כששואלים את הפוליטיקאים לאילו מהתסריטים הם נותנים את הסיכויים הגבוהים ביותר, אפשר לקבל שלל תשובות, אך המכנה המשותף הוא ברור - לא עוד מערכת בחירות. יותר מהעייפות ומחשש מזעם הציבור, זה עניין של כסף. כל מערכת בחירות עולה לקופת המדינה יותר מ־2 מיליארד שקל, וכבר היום מדובר בגירעון אדיר. אך לפי החוק היבש, התסריט של הליכה לעוד מערכת בחירות בהחלט על הפרק, בין שלל אפשרויות נוספות. בהקשר זה, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אמר הבוקר (שלישי) כי הוא יעשה ככל שביכולתו כדי "שלא נלך למערכת בחירות נוספת".



הנשיא ריבלין (צילום: איתי בית און, מקליט: ניר שרף, לע"מ)

"אזרחיות ואזרחים יקרים, מוכר לכם?", שאל ריבלין בפתח סרטון שפרסם הבוקר. "ובכן, יקיריי, בשבעה עשר בספטמבר נממש שוב, כולנו, את זכותנו האזרחית, ונצביע בקלפי בבחירות לכנסת ה-22 (עשרים ושתיים). כן כן יקיריי, כולנו. גם אני. הבחירות הללו, שבאו עלינו בחטף, הביאו לתחושה של תסכול בקרב רבים מאיתנו. אבל למרות זאת, עלינו לזכור, במשחק הדמוקרטי, השפעה עוברת אך ורק דרך הקלפי. בעשרים-וחמישה בספטמבר, יוגשו תוצאות הבחירות הסופיות על ידי יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית".



"על פי החוק", הסביר הנשיא, "עלי לקיים התייעצויות עם נציגי הסיעות בכנסת, אותן תוכלו לראות בשידור חי כפי שיתבצעו בבית הנשיא. במסגרת ההתייעצויות אני אשאל את נציגי הסיעות על איזה חבר כנסת הם ממליצים שאטיל את מלאכת הרכבת הממשלה. בתום ההתייעצויות, תוך שבעה ימים לכל המאוחר, עליי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. על פי החוק, יעמדו לרשות חבר הכנסת עשרים ושמונה יום לטובת הרכבת הממשלה. במידה שיבקש ארכה, אשקול אותה בהתאם לנסיבות שיצרו את הבקשה. בכל מקרה, כנשיא, הנני מוסמך, על פי החוק, להאריך את התקופה בארבעה-עשר יום נוספים לכל היותר. אפשר גם פחות. בתום תקופה זו, אותו חבר כנסת יידרש להודיע לי האם עלה בידו להרכיב ממשלה".



לדבריו, "רק לאחר שיצליח להרכיב ממשלה – תקום ממשלה חדשה בישראל, ובכן חברים, אזרחיות ואזרחים יקרים, אתם בוודאי תוהים מה יקרה במידה שאותו חבר כנסת לא יצליח להרכיב ממשלה, או לחילופין, במידה שהכנסת תדחה את הבקשה להביע אמון בממשלה החדשה אותה הוא מתכוון להציג. במקרה כזה, יעמדו בפניי שתי אפשרויות, שיהיה עליי לנקוט באחת מהן, וזאת תוך שלושה ימים: האפשרות הראשונה, היא להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על כל חבר כנסת אחר שמסכים לכך, פרט לאותו חבר הכנסת שכבר נתתי לו הזדמנות והוא לא הצליח. האפשרות השנייה, היא להודיע ליושב-ראש הכנסת שלא קיימת אפשרות להרכבת הממשלה, ואין מנוס מלצאת למערכת בחירות שלישית. אגב, דעו לכם כי במקרה שאודיע ליושב-ראש הכנסת כי אינני מוצא חבר כנסת שבידו לפי דעתי להקים ממשלה, יכולים שישים ואחת חברי הכנסת לבקש ממני להעניק לחבר כנסת כלשהו, שהם תומכים בו, גם לאלה שכבר ניתנה להם ההזדמנות, את המנדט להרכבת הממשלה. דעו לכם יקיריי, אני, מצידי, אעשה כל שביכולתי, במסגרת החוק והסמכות שניתנה לי מתוקף תפקידי, ועל פי החוק, על מנת שתקום ממשלה נבחרת בישראל מהר ככל הניתן, ושנימנע חלילה ממערכת בחירות נוספת. אזרחיות ואזרחי ישראל היקרים כולכם, אנא, ממשו את הזכות שמעניקה לנו הדמוקרטיה הישראלית שלנו, וצאו להצביע".