכטר היה זה שיזם את חוק הלאום המציין במפורש, בלי להבין לעומק את הסיכון שבדבר, שללאום היהודי זכות דתית להקים מדינה. 

חילונים השייכים למחנה הימין תומכים בליברמן, וחלקם אף יצביעו עבורו, משום שהוא כיום מצטייר כיחיד המגן על הערכים החילוניים החשובים להם. ציבור זה לא ירצה לראות ממשלה אלטרנטיבית לליכוד, אבל הוא ירצה לראות ממשלה יחד עם הליכוד, שאינה צריכה להיות כפופה לאינטרסים של הדת. נראה שתנועת הליכוד נטשה את ציבור החילונים השייכים למחנה הימין והתעלמה מהאינטרסים הערכיים שלהם, וכתוצאה מכך חלקם עשויים לעבור לליברמן. מסיבה זו, כפי שמסתמן כיום, לא תוכל לקום קואליציה חדשה בלי מפלגת ישראל ביתנו.