משרד החוץ האיראני מבהיר היום (שני) כי לא תיערך פגישה בין נשיא איראן, חסן רוחאני, לבין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במהלך העצרת הכללית של האו"ם בסוף החודש. לאחר תקופה בה עלו שוב ושוב דיווחים על פגישה אפשרית בין מנהיגי המדינות העוינות הגיעה המתקפה על שדה הנפט בסעודיה שנעשתה על ידי גורמים איראניים והובילה לעלייה מחודשת במתח בין המדינות. 



איראן הכחישה מוקדם יותר את ההאשמות לפיהן היא תקפה את מתקני הנפט בערב הסעודית. לטענת דובר משרד החוץ בטהרן, עבאס מוסווי, מדובר בהאשמות "לא מקובלות וחסרות בסיס". התגובה של משטר האייתוללות מגיעה בעקבות דבריו של בכיר אמריקאי, שטען כי איראן שיגרה משטחה במהלך התקיפה על מתקני הנפט 12 טילי שיוט ומעל 20 רחפנים ודבריו של הנשיא טראמפ כי "ארצות הברית מוכנה לתקיפת תגובה אפשרית. יש לנו סיבה להאמין שאנחנו יודעים מי אשם, אך אנו מחכים לשמוע מסעודיה מי לדעתם הוא הגורם להתקפה הזו". 



לדברי טראמפ הוא גם אישר להשתמש במלאי נפט החירום האמריקאי בכדי להבטיח אספקה יציבה לאחר התקיפה בסעודיה. "בהתבסס על המתקפה על סעודיה, שעשויה להשפיע על מחירי הנפט, אישרתי את שחרור הנפט מהמאגר האסטרטגי, במידת הצורך", אמר טראמפ. 



בנוסף לכך, טראמפ הנמיך הלילה את הסיכויים לפגישה אפשרית בינו לבין נשיא איראן, חסן רוחאני, באומרו כי לא יקיים פגישה שכזו ללא קביעת תנאים מקדימים. טראמפ אמר כי "החדשות אמרו שאני מוכן להיפגש עם איראן ללא תנאים. זו אמירה לא נכונה (כרגיל)". בדברים אלה סתר טראמפ את דברי מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, שאמר לפני מספר ימים כי "טראמפ מוכן להיפגש עם איראן ללא תנאים". 



לאחר התקיפה על מתקני הנפט מחירי הנפט זינקו ביותר מ-15% זאת בשל הדאגות מההיצע העולמי ומהמתחים העולים במזרח התיכון. ענקית הנפט הממשלתית של סעודיה, חברת ארמקו, אמרה כי ההתקפה צמצמה את התפוקה בכ-5.7 מיליון חביות ביום. 



לפני כיומיים תקף מזכיר המדינה פומפאו את איראן בתגובה למתקפה נגד מתקני הזיקוק בסעודיה, ואמר כי "איראן תקפה את מאגר הנפט העולמי באופן חסר תקדים". 



התקיפה התרחשה בשבת האחרונה בשעות הצהריים, לאחר שהמורדים החות'ים בתימן, הנתמכים על ידי איראן, שיגרו מספר מל"טים מתאבדים לעבר מתקני הזיקוק, וגרמו לפיצוצים ושריפה בשני המתקנים שאחראים למיליוני חביות נפט ביום.